Dacia, Renault și Mercedes – Benz, cele mai mediatizate mărci auto

Circa 15% dintre referirile la mărci auto făcute în 2010 în publicații centrale, posturi TV și canale radio românești au avut ca subiect Dacia sau Renault.

Raportul privind prezența mărcilor auto în mass-media românească în 2010, realizat de Mediafax Monitorizare și dat publicității cu câteva zile în urmă arată, așa cum era de așteptat, că grație deținerii celui mai puternic producător autohton de automobile, mărcile grupului Renault sunt cel mai des pomenite în emisiunile TV și radio sau în articolele publicate în presa centrală. Conform documentului, 8,6%, dintre cele 59.000 de referiri analizate anul trecut au avut ca temă marca Dacia, iar 6,1% au menționat Renault. „În 2010, spre deosebire de mărcile direct concurente, Renault a reușit să se mențină în top la capitolul mediatizare pe locul doi, după Dacia.
În plus, un aspect extrem de important: majoritatea covârșitoare a articolelor despre Renault au avut un ton pozitiv. Față de anul trecut, cea mai mare parte a mărcilor a înregistrat ușoare scăderi din punctul de vedere al acoperirii media, însă considerăm că este un trend normal, caracteristic oricărei alte piețe europene: concurența dintre branduri este din ce în ce mai puternică, iar media din ce în ce mai fragmentată“, a declarat pentru Capital Dora Pasăre, brand & communication manager la Renault România. În afara celor două mărci Renault care domină autoritar, în Top 10 au rămas și anul trecut aceleași branduri ca și în 2009, însă pozițiile ocupate de acestea s-au modificat. Astfel, dacă acum doi ani pe poziția a treia se afla marca Ford, cu 6,7% dintre referiri, în 2010 ultima treaptă a podiumului a fost ocupată de Mercedes-Benz cu 5,9% dintre menționări. Volkswagen a coborât de pe patru pe șase, iar BMW a urcat de pe poziția a cincea pe cea de-a patra.
Scăderea înregistrată de Ford în privința numărului de referiri, de la 6,7% la 5,6%, este surprinzătoare dacă avem în vedere că grupul american a devenit proprietarul uzinei de la Craiova, iar primele vehicule Transit Connect produse local au ajuns la proprietari. Prin urmare, era normal ca marca americană să profite din plin de plusul de imagine și de interes adus de titulatura de producător autohton. Mai mult chiar, Ingvar Sviggum, unul dintre artizanii preluării uzinei de la Craiova de către Ford, declara cu câteva luni în urmă că „este greu de spus cât de mare va fi impactul preluării uzinei de la Craiova asupra mărcii Ford, dar cu siguranță va fi unul pozitiv. Aceasta este, de altfel, și sarcina noastră. Cu cât vom fi mai prezenți în țară, cu atât vom fi mai cunoscuți pe piață. Desigur, depinde foarte mult și de cum vom reuși noi să impunem asta“.



Mai mult nu înseamnă neapărat mai bine
Pe de altă parte, este interesant de observat că în timp ce unele mărci au profitat din plin de interesul arătat de mass-media, altele nu au știut sau nu au putut să transfere plusul de imagine către vânzări. Este limpede că simpla apariție a numelui unei mărci în presa scrisă sau la televizor nu înseamnă neapărat și un interes mai mare arătat de clienți. „Renault este în top 3 al mărcilor din punctul de vedere al rezultatelor comerciale, dar și ca număr de mențiuni în media. Ar fi însă prea riscant să enunțăm o regulă de corelație între cota de piață și acoperirea media. Din câte știm, nu există un studiu care să demonstreze această corelație“, consideră Dora Pasăre. Este însă destul de clar că mulți dintre clienți se informează din presă înainte de o nouă achiziție. Astfel, se poate observa că, în timp ce creșterea mediatizării înregistrată de Mercedes-Benz, de la 4,7% în 2009 la 5,9% în 2010, a adus după sine, alături de alți factori, și o majorare a cotei de piață de la 1,3% în 2009 la 1,5% anul trecut, în cazul Toyota situația este diferită.
Deși mediatizarea a crescut de la 3,8% în 2009 la 3,9% în 2010, cota de piață a mărcii nipone pe piața autohtonă s-a redus de la 3% la 2,5%. Raportul Mediafax Monitorizare pentru 2010 arată, printre altele, și că presa scrisă centrală a generat, în medie, 79% din numărul de referiri înregistrat de mărcile auto din top 10. După print, cel mai important mediu din acest punct de vedere este televiziunea, cu o medie de 14%, urmată de radio, cu 7%. Este interesant de observat și că, împreună, cele zece branduri din top cumulează 51,5% din numărul total de aproape 59.000 referiri analizate, în timp ce toate celelalte 49 de mărci monitorizate anul trecut împart restul de 48,5%.
Analiza Mediafax Monitorizare fost realizată pe baza unui număr de aproape 59.000 de menţiuni, referitoare la 59 de mărci auto. Au fost monitorizate 159 de publicaţii, 12 posturi TV şi opt canale radio.
51,5% din totalul referirilor la mărci auto au avut drept țintă mărcile din top 10 al mediatizării, celelalte 49 de branduri împărțindu-și restul de 48,5%