În timp ce vânzările producătorului autohton în întreaga lume s-au majorat cu 20,5%, în România, marca a înregistrat un recul de peste 53%. Rezultatele comerciale pentru 2009 date publicităţii, atât de producătorul autohton Automobile Dacia, cât şi de grupul francez Renault, au dovedit, aşa cum era de aşteptat că, într-o perioadă extrem de dificilă pentru piaţa auto mondială, o marcă low-cost poate salva de la dezastru un întreg grup. Conform Renault, vânzările
În timp ce vânzările producătorului autohton în întreaga lume s-au majorat cu 20,5%, în România, marca a înregistrat un recul de peste 53%.
Rezultatele comerciale pentru 2009 date publicităţii, atât de producătorul autohton Automobile Dacia, cât şi de grupul francez Renault, au dovedit, aşa cum era de aşteptat că, într-o perioadă extrem de dificilă pentru piaţa auto mondială, o marcă low-cost poate salva de la dezastru un întreg grup. Conform Renault, vânzările Dacia la nivel mondial au totalizat anul trecut 311.282 unităţi, reprezentând o creştere de 20,5% faţă de anul anterior. În acelaşi timp, marca franceză a comercializat sub nume propriu 1,8 milioane de unităţi, în scădere cu 7,8% faţă de 2008. Aceste rezultate au majorat cota Dacia în cadrul grupului Renault de la 10,8%, în 2008, la 13,4%.
Creşterea Dacia a avut însă ca principală cauză exportul, pentru că, din totalul de 311.000 de maşini comercializate, numai 36.000 şi-au găsit clienţi în România. De altfel, pe piaţa autohtonă, marca a înregistrat anul trecut o scădere de 53%, faţă de vânzările din 2008, când erau înmatriculate nu mai puţin de 77.470 de autovehicule Dacia. Cu toate acestea, chiar şi pe piaţa internă, producătorul a reuşit să-şi majoreze cota de piaţă, ca efect al unui recul mai redus decât media pieţei (-59%). Conform directorului comercial al Automobile Dacia, Fabrice Cambolive, programele de tip „Rabla“ din Europa au avut un impact major asupra performanţelor mărcii. Din totalul de 270.000 de unităţi exportate, circa 200.000 au avut ca destinaţie Europa de Vest, parte a continentului în care majoritatea statelor au decis să aplice bonusuri la achiziţionarea de maşini noi cu condiţia casării unui vehicul vechi. În România, impactul programului Remat asupra mărcii nu a fost însă cel aşteptat. Doar 18.153 de vehicule au fost achiziţionate de clienţi care au apelat la această soluţie. În ciuda acestui rezultat slab, Fabrice Cambolive consideră că „Rabla“ românească a fost un program foarte util, pentru că a reuşit să menţină piaţa autoturismelor la un nivel de peste 100.000 de unităţi.
În privinţa perspectivelor Dacia pentru 2010, oficialii companiei au foarte puţine răspunsuri. Dar chiar şi acestea încep cu „dacă“ şi „în funcţie de“. Conform directorului comercial Dacia, la sfârşitul acestui an, piaţa va atinge cel mult nivelul din 2009, singurul obiectiv al producătorului autohton fiind menţinerea cotei. Oricum, după un prim-semestru care se anunţă extrem de dificil, există şanse ca vânzările să crească uşor, iar Dacia are ca principal atu noul model Duster, care va fi lansat, în martie, la salonul auto de la Geneva. Numai că, pentru a avea succes, noul model va trebui să atragă două tipuri de clienţi: actualii deţinători de berline care doresc o maşină mai sigură şi cu posibilităţi mai mari de abordare a traseelor dificile, precum şi amatorii de SUV-uri ale căror fonduri nu le-au permis până acum o astfel de achiziţie.
Fabrice Cambolive, director comercial, Dacia
311 mii de maşini purtând marca Dacia au fost comercializate anul trecut în întreaga lume, în creştere cu 20,5% faţă de vânzările din 2008
Esenţial
Şase ani de creştere
Vedetă, Berlina Logan
Nemţii, primii clienţi