Dacia, roata de rezervă a Grupului Renault

În timp ce vânzările producătorului autohton în întreaga lume s-au majorat cu 20,5%, în România, marca a înregistrat un recul de peste 53%. Rezultatele comerciale pentru 2009 date publicităţii, atât de producătorul autohton Automobile Dacia, cât şi de grupul francez Renault, au dovedit, aşa cum era de aşteptat că, într-o perioadă extrem de dificilă pentru piaţa auto mondială, o marcă low-cost poate  salva de la dezastru un întreg grup. Conform Renault, vânzările

În timp ce vânzările producătorului autohton în întreaga lume s-au majorat cu 20,5%, în România, marca a înregistrat un recul de peste 53%.

Rezultatele comerciale pentru 2009 date publicităţii, atât de producătorul autohton Automobile Dacia, cât şi de grupul francez Renault, au dovedit, aşa cum era de aşteptat că, într-o perioadă extrem de dificilă pentru piaţa auto mondială, o marcă low-cost poate  salva de la dezastru un întreg grup. Conform Renault, vânzările Dacia la nivel mondial au totalizat anul trecut 311.282 unităţi, reprezentând o creştere de 20,5% faţă de anul anterior. În acelaşi timp, marca franceză a comercializat sub nume propriu 1,8 milioane de unităţi, în scădere cu 7,8% faţă de 2008. Aceste rezultate au majorat cota Dacia în cadrul grupului Renault de la 10,8%, în 2008, la 13,4%.

Creşterea Dacia a avut însă ca principală cauză exportul, pentru că, din totalul de 311.000 de maşini comercializate, numai 36.000 şi-au găsit clienţi în România. De altfel, pe piaţa autohtonă, marca a înregis­trat anul trecut o scădere de 53%, faţă de vânzările din 2008, când erau înmatricu­late nu mai puţin de 77.470 de autovehi­cule Dacia. Cu toate acestea, chiar şi pe piaţa internă, producătorul a reuşit să-şi majoreze cota de piaţă, ca efect al unui recul mai redus decât media pieţei (-59%). Conform directorului comercial al Automobile Dacia, Fabrice Cambolive, programele de tip „Rabla“ din Europa au avut un impact major asupra per­formanţelor mărcii. Din to­talul de 270.000 de uni­tăţi exportate, circa 200.000 au avut ca destinaţie Europa de Vest, parte a continentului în care majoritatea statelor au decis să aplice bonusuri la achiziţionarea de maşini noi cu condiţia casării unui vehicul vechi. În România, impactul programului Re­mat asupra mărcii nu a fost însă cel aş­tep­tat. Doar 18.153 de vehicule au fost achiziţio­nate de clienţi care au apelat la această soluţie. În ciuda acestui rezultat slab, Fabrice Cambolive consideră că „Rabla“ românească a fost un program foarte util, pentru că  a reuşit să menţină piaţa autoturismelor la un nivel de peste 100.000 de unităţi.

În privinţa perspectivelor Dacia pentru 2010, oficialii companiei au foarte puţine răspunsuri. Dar chiar şi acestea încep cu „dacă“ şi „în funcţie de“. Conform directo­rului comercial Dacia, la sfârşitul acestui an, piaţa va atinge cel mult nivelul din 2009, singurul obiectiv al producătorului autohton fiind menţinerea cotei. Oricum, după un prim-semestru care se anunţă extrem de dificil, există şanse ca vânzările să crească uşor, iar Dacia are ca principal atu noul model Duster, care va fi lansat, în mar­tie, la salonul auto de la Geneva. Numai că, pentru a avea succes, noul model va trebui să atragă două tipuri de clienţi: actualii deţinători de berline care doresc o maşină mai sigură şi cu posibilităţi mai mari de abordare a traseelor dificile, precum şi amatorii de SUV-uri ale căror fonduri nu le-au permis până acum o astfel de achiziţie.

Toate reţelele de dealeri au fost şi sunt puternic lovite de criză, dar noi nu am înregistrat falimente.
Fabrice Cambolive, director comercial, Dacia

311 mii de maşini purtând marca Dacia au fost comercializate anul trecut în întreaga lume, în creştere cu 20,5% faţă de vânzările din 2008

Esenţial

Şase ani de creştere

De la lansarea modelului Logan, vânzările Dacia la nivel mondial s-au majorat continuu, 2009 fiind primul an în care a fost depăşit pragul de 300.000 de unităţi. În România, acesta este al patrulea an de scădere.

Vedetă, Berlina Logan

Deşi toate modelele din gamă s-au vândut pe piaţa autohtonă mai slab în 2009 faţă de 2008, Logan berlină a rămas cel mai căutat. În acest an, mai mult de jumătate dintre clienţii Dacia au cumpărat această variantă.

Nemţii, primii clienţi

În 2009, cele mai multe modele Dacia au fost achiziţionate de nemţi. Francezii şi ita­lie­nii se află şi ei pe podiumul exporturilor mărcii româneşti, fiind urmaţi de algerieni, turci şi spanioli. Până anul trecut, francezii erau lideri.