Mai puțin vizibilă pentru cei care nu urmăresc cu atenție evoluția industriei auto românești, producția de vehicule a intrat de ani buni pe o direcție descendentă. Dacă în 2013, cele două mari uzine din România, Automobile Dacia și Ford, asamblau împreună aproape 411.000 de autoturisme, un an mai târziu, producția scădea cu 4,8% până la 391.434 de unități. Trendul s-a păstrat și în 2015 când în România erau asamblate doar 387.171 vehicule, cu 1,1% mai puține decât în anul anterior. Nici 2016 nu a fost mai bun din acest punct de vedere, asamblarea de autoturisme scăzând din nou, cu circa 6% până la ceva mai mult de 374.000 de unități.

Generată pe deoparte de vânzările reduse ale modelului B-Max produs de Ford la Craiova și, pe de alta, de îmbătrânirea gamei Dacia, această scădere continuă are toate șansele să ia sfârșit în 2017. Asta pentru că marca Dacia tocmai a lansat, în noiembrie anul trecut, face-lifturi ale modelelor Logan, Logan MCV și Sandero , iar din februarie va fi comercializat un Duster devenit prima mașină autohtonă cu cutie automată. Toate aceste noutăți vor anima, fără doar și poate, vânzările și, prin consecință, producția uzinei din Mioveni. Totodată, în toamna anului 2017, este programată și lansarea unei noi generații a micului SUV Duster, ceea ce înseamnă că, încă din lunile de vară, la uzina din România a producătorului va începe asamblarea acestuia.

Dacă veștile bune de la Automobile Dacia au devenit o obișnuință, în 2017 surpriza vine de la Ford. Confruntată cu probleme generate de un plan de afaceri dat peste cap de criza din 2007 – 2010, divizia din România a marelui grup american a ratat obiectiv după obiectiv, iar producția s-a menținut la niveluri reduse, mult sub capacitatea uzinei de la Craiova. Ei bine, în acest an, un al doilea produs se alătură monovolumului B-Max, iar faptul că acesta este un SUV de clasă B – segment foarte căutat în Europa – promite o cerere importantă. Noua variantă a modelului EcoSport care va fi asamblat de Ford în România va însemna o majorare a producției mult-așteptată. Chiar dacă și de această dată planul Ford are mici lacune, cauzate de intrarea în gama producătorului a modelului Fiesta Active – un crossover tot de segment B mai arătos decât EcoSport  care va fi asamblat la Koln – anul 2017 va însemna un mare pas înainte pentru uzina din Craiova. De asemenea, uzina de motoare are mari șanse să primească în portofoliu un propulsor derivat din actualul EcoBoost de 1.0 litri. Acesta va fi primul motor în trei cilindri din lume care va oferi funcţia de dezactivare a unui cilindru.

Citește și: Ford începe ofensiva în segmentul mașinilor de clasă B