Dacia și Ford trec la „next level”. Pregătesc un „boom” în ceea ce privește producția

Noile modele lansate pe segmentele cu cerere în creștere contribuie semnificativ la susținerea producției în cele două uzine din România. Dacia a început producția pentru Duster III și se pregătește pentru Bigster, în timp ce Ford Otosan, pe lângă actualizarea Puma și lansarea noilor Transit și Tourneo Courier, lucrează și la versiunile electrice.

România are oportunitatea unică de a produce peste 600.000 de vehicule în 2024 datorită noilor modele introduse în producție la Craiova și Mioveni. Conform unui raport al Ford Otosan, uzina de la Craiova poate produce între 250.000 și 270.000 de mașini în 2024, având în vedere capacitatea extinsă la 272.000 de unități încă din 2023.

Pentru prima dată, uzina Ford Otosan de la Craiova a atins o rată de utilizare a capacității de 90% în primul semestru al acestui an, fiind astfel cea mai bine utilizată din portofoliul Ford Otosan. Cele patru uzine Ford Otosan, dintre care trei se află în Turcia și una în România, au avut o rată medie de ocupare a capacității de 81%.

Se pregătește Bigster

Dacia a început livrările pentru noul Duster III după ce vechea generație a fost scoasă din producție în iunie. Uzina de la Mioveni se pregătește pentru producția lui Bigster, primul SUV compact din gama Dacia. Lansarea Bigster va stimula considerabil afacerea Renault în România, având în vedere că acest model va avea cel mai mare preț mediu din gamă, generând astfel venituri suplimentare. Anul trecut, Automobile Dacia a înregistrat afaceri de 5,25 miliarde de euro și o producție de 322.000 de mașini.

Pentru uzina de la Mioveni, noul Duster III va susține volumele de producție din acest an, chiar dacă nu vor atinge capacitatea maximă de 350.000 de unități.

Mihai Bordeanu, managing director al Dacia Brand South Eastern Europe și country head România, a declarat pentru ZF că în 2024 producția de la Mioveni se va apropia de capacitatea maximă. În prezent, compania lucrează la pregătirile pentru Bigster, al cărui proces de producție va începe în 2025, cu lansarea oficială planificată pentru sfârșitul lunii octombrie la Salonul Auto de la Paris.

În prima jumătate a anului 2024, Ford Otosan a produs 82.204 mașini Ford Puma, în scădere cu 15% față de aceeași perioadă din 2023. Tot în această perioadă, s-a început producția noului Puma facelift, alături de aproape 40.400 de utilitare Transit și Tourneo Courier.

La Ford, cererea este extrem de ridicată

Din capacitatea anuală de producție a Ford Otosan de 746.500 de mașini, 36% se află la Craiova, unde investițiile de aproape 500 de milioane de euro au crescut capacitatea de la 250.000 la 272.000 de unități pe an. Uzina de la Craiova are, de asemenea, capacitatea de a produce anual 350.000 de motoare. În total, uzina poate produce anual până la 189.000 de Ford Puma și 100.000 de utilitare Courier, iar livrările versiunilor electrice sunt programate să înceapă în primul trimestru din 2025.

Conform Ford Otosan, cererea pentru Puma și Courier a fost atât de ridicată în iunie încât, în premieră, Craiova a exportat mai multe autovehicule decât cele trei uzine din Turcia – Craiova a exportat 24.650 de unități, în timp ce Turcia a exportat 22.167. Aceasta este, de asemenea, singura lună în care uzina de la Craiova a depășit uzinele din Turcia.

Pentru prima dată, uzina de la Craiova a trecut de pragul de 40% din totalul producției interne de autoturisme, conform datelor Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). În primele șase luni ale anului 2024, uzina Ford Otosan de la Craiova a produs 122.380 de unități, în creștere cu 26% față de aceeași perioadă din 2023, stabilind astfel un nou record pentru primele șase luni ale anului. În această perioadă, uzina a asamblat pentru prima dată trei modele: Puma, Transit și Tourneo Courier, dintre care 82.000 sunt Puma și 30.310 sunt modele Courier.

A crescut producția de mașini față de 2023

Producția Ford reprezintă 42% din producția internă de autoturisme, fiind pentru prima dată când procentul depășește 40%. În trecut, Ford a mai atins acest prag în 2020, dar în contextul unei piețe afectate de pandemie. În primul semestru, Ford Otosan a lansat producția Transit și Tourneo Courier, iar la mijlocul anului a intrat și noul Puma facelift.

Ford este una dintre cele mai mari zece companii din România, cu o cifră de afaceri de 13,6 miliarde de lei în 2023, în scădere cu 2% față de 2022, și se află pe podiumul exportatorilor alături de Dacia și Star Assembly (Daimler). În același timp, Dacia a produs aproape 170.000 de mașini, în scădere ușoară față de volumul din primul semestru al anului 2023.

La Dacia, s-a realizat o reașezare a producției pentru pregătirea uzinei pentru Duster III, iar Renault a început producția lui Jogger în Maroc. Din 2025, uzina de la Mioveni va începe producția, alături de Duster, și pentru Bigster, primul SUV compact din gama mărcii românești.

În luna iunie, Dacia și Ford au produs împreună 46.000 de unități, în creștere cu 11% față de iunie 2023. Dintre acestea, 24.500 au fost produse de Dacia (în scădere cu 5%) și 21.500 de Ford Otosan (în creștere cu 31% față de iunie 2023).