Vânzările realizate în perioada ianuarie – martie 2017 pe plan naţional au fost, ca şi în anii precedenţi, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 83%, restul de 17% aparţinând persoanelor fizice. În cazul autoturismelor, ponderea este de 79% la 21% în favoarea persoanelor juridice.
În ceea ce priveşte autoturismele rulate, în opinia APIA marea lor majoritate nefiscalizate, se observă faptul că, în primele trei luni din acest an, au fost înmatriculate circa 128.000 de unităţi, echivalentul a 43% din volumul înregistrat pe întreg anul 2016.
'Această situaţie se datorează unei distorsiuni a segmentului de autovehicule rulate din import, produsă de eliminarea de la 1 februarie a Timbrului de Mediu, fiind previzibil că, fără măsuri corespunzătoare, situaţia să continue şi în lunile următoare. Ceea ce este şi mai grav însă, este faptul că s-a triplat numărul autoturismelor rulate importate cu emisii poluante ridicate (Norma Euro 3 şi 2), respectiv de la circa 18.000 de unităţi, în 2016, la circa 52.500 de unităţi, în 2017', notează APIA.
Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele trei luni din 2017, o creştere generală de 16,2%, până la 29.930 de unităţi comercializate, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2016, cifră în interiorul căreia autoturismele au consemnat o majorare a vânzărilor de 17,4%, martie fiind astfel cea mai bună lună martie din ultimii opt ani (2010 – 2017).
Conform sursei citate, autoturismele reprezintă 78,3% din vânzările înregistrate în aceste prime trei luni din 2017, respectiv 23.426 de unităţi. Topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de Dacia, cu 7.145 unităţi, urmată de către Volkswagen (3.245 unităţi), Ford (2.499 unităţi), Skoda (2.178 unităţi) şi Renault (2.170 unităţi).
În cazul segmentului de autoturisme, ierarhia este condusă de Dacia, cu 6.051 unităţi (25,8% cotă de piaţă). Clasamentul este continuat de Volkswagen, cu 2.846 unităţi (12,1% cotă de piaţă), Skoda – cu 2.178 unităţi (9,3% din total piaţă), Ford – cu 1.744 unităţi (7,4% cotă), Renault – cu 1.673 unităţi (7,1% cotă de piaţă) şi Opel – cu 1.073 unităţi (4,6% din total piaţă).
Totodată, pe modele, cu cele 1.917 unităţi vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut în primele trei luni din 2017, urmat de Dacia Sandero cu 1.810 unităţi, Dacia Duster (1.140 unităţi), Skoda Octavia (1.035) şi Ford Focus (816).
În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piaţa, cu o pondere de 52,6%, care este însă mai redusă comparativ cu cea din aceeaşi perioadă a anului trecut (55,8%).
Pe de altă parte, la capitolul autoturisme 'verzi' (electrice şi hibride), datele APIA relevă faptul că ponderea acestora continuă să crească, înregistrând, în primele trei luni ale lui 2017, o cotă de 1,7% din total piaţă. Astfel, se înregistrează creşteri importante la maşinile electrice (+310%) şi la cele hibride (+215,5%).
În privinţa culorii preferate, albul şi griul domină în continuare cererea, acestea înregistrând 32,6%, respectiv 25,4% din totalul preferinţelor. Urmează albastru cu 13,3% şi negru cu 11,4%.
La nivel general, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au crescut, în anul 2017, cu 7,7%, comparativ cu anul anterior, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat un salt de 20,7%, notează APIA.
AGERPRES