Celebrul producator american al bateriilor Energizer, dar si de sisteme de interior cum ar fi borduri si pupitre de comanda este deja prezent in Romania, la Pitesti, colaborand la dotarea autoturismelor Dacia Solenza. Grupul Renault a incredintat Johnson Controls si detaliile privind dotarea viitorului autoturism Dacia X90. „Din discutiile pe care le-am avut pana in prezent, reprezentantii companiei americane ne-au spus ca in prima faza vor investi in fabrica de la Ploiesti intre cinci si sapte milioane de euro”, spune Emil Calota, primarul Ploiestiului.
La aproximativ 15 kilometri de Ploiesti, pe drumul care duce la Targoviste, se gaseste localitatea Crangul lui Bot. Vestita mai degraba in ce priveste productia militara existenta aici inaninte de 1990, localitatea prahoveana tinde sa devina acum un loc preferat de investitorii straini. Consiliul Judetean din Prahova a luat decizia, in urma cu doi ani, sa scoata din circuitul agricol o suprafata de aproape 145 de hectare si sa infiinteze aici un parc industrial care sa beneficieze de facilitatile fiscale aferente unei zone defavorizate.
Johnson Controls a cumparat aici o suprafata de 2,7 de hectare, urmand ca la sfarsitul lunii iulie sa inceapa cosntructia fabricii. „Ei spun ca vor finaliza constructia in cel mult un an de zile si ca vor angaja in jur de 1.000 de persoane”, spune Valerian Sfarloaga, directorul general al parcului industrial.
Johnson Controls va produce in special pentru grupul francez Renault, dar oficialii companiei nu exclud parteneriate si cu alte firme importante din domeniu, cum sunt General Motors, Ford, Toyota sau Peugeot. Grupul american detine 40 de capacitati de productie la nivel mondial, cu o cifra de afaceri, in 2002, de peste patru miliarde de dolari. Investia americana urmeaza celei anuntate de grupul japonez Yazaki, care va investi la Crangul lui Bot mai bine de 10 milioane de euro intr-o fabrica de cablaje auto. Potrivit Agentiei Romane de Investitii Straine (ARIS), Yataki a preluat un teren de 20 de hectare in parcul industrial, iar la finalul investitiei va angaja 1.600 de persoane.
Partea buna a acestui tip de investitii este ca se creeaza locuri de munca, iar partea mai putin profitabila tine de faptul ca producatorii romanin de componente auto au fost maturati de pe piata. Pe langa calitatea indoielnica a materialelor din care a fost asamblata, Dacia s-a luptat foarte multa vreme cu piesele contrafacute, dar si cu mentalitatea potrivit careia pretul este mai important decat calitatea.
Dupa industria textila, cea de subansamble auto va deveni, practic, cea mai bine reprezentata in Romania. In fapt, aproape toti marii producatori mondiali sunt prezenti aici deschizand capacitati de productie. Reprezentantii ARIS afirma ca valoarea totala a investitiilor din acest sector este de circa 400 milioane de euro, iar numarul angajatilor de aproximativ 25.000. Grupul german Draexlmaier a construit sau preluat in Romania patru capacitati de productie in care a investit mai mult de 80 de milioane de euro.

De ce la Crangul lui Bot?

Parcul industrial de la Crangul lui Bot a atras pana in prezent 14 companii in doar un an de functionare. In total, investitiile promise de aceste firme se ridica la circa 50 de milioane de euro, iar numarul de angajarii depaseste 3.000 de persoane. Prahova este unul dintre judetele cu un somaj relativ redus fata de media nationala in mare parte, datorita investitiilor destul de importante facute de investitori precum Coca-Cola sau British American Tobacco. Cea mai mare investitie va apratine, potrivit reprezentantilor parcului industrial, unei companii belgiene producatoare de mochete, care a cumparat opt hectare la Crangul lui Bot. Valoarea totala a investitiei este de 27 milioane de euro.

Fabrica INA-Schaeffler de 150 milioane de euro
Investitia intr-o capacitate de productie facuta de catre compania germana INA-Schaeffler, producatoare de rulmenti si subansamble auto, a fost lansata saptamana trecuta. Firma germana aduce cea mai importanta investitie straina in zona Brasovului. „Volumul intreg al investitiilor se va situa intre 150 si 180 de milioane de euro. Ne asteptam ca cifra de afaceri anuala sa se situeze in jurul sumei de 50 de milioane de euro”, a declarat Jurgen Geissinger, presedintele Consiliului de Administratie al INA-Schaeffler. Grupul german va incepe constructia fabricii, care se va desfasura in trei etape, pana in anul 2007. In noua fabrica vor lucra aproximtiv 3.000 de angajati, care vor produce componente pentru industria de masini unelte, cutii de viteze si elemente de motor pentru industria de automobile. Uzina isi va incepe productia, in prima faza, in primavara anului 2004, cu 300 de angajati. In prezent, 100 de angajati lucreaza deja in halele inchiriate la Uzina Tractorul Brasov.

Productia scade, vanzarile cresc
Productia interna de autoturisme a avansat cu 38,2% in luna mai, fata de anul trecut, dar pe ansamblul primelor cinci luni statisticile arata o scadere cu 12,7%. Potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), productia lunii mai a fost de 7.955 automobile, cu 2.248 mai multe fata de luna aprilie. Pentru primele cinci luni, producatorii au raportat 22.743 de unitati asamblate, fata de 26.046 automobile in 2002. In acelasi timp, vanzarile de automobile au inregistrat, in luna mai, o crestere de 13,3% fata de luna anterioara, un trend ascendent fiind consemnat si pe ansamblul primelor cinci luni, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Pentru luna mai, datele producatorilor si importatorilor indica 9.961 de autoturisme vandute, cu aproape 1.000 de unitati mai multe decat in aprilie. Pe ansamblul primelor cinci luni, vanzarile celor mai importanti producatori autohtoni de automobile au urcat semnificativ comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

Unele companii cumpara terenuri
Actionarii Electromagnetica vor lua in discutie, la inceputul lunii iulie, eventualitatea plasarii lichiditatilor financiare in terenuri, compania urmand sa aloce intre 10 si 30% din fondurile disponibile. „Electromagnetica a avut in permanenta disponibilitati banesti, pe care le-a plasat in diverse instrumente bancare, dar pe fondul reducerii dobanzilor, la care se adauga si impozitul aferent acestor venituri, am constatat ca iesim pe minus. Astfel, am contactat o firma de specialitate, care ne va prezenta oportunitatile din acest domeniu, urmand ca dupa intocmirea unui analize sa luam o decizie”, a declarat Eugen Scheusan, directorul general al companiei. La sfarsitul anului trecut, valoarea investitiilor financiare pe termen scurt ale Electromagnetica erau de 56,1 miliarde de lei.

Vanzari la cinci luni

            (unitati)
Automobile Dacia    14.117
Daewoo Romania    7.391
Renault        754
Volskwagen        489
Skoda            400
Peugeot        368
Ford            187