Daewoo datoreaza creditorilor 50 miliarde dolari

S-a facut dreptate, vor spune unii, dar intrebarea care se pune este ce se va intampla cu numeroasele sucursale din Europa Centrala si de Est. Deocamdata, nici una dintre ele nu stie ce o asteapta.Problema-cheie consta in planul de restructurare la care grupul a convenit impreuna cu creditorii, catre care datoriile depasesc 50 miliarde USD. In cadrul acestui plan, cele 22 de divizii - acoperind de la constructia de vapoare si textile la banci, media si electronice - se vor reduce la sase, concen

S-a facut dreptate, vor spune unii, dar intrebarea care se pune este ce se va intampla cu numeroasele sucursale din Europa Centrala si de Est. Deocamdata, nici una dintre ele nu stie ce o asteapta.
Problema-cheie consta in planul de restructurare la care grupul a convenit impreuna cu creditorii, catre care datoriile depasesc 50 miliarde USD. In cadrul acestui plan, cele 22 de divizii – acoperind de la constructia de vapoare si textile la banci, media si electronice – se vor reduce la sase, concentrate pe afacerile cu autovehicule. Restul va fi vandut, afirma creditorii, iar termenul-limita este sfarsitul anului. Fixarea acestui termen a fost necesara din cauza tergiversarilor grupului in privinta restructurarii. Totodata, in cadrul negocierilor cu alte conglomerate, responsabilii Daewoo ca si unii reprezentanti ai guvernului au incercat sa umfle preturile activelor si sa camufleze probleme esentiale. Kim Dae-Jung, presedintele Coreii, asigura ca grupului Daewoo nu i se va permite sa urmeze calea Kia Motors, al carui colaps, in 1997, a provocat criza financiara coreeana.
Ramura de aparatura electrocasnica Daewoo a fost deja vanduta unui investitor nord-american – Alomar & Associates – pentru 3,2 miliarde USD.
Creditorii au preluat unele ramuri industriale rentabile in vederea vanzarii, iar diversi potentiali cumparatori dau tarcoale altor divizii, de la cele metalurgice, la telecomunicatii si constructii de nave.
Soarta investitiilor din Europa Centrala si de Est depinde de aceste negocieri. Daewoo a cheltuit miliarde de dolari in regiune, in ultimii cinci ani, in incercarea de a-si construi imaginea unui jucator important pe pietele emergente. Aceasta extravaganta a fost, foarte probabil, o greseala, pentru ca in timp ce grupul achizitiona parti importante in industria de automobile si bunuri electrocasnice – in special in Polonia – afacerile sale nu au crescut conform asteptarilor.
Piata romaneasca
nu e la inaltime
Astfel, investitiile europene, exceptand fabricile de autovehicule, sunt, la scara globala, apreciate ca relativ mici pentru a fi luate in calcul la negocieri. In privinta uzinelor constructoare de masini, analisti de marca precum Kumhee Han, de la Merrill Lynch, opineaza ca „prezenta coreeana masiva in Europa de Est reprezinta o atractie majora pentru investitori”. In mod special, este sesizat interesul fabricantului american de masini General Motors care, anul trecut, a semnat un memorandum vizand o posibila alianta cu Daewoo. Cu toate oscilatiile de la negocieri, grupul coreean pare atras de colaborarea cu General Motors. Cu uzine de asamblare auto in Polonia, Ucraina, Romania si Uzbekistan, capacitatea de productie a grupului coreean in zona se cifreaza la o jumatate de milion de masini anual, fapt care mentine treaz interesul americanilor, dornici sa acapareze aceasta piata, desi cresterea potentialului de absorbtie al regiunii nu este pe masura asteptarilor.
In prezent, americanii duc tratative in vederea unei colaborari cu Autovaz, din Rusia, urmarind totodata extinderea capacitatii de productie de care dispun in Polonia si Ungaria. O colaborare cu Daewoo le-ar oferi acces rapid la piata est-europeana, dar si o ravnita pozitie in Coreea si in pietele asiatice aflate in crestere rapida, cum este India.
Din nefericire pentru Daewoo, General Motors nu va accepta o alianta in care sa nu detina controlul managerial, lucru de inteles luand in calcul felul in care coreenii si-au condus afacerile.
Problemele diviziei coreene constructoare de masini in Ucraina – unde grupul a operat nu de mult o inchidere temporara a fabricii din cauza recesiunii si a problemelor politice – si in Romania – unde masinile coreene, de altfel demodate, nu au castigat in lupta cu Daciile, de proasta calitate, dar foarte ieftine – nu pot fi rezolvate decat printr-o serioasa infuzie de capital. Mai ales ca dificultatile coreenilor se vor amplifica, data fiind patrunderea, pe piata romaneasca, a firmei Renault, dar si a altor giganti occidentali, gata de a lua cu asalt piata de automobile est-europeana si CSI. Iar General Motors poate furniza banii necesari. Daca va lasa sa-i scape acest partener, este foarte probabil ca imensul imperiu Daewoo se va destrama bucata cu bucata.
Uzbekistan, cea mai mare problema
E greu de apreciat cate din investitiile regionale Daewoo vor supravietui colapsului care ameninta. Divizia de masini Daewoo poate fi cheia restructurarii grupului, insa acesta dispune de un numar total de 84 de investitii in Europa de Est si in CSI, toate asteptand sa li se hotarasca soarta. Solutii sunt putine, cata vreme analistii se concentreaza pe recuperarea pierderilor de catre investitori.
Fabricile de electrocasnice din Polonia, Uzbekistan si Kazahstan asteapta sa vada daca fondul american de investitii care le-a cumparat intentioneaza sa le revanda. Dar cel putin au scapat de amenintarea pe care o vedeau in planuita fuziune cu Samsung – care detine o fabrica puternica de electrocasnice in Ungaria, de unde exporta si in estul si vestul Europei, si de la care nu se asteptau la nimic bun. Soarta santierului naval Daewoo din Romania este legata de cea a ratei de schimb won/yen. Orice cumparator isi va face probleme legate de piata mondiala in cadere, probabil supradimensionata, si nu se va incurca cu un mic santier romanesc. Investitiile coreene in comert, finante si constructii din Europa Centrala si de Est pot astepta vreme indelungata pana sa-si afle soarta. Unele, ca proiectul pentru centrul Kievului – in valoare de 243 milioane USD – s-au impotmolit deja din lipsa de fonduri. Altele, printre care uzina de motoare din Lublin, vor ramane ca parte a grupului Daewoo.
Se vehiculeaza ideea ca planul general de restructurare vizeaza separarea sectiunilor de automobile de cele de vehicule comerciale si pentru fiecare sectiune se va cauta investitor.
Cele mai mari probleme le ridica, probabil, investitiile Daewoo in Uzbekistan (supranumit, datorita masivei implicari a grupului, Daewooistan). Reteaua telefonica, cel mai mare constructor de masini al tarii, investitiile in domeniul bancar, al electronicii si bumbacului, toate depind acum de gasirea unui investitor dispus sa-si asume riscuri, asa cum a facut, la randul sau, Daewoo.     

Principalele investitii Daewoo in Europa Centrala si de Est
Tara    Denumire investitie    Profil
Republica Ceha    Daewoo Avia    Fabricant camioane si dube
Ungaria    Daewoo MGM    Intermedieri    
    Daewoo Bank    Imprumuturi, credite
    Daewoo Securities    Brokeraj (cu titluri de proprietate)
    Daewoo Leasing    Leasing
Kazahstan    Daewoo Almaty-Electronics    Electrocasnice si electronice
Polonia    Daewoo -FSO Motor    Fabricant de automobile
    Daewoo Motor Polska    Fabricant camioane si dube
    Centrum Daewoo     Automobile – vanzari
    Daewoo Electronics Poland    Electronice si electrocasnice
Romania    Daewoo Automobile Romania    Fabricant automobile
    Daewoo Mangalia    Constructii si reparatii nave
    Daewoo Romania Bank    Bancar
Ucraina    Avtozaz    Fabricant automobile
    Dniepr-Daewoo    Fabricant echipamente telecomunicatii
Uzbekistan    Uz-Daewoo AutotFabricant automobile
tUz-Daewoo ElectronicstElectronice si electrocasnicer
tUz-Daewoo BanktBancarr
tUz-Daewoo TextiletFabrica textile (bumbac)r
tUz-Daewoo TelecomtServicii telecomunicatiir