Scandal după aderarea la Schengen

Scandal după aderarea la Schengen! Dacian Cioloș, fostul premier , exprimă dezacord cu declarația lui Marcel Ciolacu cu privire la ridicarea controalelor la granițele aeriene și maritime începând din martie 2024, menționând că exista posibilitatea de a face mult mai bine.

Acesta îl îndeamnă pe Marcel Ciolacu să ofere o explicație transparentă privind condițiile suplimentare acceptate în numele României pentru aderarea parțială la Spațiul Schengen și să-și asume responsabilitatea pentru noul precedent negociat: necesitatea a două decizii ale Consiliului UE pentru intrarea completă în Schengen, în loc de o singură decizie cu un calendar atașat, așa cum s-a întâmplat în cazul celorlalte state membre Schengen.

Europarlamentarul Dacian Cioloș exprimă preocuparea că modul în care România intră acum în Schengen, doar parțial și cu condiții considerate absurde, impuse temporar de guvernul austriac, poate accentua sentimentul că țara nu este considerată un stat european cu drepturi depline. El menționează că această decizie, care poate părea benefică la prima vedere, ar putea deveni o temă explozivă pentru populiști și extremiști în viitor.

Cioloș subliniază trei aspecte cruciale din decizia Consiliului UE recent publicată. În primul rând, aduce în atenție că aceasta se referă exclusiv la ridicarea controalelor în aeroporturi și porturi, precizând că eliminarea controalelor la frontierele terestre necesită o altă decizie a Consiliului.

Acest lucru implică faptul că orice stat membru poate:

  • bloca intrarea completă a României în Schengen
  • impune condiții noi în orice moment

Astfel, depindem în continuare de voința statelor membre, inclusiv a Austriei, pentru un drept pe care îl căutăm de 12 ani.

„La fel cum MCV-ul a reprezentat o piatră de moară pentru România vreme de 15 ani, așa și modul în care intrăm acum în Schengen, pe jumătate și cu condiții absurde, impuse abuziv de un guvern austriac vremelnic, va accentua sentimentul că nu suntem considerați europeni cu drepturi depline. O decizie care poate părea bună se poate transforma ușor, în timp, într-o nouă temă pentru populiști și extremiști. Sunt trei aspecte cruciale de reținut din decizia Consiliului UE, care tocmai a fost publicată. În primul rând, așa cum spuneam mai sus, această decizie se referă doar la ridicarea controalelor vamale în aeroporturi și porturi, scriind explicit că o ridicare a controalelor la frontierele terestre va trebui agreată într-o altă decizie a Consiliului. Ce înseamnă acest lucru în practică? Că orice stat membru va putea bloca intrarea completă a României și Bulgariei în Schengen, în orice moment. Orice stat membru ne poate impune condiții noi, dintre cele mai diverse. Depindem în continuare de bunăvoința Austriei și a celorlalte state membre pentru un drept pe care îl avem de 12 ani”, susține europarlamentarul Dacian Cioloș.

România și Bulgaria au acceptat condiții suplimentare

Cioloș subliniază că nu există o programare precisă pentru această eventuală a doua decizie.

El afirmă că România și Bulgaria au acceptat, prin reprezentanții lor politici, condiții suplimentare în schimbul aderării. Aceste condiții includ controale inopinate pe aeroporturile austriece pentru zborurile cu proveniență românească sau bulgărească.

Mai grav, se vor impune controale sporite „cu filtre multiple” la frontiera dintre:

  • România și Bulgaria
  • România și Ungaria

Asta va și mai mult traficul terestru. De asemenea, va conduce la pierderi financiare semnificative pentru transportatori, agricultori și antreprenorii români.

Cioloș adaugă că această decizie legitimează juridic șantajul politic al unui stat membru, lipsit de orice argument sau explicație rezonabilă.

De asemenea, el subliniază că această acceptare a tuturor condițiilor discriminatorii face practic imposibilă orice acțiune la Curtea de Justiție a Uniunii Europene.

„România și Bulgaria au acceptat, prin reprezentanții lor politici, condiții în plus în schimbul aderării, cum ar fi controale inopinate pe aeroporturile austriece la zborurile cu proveniență românească sau bulgărească ori, mult mai serios, controale sporite „cu filtre multiple” la frontiera dintre România și Bulgaria sau România și Ungaria, care vor îngreuna și mai mult traficul terestru și vor însemna alte sute de milioane de euro pierdute de transportatorii, agricultorii și antreprenorii români. Mai mult, această decizie legitimează juridic șantajul politic al unui stat membru, care nu se bazează pe niciun fel de argument sau explicație rezonabilă: ne putem lua adio de la orice posibilă acțiune la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, pentru că noi înșine (prin Guvernul Ciolacu) am fost de acord cu toate aceste condiții suplimentare discriminatorii”, adaugă Cioloș.

Dacian Ciolos
SURSA FOTO: Inquam Photos, Octav Ganea

Prestigiul României în Uniunea Europeană

El subliniază că prestigiul României în Uniunea Europeană este legat de modul în care suntem reprezentați la nivel european.

Dacian Cioloș afirmă că suntem tratați ca cetățeni de mâna a doua din cauza calității politicienilor noștri din Consiliul Uniunii.

El menționează că demnitatea românilor nu ar trebui să fie subiectul unor negocieri. România nu ar trebui să depindă de deciziile Austriei sau ale altor guverne din Uniunea Europeană.

Cioloș adaugă că adevărul amar după negocierile lui Ciolacu este că Austria a obținut:

  • dreptul de a controla
  • condiționa participarea României în Europa

Acest lucru s-a realizat în schimbul promisiunii că turiștii români vor avea o reducere de cinci minute la vamă în aeroport.

„Suntem tratați ca cetățeni de mâna a doua pentru că aceasta este calitatea politicienilor noștri din Consiliul Uniunii. Așadar, domnule Ciolacu, v-o spun direct: se putea mult mai bine. Demnitatea românilor nu era obiect de negociere. România nu trebuie să rămână la mâna Austriei sau a altui guvern din Uniunea Europeană. Adevărul amar după negocierile dumneavoastră este că Austria a primit dreptul de a controla și condiționa prezența României în Europa în schimbul promisiunii că turiștii români vor sta cu cinci minute mai puțin la vamă în aeroport”, a mai spus el.