Joachim Schmidt, preşedinte şi CEO DaimlerChrysler Africa, Asia, Middle East&Central-Eastern Europe, crede că acum este momentul pentru a investi în România. Capital: De ce a ales DaimlerChrysler să-şi deschidă o reprezentanţă sub nume propriu în România şi, mai ales, de ce acum? Joachim Schmidt: Strategia de vânzări a DaimlerChrysler este ca pe pieţele mai puţin dezvoltate să avem ceea ce noi numim distribuitori generali, adică terţe părţi care să se ocupe at
Joachim Schmidt, preşedinte şi CEO DaimlerChrysler Africa, Asia, Middle East&Central-Eastern Europe, crede că acum este momentul pentru a investi în România.
Capital: De ce a ales DaimlerChrysler să-şi deschidă o reprezentanţă sub nume propriu în România şi, mai ales, de ce acum?
Joachim Schmidt: Strategia de vânzări a DaimlerChrysler este ca pe pieţele mai puţin dezvoltate să avem ceea ce noi numim distribuitori generali, adică terţe părţi care să se ocupe atât de importuri, cât şi de vânzările angro sau prin reţeaua de dealeri. Dacă o piaţă creşte până la depăşirea unui anumit volum de vânzări şi devine, iată, parte a UE, unde avem o importantă armonizare legislativă, atunci ne gândim că ar trebui să intrăm cu propriul nostru angajament de investiţii şi o reprezentanţă proprie de vânzări directe. În mod normal, procesul presupune discuţii cu distribuitorul de până atunci…
Capital: Pe care – de ce nu? – îl preluaţi…
J.S.: Preluarea cred că ar putea fi un lucru greşit. Noi facem un joint-venture, aşa am făcut în aproape toate ţările din lume; bineînţeles, în Italia sau în Franţa acest lucru s-a întâmplat acum 50 de ani, iar în Ungaria sau Slovacia, de exemplu, acest lucru se va întâmpla peste doi ani. Aceasta face parte din strategia noastră.
Capital: Pentru că aţi vorbit de investiţii, în ce direcţie se vor duce acestea pe piaţa românească? Veţi extinde reţeaua de dealeri sau veţi deschide noi showroom-uri, cum se vor concretiza acestea?
J.S.: Avem o abordare diferenţiată în ceea ce priveşte vânzările angro şi reţeaua de retail. Noi nu dorim să investim în retail şi reţeaua respectivă, care se află deja într-o formă bună. Desigur, ea va creşte puternic în următorii ani, pentru că anul trecut am vândut 4.500 de automobile, iar pentru 2007 ne propunem 6.000 de unităţi vândute; acest trend de creştere între 10% şi 20% este în planul nostru şi pentru următorii ani. Prin urmare, vom avea nevoie de noi dealeri, de noi investiţii în acest domeniu, dar acestea vor fi făcute de terţe părţi, compania Ţiriac Auto sau alţi investitori. Dar, prin prezenţa în România, noi garantăm că această strategie de creştere şi de tranziţie se va face într-un mod care să respecte standardele, identitatea corporatistă şi nevoile noastre. Pe partea de vânzări angro, vom avea însă ceva de investit, dar mai înainte de toate trebuie să lucrăm împreună cu compania Ţiriac, de la care am preluat aproape toţi oamenii implicaţi în această activitate, şi, în paralel cu creşterea, să mărim şi noi numărul de oameni în departamentul de vânzări angro. De asemenea, vom mări bugetul alocat activităţilor de marketing.
Capital: Aveţi intenţia să investiţi şi în deschiderea unor noi capacităţi de producţie?
J.S.: Nu există în acest moment aşa ceva în plan; avem deocamdată destul de mulţi furnizori aici. Am deschis o fabrică în nord, cu circa 300 de angajaţi, iar pentru fabricile mari, în care producem automobile întregi, nu există o cerere atât de mare încât să necesite construcţia altora de acest fel în următorii ani. Ce va fi peste cinci sau zece ani nu ştiu, dar în următorii doi sau trei ani nu vom face asemenea investiţii nici în România, nici în altă parte.
Capital: În cazul în care un alt producător va achiziţiona uzina de la Craiova, este posibil să aveţi doi competitori de talie internaţională care au producţie pe plan local…
J.S.: Care anume?
Capital: Este vorba de Renault, care are deja o uzină pentru Dacia şi pregăteşte deschiderea unui centru de design, şi cel care va câştiga licitaţia pentru uzina de la Craiova, fie că va fi General Motors sau o companie din China ori India…
J.S.: Chinezii sau indienii, dacă vor veni aici o vor face pentru că au nevoie de capacitate de producţie, sunt deficitari în acest domeniu, pe când pentru noi ar însemna extracapacitate. Dacă vom creşte – şi eu sper să avem o creştere sănătoasă nu numai în România, ci peste tot în lume – actualele centre de producţie din America şi Germania sunt capabile să absoarbă cererea viitoare.
Capital: Credeţi că România e o piaţă potrivită pentru maşinile americane sau mai degrabă doar pentru gama Mercedes?
J.S.: Cred că piaţa românească este tânără, foarte deschisă către aproape orice tip de automobile noi, iar oamenii de aici sunt nerăbdători să vadă mărci şi modele noi; de aceea, văd o bună oportunitate şi pentru Chrysler, Jeep şi Dodge. Desigur, SUV-urile de la Jeep, dar cred că şi noile modele „emoţionale“ pe care le vom lansa în acest an, cum ar fi Dodge Nitro, adresat tinerilor, alături de Dodge Caliber, lansat încă de anul trecut, vor avea succes. Planurile noastre de vânzări sunt foarte optimiste în această privinţă, mai ales pentru Dodge şi Jeep.
Capital: În urma acestui joint-venture cu Ţiriac Auto, vor exista schimbări de strategie de marketing, de management sau de abordare a pieţei?
J.S.: Cu excepţia a două sau trei persoane, toţi cei aproximativ 300 de foşti angajaţi ai fostei reprezentanţe s-au alăturat DaimlerChrysler România, ceea ce înseamnă ca am efectuat o tranziţie de 100% la nivel de personal şi am numit doar un nou director general şi un nou director financiar, care vin din Germania. Directorii de vânzări au rămas aceiaşi, sunt foarte buni şi nu avem, prin urmare, planuri să facem schimbări majore. Pe partea de retail, cu siguranţă că vom avea noi dealeri.
Capital: Pentru a putea cuantifica nivelul implicării DaimlerChrysler în România, aţi putea să ne spuneţi la cât se ridică valoarea investiţiilor pe care vi le-aţi propus pe piaţa autohtonă?
J.S.: Este foarte dificil să vă dau o cifră, pentru că trebuie să diferenţiem între activitatea de vânzări directe, cea de retail, cea de distribuţie, în ultimele două nefiind implicaţi direct cu bani, dar nivelul va fi gândit pentru a acoperi nevoile pieţei.
Capital: Anul trecut, aţi demarat o anchetă internă asupra unor plăţi ilegale efectuate de divizia Evobus inclusiv în Europa de Est, câţiva oameni au fost daţi afară, iar directorul general al diviziei a demisioat. În ce stadiu se află investigaţia dumneavoastră şi implică ea plăţi ilegale către România? Noi am achiziţionat autobuze Mercedes…
J.S.: Îmi cer scuze, este meseria dumneavoastră să întrebaţi, dar nu vreau să fac niciun comentariu despre o anchetă aflată în desfăşurare. În primul rând, nu ştiu, şi, chiar dacă aş şti, nu aş avea voie să fac niciun fel de declaraţii pe tema aceasta.
Joachim Schmidt
Constanţă Şi-a început activitatea profesională în 1977, ca manager de produs la Procter & Gamble Germania. Din 1979 a lucrat fără întrerupere la Mercedes-Benz şi Daimler-Benz, ulterior DaimlerChrysler.
Ascensiune Este în actuala funcţie din 1999, după ce a parcurs toate etapele ierarhiei corporatiste, de la manager al departamentului de vânzări din Brose, Coburg (1986 – 1987), la asistent CEO Mercedes Benz (1989-1990) şi manager de vânzări şi marketing.
Deschişi la orice
«Cred că piaţa românească este tânără, foarte deschisă către aproape orice tip de automobile noi, iar oamenii de aici sunt nerăbdători să vadă mărci şi modele noi; de aceea, văd o bună oportunitate şi pentru Chrysler, Jeep şi Dodge.»