Damen Mangalia a intrat în insolvență, în urma deciziei luate de către Tribunalul Constanța. Administratorul judiciar în acest sens este CITR filiala București. Angajații au primit deja o notificare cu privire la insolvența șantierului.
Damen Mangalia a intrat în insolvență
Tribunalul Constanța a inițiat procedura de insolvență pentru Damen Mangalia, iar CITR filiala București a fost desemnată administrator judiciar.
Principalele date stabilite de instanță în acest caz sunt următoarele:
- Pe 2 august 2024 se vor înregistra cererile de admitere a creanțelor asupra averii debitorului.
- Pe 22 august 2024 este termenul limită pentru verificarea creanțelor, întocmirea și publicarea tabelului preliminar de creanțe în BPI.
- Pe 27 august 2024, la ora 12:00, va avea loc prima ședință a adunării creditorilor.
„În acest proiect complex vom contribui cu tot know how-ul echipei CITR acumulat pe parcursul a peste 22 de ani în gestionarea unor restructurări prin procedura insolvenței cu impact major în economia noastră. În următoarea perioadă echipa CITR va analiza activitatea companiei pentru a înțelege în profunzime businessul și pentru a identifica condițiile in care este posibila redresarea. Ne propunem să asigurăm cât mai multă stabilitate și claritate tuturor celor implicați. Așa cum v-am obișnuit, vom asigura transparența întregului proces.” spune Paul Dieter Cîrlănaru, CEO CITR.
Administratorul judiciar are mandatul legal de a identifica soluțiile optime pentru redresarea companiei în insolvență. Primul pas în această procedură constă în înțelegerea operațiunilor și a factorilor care afectează performanța companiei, definirea unei strategii de redresare și elaborarea unui plan pentru implementarea acesteia.
Falimentul a fost cerut de către Damen Olanda
La finalul lunii mai, Damen Olanda a solicitat insolvența șantierului naval Damen Mangalia, deținând 49% din acțiuni, conform informațiilor publicate pe site-ul oficial al instanțelor.
„Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, a explicat pentru Europa Liberă președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.
După ce au solicitat deja rezilierea acordului de asociere din 2018, prin care statul român devenea acționar majoritar al companiei Damen Shipyards Mangalia SA, olandezii au acționat acum pentru insolvența șantierului naval Damen Mangalia.
Angajații au intrat în șomaj tehnic
În această săptămână, angajații au fost informați printr-o notificare că vor fi plasați în șomaj tehnic începând din luna iunie.
„Ajungem acum într-o situație în care o nouă întârziere a introducerii șomajului tehnic nu mai este fezabilă. Aceasta este o decizie dificilă pe care trebuia să o luăm pentru a oferi șantierului nostru cele mai bune șanse pentru a depăși această situație dificilă și de a asigura repornirea acestuia în viitor. Șomajul tehnic urmează să fie introdus începând cu 03.06.2024”, se arată în mesajul transmis angajaților, obținut de Economedia.
În toamna anului trecut, Damen Shipyards Group NV a intentat un proces Guvernului de la Haga. Procesul a venit în urma pierderilor suferite în afaceri ca urmare a sancțiunilor impuse Federației Ruse.
Rick van de Weg, purtătorul de cuvânt al Damen Shipyards Group NV, a declarat că compania intenționează să obțină despăgubiri din cauza pagubelor suferite în urma sancțiunilor.
„Înainte de sancţiuni, Damen a semnat contracte cu cumpărători de nave din Rusia şi după invadarea Ucrainei Guvernul de la Haga a decis că acest gen de contracte nu mai pot fi onorate de companiile din Ţările de Jos. Guvernul nu a oferit Damen despăgubiri pentru pagube”, a informat Rick van de Weg.
Grupul olandez a întâmpinat probleme și în România
Anul trecut, Grupul olandez a raportat probleme în România. Grupul a anunțat Guvernul și presa că se retrage din acordul privind șantierul Damen Mangalia, dar că va continua să opereze la Galați.
„Așa cum Damen a notificat toate autoritățile responsabile, încetarea contractului de asociere este deja în vigoare de la 03.08.2023.
Damen așteaptă doar cooperarea părții române pentru o implementare eficientă a procedurii de retragere, cu cât mai puține perturbări posibile pentru toate părțile interesate”, informa compania în august 2023.
Cu aproximativ o lună în urmă, Damen a inițiat o acțiune în justiție împotriva României la o curte internațională de arbitraj. Compania solicită rezilierea acordului de asociere din 2018. Este vorba despre acordul prin care statul român a devenit acționar majoritar.
Damen Shipyards Mangalia SA este situat pe malul Mării Negre din România și este o societate de tip joint venture formată de Damen și Guvernul României. Damen deține responsabilitatea pentru managementul operațional al șantierului.
În trecut, șantierul era cunoscut sub numele de Șantierul Naval 2 Mai Mangalia. A început construcția de nave noi în anul 1976.
În 1997, Daewoo-Mangalia Heavy Industries S.A. a preluat conducerea șantierului. De asemenea, a orientat producția către construcția de nave mari, inclusiv de containere, vrachiere și cisterne.
La finele anului 2017, Damen a cumpărat acțiunile Daewoo. În vara anului 2018 a preluat controlul operațional al șantierului.