Damen Shipyards Mangalia anunță că negocierile sunt în desfășurare! Reacție după protestele recente

În ultimele zile au avut loc mai multe proteste la șantierul Mangalia al Damen Shipyards Mangalia, motiv pentru care conducerea companiei a trimis un comunicat de presă prin care anunță că negocierile sunt în desfășurare.

Conducerea companiei mai spune că este încrezătoare în faptul că se va găsi o soluție, subliniind că există o propunere în ceea ce privește reorganizarea activității.

Despre această propunere, conducerea Damen Shipyards Mangalia spune că se referă la angajarea mai multor oameni în producere, dar și la reducerea aparatului administrativ prin redirecționarea către activități de producție.

“Industria navală a trecut prin multiple schimbări, la nivel mondial, în ultima decadă. 80-90% din producţia de nave comerciale din Europa a <> către piaţa din Asia, inclusiv tipul de nave pe care Damen Shipyards Mangalia (DSMa) le construia la un moment dat.

Damen este o companie care a acordat permanent prioritate inovării şi dezvoltării pentru a se putea adapta la realităţile pieţei globale. În acest sens, am elaborat la nivelul DSMa o viziune/strategie bazată pe tipologia de produs, care să asigure sustenabilitatea şantierului în condiţiile de piaţă şi noul context al industriei navale mondiale. Considerăm că DSMa trebuie şi poate să se adapteze prin concentrarea pe activităţi specifice şi prin retehnologizare”, se arată în comunicat.

Retehnologizarea și reprofesionalizarea producției

Potrivit comunicatului de presă trimis în cursul zilei de marți, 17 ianuarie, atunci când compania vorbește despre reorganizare se referă, de fapt, la retehnologizare şi la reprofesionalizarea producţiei.

“Directoratul DSMa a prezentat această strategie acţionarilor şi Consiliului de Supraveghere, şi pentru implementare se va asigura de respectarea cerinţelor legale precum şi a contractului colectiv, cu scopul asigurării dezvoltării viitoare a DSMa. Parte a acestei strategii este creşterea forţei de muncă, dar şi o redistribuire a specializărilor/capacităţilor de producţie din şantier. Acest lucru va avea un efect pozitiv asupra majorităţii angajaţilor, dar în acelaşi timp poate avea un efect nedorit asupra unora. La momentul potrivit, subsecvent unei aprobări a Consiliului de Supraveghere, Sindicatul va fi informat şi consultat pentru a reduce eventualul impact negativ asupra unor angajaţi. Când ne referim la reorganizare, vorbim în primul rând despre optimizarea proceselor de muncă, retehnologizare şi reprofesionalizarea producţiei”, a mai transmis conducerea Damen Shipyards Mangalia.

Conducerea companiei a mai spus că informațiile false răspândite în spațiul public afectează și șantierul, dar și activitățile economice conexe ale acestuia.

“Suntem surprinşi de multitudinea de informaţii distorsionate sau false care au fost distribuite în spaţiul public. Asemenea acţiuni afectează nu doar şantierul, ci şi activităţile economice conexe acestuia, aspect care poate conduce la periclitarea parteneriatelor si a obiectivelor de performanţă financiară a şantierului”, se arată în comunicat.

De asemenea, compania a mai spus că negocierile cu angajații sunt în desfășurare.

“Se poate observa că nu am prezentat o poziţie publică până nu am avut un dialog intern cu sindicatul şi angajaţii DSMa, considerând că este necesar să calibrăm comunicarea într-un mod responsabil. Am prezentat intern, în cursul zilei de 16.01.2023 soluţii constructive, pornind de la consultările anterioare, care să fie corelate cu realităţile concrete actuale ale industriei navale mondiale şi cu perspectivele de dezvoltare comercială a şantierului. Negocierile sunt în desfăşurare şi suntem încrezători în găsirea unei soluţii, printr-o comunicare mai eficientă şi mai puţine tensiuni, care nu aduc niciun beneficiu părţilor implicate”, se mai arată în comunicat.

Damen a abordat și informațiile referitoare la un posibil faliment

În comunicatul de presă de marți, compania a mai vorbit și despre speculațiile referitoare la un posibil faliment al șantierului Mangalia.

“În momentul de faţă, compania Damen este singurul acţionar care susţine financiar şantierul DSMa (cu influxuri de capital) şi trebuie să realizăm că aceste eforturi sunt dificil de susţinut la nesfârşit, dacă şantierul nu este sustenabil şi productiv. Damen şi-a demonstrat capabilităţile şi faptul că poate face performanţă în industria navală românească la Damen Shipyards Galaţi, care a fost transformat în cel mai modern şantier naval din România, prin investiţii şi re-tehnologizare. Damen Shipyards Galaţi este singurul şantier naval din România care a produs nave militare după 1990. Damen a proiectat şi construit la Galaţi peste 30 de nave militare de înaltă complexitate pentru 13 ţări, inclusiv ţări membre NATO şi UE (nu şi pentru România din păcate). Câteva dintre aceste nave proiectate şi produse la Galaţi sunt cele mai mari şi complexe nave militare produse vreodată în România”, a mai precizat sursa citată.

Pe de altă parte, compania a dus în discuție și posibila restructurare care ar urma să aibă loc.

“Referitor la posibila restructurare: reiterăm faptul că există, într-adevăr, o propunere de reorganizare a activităţii. Dar cel mai important este faptul că această propunere este de a angaja mai mulţi oameni în producţie, reducând în acelaşi timp aparatul administrativ, prin redirecţionare către activităţi de producţie. Cu alte cuvinte, vom angaja personal în producţie pentru a genera eficienţă şi venituri, precum şi pentru a flexibiliza aparatul administrativ. Această reorganizare este necesară pentru eficientizarea şi flexibilizarea întregului şantier şi, împreună cu procesul de retehnologizare, poate soluţiona situaţia actuala. Până acum acţionarul majoritar, Ministerul Economiei, nu a aprobat această reorganizare. Suntem încrezători în strategia noastră. Putem face din DSMa un şantier performant. Am făcut-o la Galaţi, o putem repeta la Mangalia daca vom implementa noua strategie pe termen lung”, a mai afirmat DSMa.

Nu în ultimul rând, compania a adus în prim-plan și vânzarea unor imobile ale șantierului.

“Este vorba despre vânzarea unor active neesenţiale, imobile care nu au legătură cu producţia si utilizarea sumelor obţinute (în absenţa altor fonduri) pentru a reinvesti şi pentru a îmbunătăţi alte imobile destinate angajaţilor sau clădiri pentru operaţiuni de producţie. Aceste fonduri vor fi folosite şi pentru a introduce tehnologii noi, cum ar fi noul echipament de sudură, care îmbunătăţeşte eficienţa sudurii cu peste 20%.

Deşi conducerea şantierului are dreptul legal de a vinde aceste imobile, pentru un act managerial transparent şi responsabil am informat asupra acestui lucru atât Consiliul de Supraveghere, cât şi acţionarul majoritar”, mai precizează comunicatul Damen Shipyards Mangalia.