Inițiativa de a avea un astfel de raport i-a aparținut exclusiv europarlamentarului român și s-a bazat pe convingerea că educația în școală trebuie să urmărească înțelegerea istoriei UE, a modului în care funcționează această structură și a importanței pe care o are familia europeană în context global.
Documentul subliniază importanța introducerii unei dimensiuni europene în educație ca element esențial pentru dobândirea cunoștințelor despre UE în școală. Ideea unei dimensiuni a UE în educație presupune, pe de o parte, cunoașterea geografiei, istoriei și a culturii UE, iar pe de altă parte educația civică, adică informarea tinerilor despre ceea ce înseamnă cetățenia europeană și implicarea lor activă în viața politică și socială a UE.
”Conform unui sondaj Eurobarometru din 2014, 44% dintre europeni nu înțeleg cum funcționează UE și peste 50% cred că vocea lor nu contează în Uniune. În acest context, nu este de mirare de ce o parte a populației devine eurosceptică iar acest raport este un prim pas pentru ca UE să-și să consolideze legătura cu cetățenii săi”, și-a motivat Damian Drăghici demersul la nivel european.
În opinia sa, cunoașterea și înțelegerea încă de pe băncile școlii a noțiunilor esențiale legate de funcționarea UE sunt fundamentale pentru a restabili încrederea cetățenilor în Uniune, mai ales în contextul actual al crizei refugiaților și al amenințărilor teroriste.
Raportul încurajează statele membre să transmită cât mai multe informații despre UE atât elevilor cât și profesorilor, dar și altor educatori, prin învățarea formală, informală şi non-formală. În document, se solicită Comisiei Europene să dezvolte și să promoveze pe scară cât mai largă platformele virtuale existente și să le sprijine în continuare pe cele care îi pot ajuta pe profesori să beneficieze de materiale de predare despre UE, de înaltă calitate și accesibile în toate limbile europene. Raportul subliniază oportunitățile oferite de programele europene (precum Erasmus+, Europa pentru Cetățeni , Europa Creativă) pentru promovarea cetățeniei active, solidarității, dialogului intercultural și mobilității la nivel european şi se solicită finanțarea lor adecvată precum și îmbunătățirea accesului şi participării, în special pentru tinerii provenind din grupurile vulnerabile și dezavantajate.
”Dacă elevii vor învăța încă din școală ce pot face pentru UE dar și ce poate face UE pentru ei, sunt convins că, odată ajunși adulți, se vor implica direct în proiectul de unificare europeană și vor contribui, astfel, la dezvoltarea ulterioară a societății”, a conchis Damian Drăghici.