"Înţelegem preocuparea statelor membre cu privire la impactul crizei imigranţilor asupra fluidităţii transportului la frontierele Schengen. Orice întârziere înregistrată în deplasarea unui transportor generează costuri suplimentare pentru agenţii economici, inclusiv pentru transportatorii români ce operează în spaţiul Schengen. Pe termen scurt, aglomeraţia de la punctele de trecere a frontierei ar afecta în mod direct călătorii, muncitorii transfrontalieri şi transportul de mărfuri", a precizat ministrul Costescu.
În opinia acestuia, transportatorii români se confruntă cu costuri suplimentare semnificative având în vedere că 85% din transporturile internaţionale ale României sunt orientate către spaţiul Schengen.
"Mai mult, România se află într-o situaţie în care, prin neadoptarea deciziei de aderare la Schengen în ultimii trei ani şi menţinerea controalelor la frontiere, se confruntă zi de zi cu astfel de situaţii, care generează costuri suplimentare semnificative pentru transportatorii români, având în vedere că 85% din transporturile internaţionale ale României sunt orientate către spaţiul Schengen. Aderarea României la spaţiul Schengen va contribui la definitivarea pieţei interne a UE şi va genera efecte pentru toate părţile implicate, inclusiv din perspectiva generării de oportunităţi de investiţii şi creştere economică", a adăugat ministrul Transporturilor.
Potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor remis, vineri, AGERPRES, discuţiile în cadrul celei de-a doua zile a reuniunii Consiliului informal al miniştrilor transporturilor şi mediului de la Amsterdam s-au axat pe tema graniţelor Schengen, dar şi pe tema cooperării pentru reducerea emisiilor în transporturile aeriene şi maritime.
Miniştrii transporturilor şi mediului au subliniat importanţa acţiunilor urmare a Convenţiei – Cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice – COP 21, Paris 2015. Astfel, Acordul de la Paris trebuie susţinut şi prin discuţiile de la nivelul OACI – Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile şi OMI – Organizaţia Maritimă Internaţională. În plus, este nevoie de un cadru internaţional post – 2020 pentru a lupta împotriva schimbărilor climatice. De asemenea, se urmăreşte o strânsă colaborare între sectorul transporturilor şi cel al mediului pentru a reduce emisiile globale în transportul aerian şi maritim şi pentru a susţine cercetarea ştiinţifică şi tehnologică privind biocarburanţii utilizaţi în transporturi, se arată în comunicat.
În context, ministrul Dan Costescu a subliniat faptul că "trebuie să îmbunătăţim performanţele de mediu ale fiecărui mod de transport, dar este extrem de important să asigurăm un cadru legal nediscriminatoriu pentru toate modurile de transport, permiţând utilizatorilor să se îndrepte, în mod natural, către un mod de transport mai sustenabil fără a investi resurse în modurile fără potenţial eco."
În partea a doua a reuniunii, miniştrii transporturilor au discutat provocările în cazul frontierelor Schengen. Impactul crizei refugiaţilor asupra statelor Uniunii Europene a determinat reintroducerea controalelor la câteva dintre frontierele Schengen.
Comisia Europeană şi-a exprimat îngrijorarea în această privinţă, deoarece astfel de măsuri au adus pierderi serioase transportatorilor, dar şi perioade de timp îndelungate petrecute la graniţă de către cei care tranzitează spaţiul european. AGERPRES