De când era copil, Dan Ioniță a fost pasionat de… adrenalină! Ani la rând s-a delectat cu parașutism, escaladă, scufundări, rafting și orice alt sport extrem care putea să îi amplifice senzația de risc și aventură.
I-a plăcut într-atât de mult, încât „regula“ că pasiunea trece cu timpul nu s-a aplicat în cazul lui. „Iubirea“ din copilărie nu l-a părăsit, ci a rămas statornică. Ba a devenit și mai atractivă pe măsură ce Dan descoperea noi forme de a-și testa curajul și abilitățile. Nu a renunțat la ea nici în timpul facultății – Politehnica din București – și nici mai târziu, când a intrat în câmpul muncii, potrivit Infofinanciar.
Cu timpul și alții au descoperit că gusturile sale „extreme“ nu sunt tocmai rele. Încet, dar sigur, tot mai mulți amici au început să apeleze la Dan. Fie pentru a le recomanda pe cineva pentru a testa chiar ei aventura, fie ca să le „organizeze“ un cadou special, o experiență inedită pentru un prieten sau o prietenă.
„De-a lungul anilor am acumulat cunoștințe și foarte multe contacte în domeniu. Așa că, atunci când mă solicitau prietenii, mă puneam pe dat telefoane, negociat, făcut programări, organizat și tot ce trebuia. Prin 2007, un amic care tot vedea cât mă zbat a venit cu o idee: «De ce nu faci un site pe care să pui toate recomandările astea, dacă tot le știi atât de bine». Și de acolo a început totul.“, îmi explică succint geneza afacerii sale interlocutorul meu.
Adrenalină la maxim
2007 a fost pentru Dan Ioniță un an de studiu și prospectat piața. Dar decizia de a se lansa în această afacere a luat-o rapid. A achiziționat domeniul online în doar câteva zile și a scris un business plan în următoarele.
Așa se face că, în 2008, când a lansat oficial firma Smart Experience, era bine pregătit. L-a ajutat în acest sens și faptul că domeniul său de activitate este cel de training pe zona de soft skills (vânzări, negocieri etc.). Iar pentru multe dintre team building-urile pe care le organiza își utiliza relațiile dobândite în zona „furnizorilor de adrenalină“.
Clienții au început să vină. Oferta s-a diversificat constant, pe măsură ce românii și companiile au început să descopere gustul experiențelor de tipul „once in a lifetime“. Dar și al celor care dezvoltă și consolidează spiritul de echipă. Așa se face că, în prezent, pe site se regăsesc de la zboruri cu balonul sau cu parapanta, salturi cu parașuta, la trasee offroad, rafting, canyoning, cursuri de echitație, tir în poligon etc.
Ce experiențe sunt la modă în 2024
Însă, cum oferta a fost dezvoltată pe baza cererii, există și cursuri de pian sau de vioară, de fotografie, ateliere de pictură și desen, degustări de vinuri etc. Acestea au fost adăugate rapid, pentru că Dan și-a dat seama că adrenalina nu este de ajuns. Așa că și-a extins oferta din 2010 cu servicii corporate wellbeing (ateliere dedicate companiilor), dar nu numai.
Anul acesta, de exemplu, cele mai solicitate experiențe din portofoliul companiei sunt:
– Zborurile cu avionul.
– Pachetele cadou cu oferte Spa.
– Zborurile cu parapanta.
– Degustările de vinuri.
– Escape room-urile, atât cele clasice, cât și cele VR.
– Weekend-urile romantice.
– Cursurile și experiențele de condus.
– Echitația.
Creștere naturală, fără datorii
Compania a crescut organic, fără sincope. Lucru la care a ajutat și faptul că Smart Experience nu a avut de-a lungul timpului probleme cu investițiile. „N-am avut nevoie de extra-finanțare. Ne-am autofinanțat de la început. Și nu avem datorii sau credite.“, mi-a explicat Dan Ioniță.
Cifra de afaceri de anul trecut este de aproape 600.000 de euro. Estimările pentru anul acesta nu sunt cu mult mai mari, având în vedere situația economică la nivel național. Focusul companiei în 2024 este pe optimizarea proceselor interne și pe consolidarea profitului.
O contribuție importantă în acest sens o are dezvoltarea deosebită pe care a căpătat-o oferta de sailing. În prezent, Smart Experience organizează două evenimente unice – Regatta Arhitecților și Regatta Companiilor –, care se bucură de succes.
„De vreo doi ani, am integrat sub umbrela Smart Experience, tot ceea ce știu eu să fac. În prezent, în ierarhia activităților generatoare de venit pe primul loc sunt regattele, la egalitate cu team-building-urile, urmate de sesiunile de training și cadourile experiență.”, îmi explică omul de afaceri.
Nu este totul roz
Numărul de clienți crește continuu, atât pe zona de companii, cât și pe cea de persoane fizice. La acest lucru contribuie și faptul că multe campanii din zona de vouchere cadou sunt realizate cu ajutorul agențiilor partenere.
„Clienții provin în principal din București și zonele limitrofe, cu extindere până spre Constanța. Suntem însă în discuții pentru extindere la Cluj, Iași și Timișoara.“, îmi detaliază Dan Ioniță.
Nu este însă totul roz, există și provocări de business semnificative. Cum este, de exemplu, impredictibilitatea legislativă.
„Schimbările de legislație au impact atât asupra noastră, cât și a partenerilor de business, respectiv furnizorii de experiențe. Pe de altă parte, observăm și o scădere a valorii voucherelor achiziționate. Ceea ce semnalează o reducere a puterii de cumpărare a românilor. Dar compensăm prin creșterea constantă a numărului de clienți. Așa că, din punct de vedere al business-ului, suntem bine.“, concluzionează interlocutorul meu. O dovadă în plus că ideea cadourilor experiență nu s-a devalorizat în 16 ani.