După ce, din cauza crizei, s-a văzut nevoit să închidă Media Galaxy din Unirea Shopping Center, Dan Ostahie este acum dispus să renunţe la controlul total asupra companiei. Cu numai un an sau doi în urmă, Dan Ostahie refuza propunerile primite pentru preluarea Altex, aşteptând oferta irezistibilă, pliată perfect aşteptărilor şi planurilor sale. „Dacă acum câţiva ani vânzarea era o chestiune care ţinea de preţ, astăzi este o chestiune care ţine de opo
După ce, din cauza crizei, s-a văzut nevoit să închidă Media Galaxy din Unirea Shopping Center, Dan Ostahie este acum dispus să renunţe la controlul total asupra companiei.
Cu numai un an sau doi în urmă, Dan Ostahie refuza propunerile primite pentru preluarea Altex, aşteptând oferta irezistibilă, pliată perfect aşteptărilor şi planurilor sale. „Dacă acum câţiva ani vânzarea era o chestiune care ţinea de preţ, astăzi este o chestiune care ţine de oportunitate, de necesitate. Cu alte cuvinte, dacă voi putea atrage capital, o voi face“, mărturiseşte el pentru Capital. „Astăzi nu mai este important nici preţul, nici dacă pachetul pus în discuţie este minoritar sau majoritar. Important este să fii capabil să atragi banii necesari pentru a traversa o perioadă de criză, care poate fi mai lungă sau mai scurtă“, adaugă omul de afaceri. Şi cum retailul de electro-IT a fost în prima linie a crizei, acest tip de magazine fiind primele care au resimţit efectele reducerii drastice a consumului, Altex a trecut în prima jumătate a anului printr-un amplu proces de restructurare. „Restructurarea operaţională a avut în vedere optimizarea suprafeţelor, standardizarea proceselor, reducerea costurilor. Avem în plan pentru partea a doua a anului şi restructurarea financiară, care va însemna o restructurare a creditelor în cadrul grupului de companii“, explică Ostahie. La acest capitol, un rol important îl va avea noul Chief Financial Officer, Nicoleta Reitu. „Principala sa temă este să întărească măsurile de disciplină financiară şi control financiar intern în cadrul reţelei de magazine.“
În mod evident, criza a diminuat şi valoarea de piaţă a Altex, însă Dan Ostahie evită să se pronunţe dacă a fost bine sau rău că nu a vândut atunci când avea oferte de cumpărare a businessului său. „Deciziile unui antreprenor sunt în procent de peste 80% emoţionale“, motivează managerul. „Nu ştim cum ar fi arătat lucrurile astăzi dacă luam alte decizii atunci. Onest vorbind, şi fără a încerca să-i minimizăm performanţele, Dixons are dificultăţi mari în multe pieţe“, mărturiseşte Ostahie, făcând referire la un lanţ britanic de retail care a fost interesat de achiziţia Altex atunci când piaţa era pe val. Recent, nouă magazine operate de Dixons în Ungaria au fost preluate de Domo.
Piaţa va merge „pe fundul apei”
Nu ştiu dacă am luat cele mai bune decizii, dar ne-am mişcat repede. Am luat măsuri rapid, le-am implementat rapid.
Dan Ostahie, Preşedinte Altex
344 milioane de euro este cifra de afaceri înregistrată în 2008 de Altex, în creştere cu 8,5% faţă de anul precedent,iar EBITDA, 1,3%
Cât ar valora Altex?
Conform unor reprezentanţi ai pieţei fuziunilor şi achiziţiilor, pentru a calcula valoarea de piaţă a Altex se aplică la indicatorul EBITDA un coeficient de multiplicare specific retailului electro-IT. Dacă facem un calcul pe baza rezultatului financiar al anului 2008, Altex ar valora circa 25 de milioane de euro. Cum însă anul acesta compania va fi, cel mai probabil, pe pierdere, ecuaţia nu poate fi aplicată. În această situaţie, Altex ar putea fi evaluat la 20%-30% din cifra vânzărilor. Trebuie să ţinem seama de faptul că, numai anul acesta, vânzările la nivelul întregii pieţe s-au prăbuşit cu peste 50%. Ostahie ar putea să ceară 50 de milioane de euro, însă, suma finală a unei eventuale tranzacţii ar putea fi semnificativ mai mică.