Prezent la podcastul Esențial, Dan Vardie, președintele APIA, a vorbit despre principalele provocări ale industriei auto pe termen scurt, dar și pe termen lung. El este de părere că nu vom scăpa în curând de criza semiconductorilor chiar dacă încă din primele luni de la declanșarea sa se tot vorbește despre finalul ei. „S-a tot prevăzut că o să apară criza oțelului. Asta era imediat, în 2020, 2021, imediat dispare (criza n.r.) semiconductorului și apare criza oțelului. N-a mai apărut criza oțelului? Sigur că poți să te întrebi: Bă, da, chiar nu o fi un scenariu, mă frate? Adică ăștia chiar fac crizele la comandă?”, spunea Dan Vardie în timpul podcastului.

10 miliarde de euro pentru o fabrică de semiconductori

„Ca să facem o fabrică de chipuri semiconductoare în Europa avem nevoie să investim cel puțin 10 miliarde de euro. Eu am întrebat, ca om care sunt în industria asta de zeci de ani: Dar ce faceți acolo, mă nene? […] De unde era previziunea că anul ăsta ne revenim? Nu ne mai revenim nici anul ăsta din criza de semiconductori”, a declarat Dan Vardie în cadrul podcastului „Esențial”.

Totuși, în pofida acestor probleme, unii jucători din industria auto au avut mai mult de câștigat decât de pierdut. Au luat decizia de a reduce producția, au scumpit mașinile, iar acum dacă dorești să-și iei un nou model, dealerul auto cel mai probabil o să te pună să aștepți câteva luni.

„Uitați-vă la creșterile de profit. Grupul Volkswagen, anul trecut, într-o plină pandemie, că 2021 a fost an de pandemie, a făcut o cifră de afaceri mai mult decât respectabilă de 260 de miliarde de euro. Este cel mai mare grup industrial al Europei. E mai mare decât PIB-ul României. Din care, dacă țin bine minte corect, 16 miliarde profit net. Dacă poți să faci în plină pandemie, 16 miliarde de profit, domne, eu nu spun că e bine sau rău, eu cred că e foarte bine”, spunea Dan Vardie.

Președintele APIA a mai transmis și faptul că președintele BMW, Zipse, a declarat că dacă vom avea noroc am putea încheia criza semiconductorilor la jumătatea anului următor, deci în 2023. Dan Vardie nu este atât de optimist cu privire la așteptările șefului BMW, fiind de părere că finalul acestei crize nu depinde de „noroc”, ci de materiile prime.