Baciu Ciprian, 32 de ani, are toneta sa cu ziare intr-un vad bun din centrul Clujului; totusi nu obisnuieste sa se laude ca-i merge extraordinar. „Cel mai bine iese de pe revistele sexi, apoi din ziarele centrale si slabut, din cele locale”, explica el esenta afacerii pe care o conduce de cativa ani de zile.
Ierarhia stabilita de vanzatorul de ziare caracterizeaza, probabil, destul de fidel piata presei scrise din Cluj. Desi aproape toate trusturile mari de presa romanesti vad aici un mare potential, pana in prezent nici unul nu a gasit reteta potrivita pentru o publicatie care sa trezeasca cu adevarat atentia clujenilor. „Este un lucru paradoxal, dar pana acum presa n-a reprezentat cu adevarat o forta in Cluj”, spune Emil Kanya, director media la Vitrina Advertising, o mare agentie de publicitate cu sediul la Cluj.
Primul care a incercat sa sparga monotonia unei prese locale dominata de Adevarul de Cluj, o publicatie mostenita dinainte de 1989, a fost Grupul Nord-Est, prin Monitorul de Cluj. Nord-Est a incercat sa impuna conceptul care i-a adus consacrarea in Moldova, dar cu putin succes pana acum. Monitorul de Cluj a reusit sa depaseasca, se pare, Adevarul de Cluj, dar tirajul sau se invarte in jurul modestei cifre de 5.000 de exemplare. O aparitie meteorica a avut si Ziarul de Cluj, o publicatie a grupului Ringier lansata in 1998 si inchisa dupa numai un an, datorita schimbarii strategiei grupului. Ringier si-a mentinut prezenta la Cluj prin tiparirea editiilor de Vest ale cotidienelor sale, Libertatea si Gazeta sporturilor. Monitorul si Adevarul de Cluj n-au avut totusi prea mult timp de respiro dupa inchiderea Ziarului, caci cei doi moguli ai presei romanesti, Adrian Sarbu si Dan Voiculescu, au hotarat si ei ca pot intra cu propriile retete in joc. Cluj a devenit ultimul camp de lupta intre grupurile Media Pro si Intact, care incearca sa creeze in jurul posturilor locale, ProTv si Antena 1, structuri asemanatoare cu cele pe plan national.
Concurenta pe piata tipografiilor
Media Pro a mers cel mai departe pana acum. De putin timp, Adrian Sarbu a inaugurat cu fast „cea mai moderna tipografie” a grupului la Cluj-Napoca. Tipografia a costat cinci milioane de dolari si ridica astfel la aproximativ sase milioane de dolari totalul investitiei Media Pro in Cluj. „Am intrat intr-un moment in care toata lumea era disperata de tirajul ziarelor clujene, dar speram sa schimbam aceasta situatie”, este increzator Alexandru Campean, director general pe grupul MediaPro Cluj. Alexandru Campean, a condus operatiile statiei locale ProTv din Deva, iar acum a fost insarcinat de Adrian Sarbu cu dezvoltarea operatiilor Media Pro in Cluj si in toata zona Transilvaniei.
Se incearca
si cu un saptamanal
Media Pro a preferat o alta varianta pentru intrarea pe piata presei scrise din Cluj fata de celelalte trusturi de presa. Publicatia lansata in 7 martie, prima zi dupa aparitia Jurnalului de Cluj al grupului Intact, este un saptamanal care, prin titulatura sa, Clujeanul, doreste sa-si pastreze caracteristica locala, dar atinge subiecte general umane. Clujeanul a beneficiat din plin de suportul mediatic al ProTV si ProFM Cluj, un post care a inceput sa emita la sfarsitul anului trecut. Acest lucru s-a observat in tiraj. Alexandru Campean spune: „Am pornit de la ideea ca nu se vinde presa in Cluj, asa ca primul numar l-am scos in tiraj de opt mii de exemplare. Surpriza a venit a doua zi, cand tot tirajul era epuizat si am mai scos cinci mii de exemplare. Al doilea numar a iesit intr-un tiraj de 15 mii”.
Este un start bun. Totusi, Alexandru Campean crede ca viabilitatea proiectului va fi vazuta abia in sase luni, perioada dupa care ziarul trebuie sa scoata profit. Directorul general sustine ca ProTv si ProFM functioneaza deja cu costuri reduse si sunt generatoare de profit. Pariul mare va fi insa cu presa scrisa si tipografia. Unii observatori din bransa sustin ca tipografia Media Pro se va impune cu greu, tinand cont ca pe piata locala exista mai multe tipografii puternice, apartinand grupului Tipo Holding. Chiar si pentru Media Pro este clar ca nu va face bani bazandu-se doar pe tiparirea la Cluj a publicatiilor sale. Directorul Campeanu spune ca efectul asupra tirajului s-a facut simtit imediat ce Ziarul Financiar si Pro Sport (care are o editie de Transilvania) au inceput sa tipareasca aici, reusind astfel sa apara mai repede pe piata, si spera ca alte publicatii centrale vor alege aceeasi varianta.
Unele deja au ales, dar, este adevarat, nu prin Media Pro. Jurnalul National, parte a grupului Intact, isi scoate editia de Transilvania la Cluj. Acelasi grup a lansat si Jurnalul de Cluj, un cotidian strict local, care dupa primele aparitii are un tiraj de 3.500-4.000 de exemplare. Suportul mediatic pentru aceste produse este asigurat de postul local Antena 1, care a inceput sa emita din noiembrie anul trecut si care este prima concurenta serioasa pentru ProTV pe plan local. Investitia Intact in mass-media la Cluj este de peste 1 milion dolari, comparabila cu cea a Media Pro, excluzand tipografia. „Am investit masiv in infrastructura grupului din Cluj, iar postul Antena 1 este dotat cu cea mai moderna aparatura”, spune Lucian Danciu, director de productie Antena 1 Transilvania. „Nu cred ca ar fi fost oportuna si deschiderea unei tipografii aici, tinand cont de oferta pietei. La o adica, vom putea tipari publicatiile noastre si la MediaPro, daca vom considera ca poate fi o afacere buna”, adauga el.
Presa locala n-are priza la public
Intrarea celor doi rivali in Cluj va dinamiza cu siguranta piata media. Acestea sunt privite insa mai degraba ca suport pentru companiile nationale ce au in vizor piata locala. Marile firme clujene, in acelasi timp si cei mai mari consumatori de publicitate, sunt interesate de promovarea nationala, si mai putin pe plan local. Vitrina Advertising, cea mai mare agentie de publictate din Transilvania, cu sediul la Cluj, prevede tocmai din aceasta cauza un impact modest asupra volumului sau de vanzari in urma ofensivei pornite de cele doua trusturi de presa. Dan Dobrota, director executiv la Vitrina, spune: „Clientii nostri, in mare parte companii nationale, aloca prea putin pentru piata locala, dar cu cat media locala va fi mai bine receptata de public, cu atat se va schimba si atitudinea marilor clienti”.
Daca Media Pro si Intact vor descoperi formula, inca ascunsa, de a-i face pe clujeni sa cumpere mai multa presa locala ramane de vazut. Banii pe care i-au investit aici le va obliga, probabil, sa gaseasca solutia. Cert e ca simpla includere a cuvantului „Cluj” in titulatura ziarelor nu i-a facut pana acum pe ardeleni sa scoata mai multi bani din buzunar.
Principalele afaceri media ale noilor intrati pe piata Clujului
Media Pro:
ProTV Cluj: emite din 1996
ProFM Cluj: emite din 1999
Clujeanul: saptamanal lansat in martie 2000
Pro Sport: editia de Transilvania;
Tipografie rotativa offset
Total investitii: 6 milioane USD
Proiecte: extinderea tuturor produselor media in Transilvania
Corporatia INTACT:
Antena1 Cluj: emite din noiembrie 1999
Jurnalul de Cluj: apare din martie 2000
Jurnalul National, editia de Transilvania
Total investitii: 1,2 milioane USD
Proiecte: radio; statii de televiziune in toata Transilvania