Dana Deac, absolventa a Facultatii de Filozofie din Bucuresti, s-a hotarat sa razbata in presa inca inainte de 1990, cand incepuse sa colaboreze la emisiunile studentesti de la Radiodifuziunea Romana.
Faptul ca unul dintre fostii sai sefi din televiziune, Mihai Tatulici, alaturi de care a realizat emisiunea „Veniti cu noi pe programul 2” la TVR, in 1994, a incercat sa-i infranga elanul nu a descurajat-o. „Colaborarea mea cu domnul Tatulici a fost foarte dificila. Desi este un om de televiziune de la care am invatat meserie si, in primul rand, respectul pentru documentare, am trait in prezenta sa multe momente tensionate la care si acum ma gandesc uneori cu furie”, isi aminteste Dana Deac. Ori de cate ori este intrebata despre relatiile profesionale dintre ea si Mihai Tatulici, jurnalista Dana Deac nu se poate abtine sa nu izbucneasca: „Iar Tatulici!”
Anchetele realizate in cadrul „Prezentului simplu” necesita o documentare care trebuie facuta cu minutiozitate si presupun consultarea tuturor surselor. De aceea, sefa echipei de investigatii are in preajma sa, in permanenta, un documentarist. „Fara documentare nu poti face decat o emisiune superficiala sau un reportaj de scandal. Insa, exista multe momente cand obtinerea informatiilor devine dificila pentru ca institutiile administrative si cele ale aparatului de stat sunt lipsite de transparenta”, afirma Dana Deac.
Echipa care realizeaza „Prezentul simplu se caracterizeaza in primul rand prin profesionalism. Fiecare emisiune este lucrata cu mare atentie. Si pentru ca reportajul presupune in primul rand transmiterea prin imagine a informatiei reportera scoate in evidenta faptul ca „daca nu surprinzi pe pelicula ceea ce vrei sa povestesti, degeaba ai subiecte foarte bune”. Ovidiu Gyarmath, directorul de imagine, Cristi Puiu, regizorul artistic, si Silviu Stavila, operator de imagine, fac parte, alaturi de reporterii Mihai Boeru si Ana Savu, din echipa care lucreaza sub bagheta Danei Deac.
Ziaristul nu este
un justitiar
„Prezentul simplu” este o emisiune, dupa cum spune si titlul, care vrea sa prezinte realitatea romaneasca asa cum este, de cele mai multe ori cruda si nedreapta. „In redactie telefoanele suna in permanenta, iar scrisorile, al caror numar este foarte mare, sunt citite cu deosebita atentie. Suntem asaltati de oameni disperati care apeleaza la noi ca la ultima solutie si spun ca vor sa le rezolvam problemele”, subliniaza cu tristete Dana Deac. Tristetea cu care este facuta aceasta afirmatie provine din faptul ca oamenii „se agata de emisiune si spera ca prin intermediul televiziunii sa li se rezolve probleme grele, in timp ce institutiile abilitate ale statului nu se sinchisesc si nu le acorda atentie.
Ziaristul nu este un justitiar, deci nu trebuie sa fie el cel care face dreptate. Este necesar insa ca sa se puna in slujba binelui public si sa ofere un produs care sa dea de gandit opiniei publice. Numai atunci reuseste sa fie onest, echilibrat si echidistant. Acesta pare sa fie crezul profesional al Danei Deac. Ea a studiat cu foarte mare atentie modul in care se face presa in SUA, care nu numai pentru ea reprezinta imperiul mass-media.
Jurnalistii americani sunt modelele la care se raporteaza Dana Deac: „Admir programele facute de americani. La ei ma raportez. Imi pare rau, dar nu pot sa spun ca ma raportez la un publicist din Romania. Nu pentru ca nu ar fi de talia celor din strainatate, ci pentru ca in America meseria de reporter este tratata in primul rand cu respect.”
Cel mai fidel telespectator al Danei este fiul ei
Jurnalista nu poate afirma ca a avut un mentor sau ca a initiat-o cineva in tainele reportajului de televiziune. A invatat de la toti cei cu care a lucrat. Mai invata si acum si considera ca autoperfectionarea, spiritul critic si autocritic au un rol major in cariera unui reporter. Tot americanii au convins-o ca trebuie sa devina din prezentator de stiri publicist.
In perioada in care a lucrat la stirile postului Tele 7 abc a beneficiat de o bursa in America. Dupa prima luna de stat acolo, s-a hotarat sa renunte la conditia de prezentator si sa imbratiseze cariera publicistica. Recent, a participat la o conferinta internationala pe teme de investigatii, desfasurata la Los Angeles. Si cu aceasta ocazie a fost coplesita de profesionalismul jurnalistilor americani.
Reportajul de televiziune presupune de multe ori infruntarea unor riscuri. Au fost momente cand in redactie au sunat telefoane de amenintare si unii dintre eroii negativi ai emisiunii au facut presiuni asupra colectivului redactional si, uneori, au proferat nu numai injuraturi, dar au si amenintat cu chemarea in instanta. La o recenta filmare, operatorii au fost fugariti de personajele pe care incercau sa le surprinda pe pelicula. Agresorii aveau asupra lor chiar arme de foc.
Dar aceste lucruri, caracteristice orasului Chicago din anii 30, sunt sarea si piperul vietii oricarui ziarist care face anchete si investigatii. Dana Deac nu se considera neaparat o femeie curajoasa, dar sustine ca daca nu au loc si astfel de incidente, inseamna ca ancheta respectiva nu deranjeaza pe nimeni si ca ziaristul nu se afla pe drumul cel bun. Audienta de televiziune constituie, alaturi de riscurile meseriei, un alt indicator al calitatii unei emisiuni.
Cel mai fidel telespectator si cel mai de temut critic al Danei Deac este fiul sau, Vlad, in varsta de 9 ani. Parerea lui conteaza mai mult decat a unui jurnalist american de televiziune.
Dana Deac, realizatoarea emisiunii „Prezentul simplu”
„Diferenta dintre jurnalistii romani si cei americani consta in faptul ca primii nu au reusit niciodata ca, in urma unui reportaj, sa determine un demnitar sa-si recunoasca vina si sa-si dea demisia.”