Starea proastă a infrastructurii, responsabilă pentru scăderea investiţiilor externe directe
Capital: DSV Road este activă în peste 80 de țări. Care este viziunea companiei cu privire la măsurile luate de Guvern în ceea ce privește transportatorii? Sunt ele suficiente? Care sunt problemele trecute cu vederea?
Daniel Babii: Fără îndoială, dezvoltarea economică a oricărei ţări este legată direct de sectorul transporturilor, de aceea credem că schimbările care sunt în general implementate să fie în favoarea domeniului și a transportatorilor, ținând cont desigur de reducerea impactului asupra mediului.
Totuşi, sectorul transporturilor continuă să se confrunte cu diverse probleme, deoarece calitatea infrastructurii şi performanţa logistică sunt la un nivel scăzut, ceea ce pe lângă alţi factori duce la micşorarea investiţiilor externe directe în ţară.
Transportatorii consideră că eliminarea amenzilor pentru expirarea rovinietei este doar o soluție temporară. Este necesar să se pună accentul pe investiții în infrastructură și pe optimizarea procedurilor vamale.
Daniel Babii: Eliminarea amenzilor pentru expirarea rovinietei în contextul timpilor mari de așteptare în vamă poate fi o soluție temporară.
Culoarele dedicate există, știm cu toții, dar este important să se găsească modalități sustenabile pentru a gestiona aceste probleme, cu precădere investiții în infrastructură și optimizarea procedurilor vamale.
Germania, Olanda, Belgia sau Franța, exemple de bune practici pentru România
Capital: Din experiența DSV Road, care este țara europeană cu cele mai bune legi dedicate transportatorilor? De unde ar putea învăța România cel mai bine?
Daniel Babii: Există mai multe țări care sunt recunoscute pentru practici eficiente în domeniul transporturilor, cum ar fi Germania, Olanda, Belgia sau Franța, iar România ar putea lua în considerare exemple de succes din mai multe surse.
Recomandarea ar fi să se analizeze bunele practici din aceste țări, iar România ar putea să învețe de la acestea în privința investițiilor în infrastructură, adoptării tehnologiilor moderne în gestionarea traficului și implementării unor politici care să sprijine și să reglementeze eficient industria transporturilor.
Adaptarea la specificul țării și nevoilor sale ar fi esențială pentru a implementa cu succes practici de transport durabile și eficiente.
Deficitul de șoferi este o problemă globală. Transportatorii cer programe de formare
Daniel Babii: Deficitul de șoferi de camion este o problemă globală. Deși nu avem șoferi ca angajați direct, ci colaborăm cu firme de profil, activitatea noastră este afectată în mod direct de deficitul mare de șoferi.
Această problemă poate fi rezolvată prin programe de formare și creștere a atractivității profesiei. În sprijinul acestui demers, autoritățile ar putea colabora prin implementarea unor politici care să încurajeze recrutarea și formarea în domeniu.
Capital: S-a implicat compania în discuțiile cu reprezentanții Guvernului? Cum ar putea exista o comunicare mai bună între transportatori și guvernanți?
Daniel Babii: Suntem conectați în parteneriate cu asociațiile profesionale din domeniul transportului și logisticii, iar într-un mod indirect, avem o comunicare eficientă prin intermediul acestora.
De asemenea, comunicarea între transportatori și autorități poate fi îmbunătățită prin dialog regulat și parteneriate în dezvoltarea politicilor.
Extinderea rețelei de autostrăzi și drumuri naționale. E nevoie de o implementare mai rapidă a proiectelor.
Transportatorii au nevoie de o primă autostradă care să lege două puncte cardinale ale României
Daniel Babii: Extinderea rețelei de autostrăzi și drumuri naționale în România ar trebui să faciliteze transportul, însă este important să fie asigurată o implementare eficientă și rapidă a proiectelor pentru a aduce beneficii companiilor de transport.
Ritmul nu-l putem evalua, dar nevoia există. Când vom avea prima autostradă care să lege două puncte cardinale ale României, îndeosebi E-V, o bună parte dintre nevoile mediului de business vor fi acoperite.
Aderarea parțială în Spațiul Schengen nu este de ajutor industriei de transport de mărfuri
Daniel Babii: Aderarea parțială a României la Spațiul Schengen poate aduce beneficii în ceea ce privește mobilitatea, dar impactul asupra industriei de transport de mărfuri depinde de mai mulți factori, inclusiv de gestionarea frontierelor și procedurile vamale.
Poate implică un impact pozitiv în transportul aerian de persoane, fluidizand traficul din aeroporturi. În ceea ce privește transportul rutier de mărfuri, aderarea parțială în Spațiul Schengen nu ne ajută foarte mult.
O altă temă tot mai presantă este sustenabilitatea. DSV Road plănuiește să folosească în România camioanele electrice.
Daniel Babii: Tranziția către vehicule electrice poate aduce avantaje legate de sustenabilitate, dar trebuie gestionate și provocările legate de infrastructură și costuri.
În privința planurilor noastre în această direcție, avem un plan de first mile și last mile delivery cu vehicule electrice. Evident, tranziția va fi una treptată, iar implementarea este strâns legată de ritmul în care evoluează proiectele de infrastructură pe acest segment.