Capital: Cum se anunţa 2014 pentru afacerile McDonald’s România?
Daniel Boaje: Avem o creştere mult mai importantă decât cea din 2013. Se simte o revenire uşoară a încrederii consumatorilor de a cheltui. Nu avem o relansare clară a consumului, dar mi-e clar că românii nu-şi mai ţin portofelele aşa de închise. Eu nu cred în evoluţii imprevizibile, nu cred într-o creştere spectaculoasă. La McDonald’s România n-o să vedeţi niciodată o diminuare spectaculoasă a rezultatelor financiare pentru că lucrurile pe care le facem sunt foarte bine aşezate. Avem o creştere a profitabilităţii care e în linie cu aşteptările companiei şi continuăm investiţiile foarte ambiţioase.
Capital: Profitabilitatea McDonald’s s-a triplat în 2013 comparativ cu 2012. Cum explicaţi?
D.B.: Profitul din 2012 a fost influenţat de investiţii excepţionale, pe de o parte, iar, pe de altă parte, am avut o cheltuială semnificativă în schimbarea sistemului informatic. Investiţiile în dezvoltarea reţelei, în cei 19 ani de prezenţă pe piaţa locală, depăşesc 600 mil. lei, iar mai bine de o treime din această sumă a fost investită în ultimii trei-patru ani. România este o piaţă cu mare potenţial pentru companie şi investim pe măsură.
Citiți și: Cum se fac peste 180 mil. euro din hamburgeri şi cartofi prăjiţi. Cine vrea să DEPĂȘEASCĂ McDonald's
Capital: Ia în calcul McDonald’s transferul reţelei către un francizat?
D.B.: Până acum, nu am avut nicio discuţie pe acest subiect. Solicitări de franciză pentru câte un restaurant au fost, dar nu am avut o discuţie pe tema preluării tuturor celor 60 de restaurante operate de McDonald’s România.
Capital: Când reîncepeţi francizarea în România?
D.B.: Suntem o companie de franciză, 80% din restaurantele deschise la nivel mondial fiind francize. Şi există, într-adevăr, şi ţări – cum sunt Serbia, Bulgaria, Grecia, țările blatice – în care ne dezvoltăm cu un singur francizor, care devine responsabil de toată activitatea McDonald’s. Dar în România lucrurile stau diferit, situaţia e cumva singulară – majoritatea restaurantelor sunt ale companiei şi există cinci francizori care operează şapte restautante, în Braşov (3), Bacău, Galaţi, Arad şi Suceava. Procesul de francizare este oprit acum. În momentul în care evoluţia afacerilor McDonald‘s România va deveni previzibilă pe termen lung – cel mai scurt contract de franciză îl avem pe 17 ani -, vom face şi noi parteneriate. În istoria noastră de 19 ani în România au fost suficient de multe suişuri şi coborâşiri. Sunt mai încurajat de evoluţia ultimilor trei ani, dar 2008, 2009 şi 2010 nu sunt departe. Consumul nu s-a îmbunătăţit fundamental. Încă sunt câteva incertitudini şi până nu se lămuresc şi acestea o decizie de business pe termen lung nu o s-o luăm pripit. Rămânem în aşteptare pentru încă un an-doi.