Daniel Cuevas deține o diplomă în administrarea afacerilor și o diplomă în marketing de la Universitatea Pontifică Comillas din Madrid. Daniel a avut amabilitatea să răspundă la câteva întrebări în exclusivitate pentru Capital.
Capital: – Care credeți că este proiectul cu cel mai mare succes implementat în 2021?
Daniel Cuevas: – Sunt mândru de progresele pe care le-am făcut în ultimii ani pentru a construi viitorul mai bun pe care ni l-am imaginat.
Investițiile în fabrica Philip Morris România din Otopeni sunt un astfel de proiect de succes. Din 2017, 500 de milioane de dolari au fost investiți în transformarea acestei fabrici dintr-o unitate de producție de țigări într-una care produce consumabile pentru alternativele fără fum. Aproape 100 de milioane de dolari din această sumă au fost investiți chiar în 2021. Planul de investiții a inclus dezvoltarea capacităților de producție a consumabilelor pentru IQOS, implementarea de soluții de sustenabilitate și formarea angajaților.
Fabrica din Otopeni este în centrul strategiei PMI de a construi un viitor fără fum. Această investiție și cea de 100 de milioane de dolari planificată pentru 2022-2023 reprezintă angajamentul ferm pe care Philip Morris International îl are față de România.
Există doar 3 fabrici de acest tip în Uniunea Europeană: în România, Grecia și Italia.
Transformare radicală
C: – Care este cel mai mare proiect pe care l-ați implementat în cariera dumneavoastră în această companie?
D.C: – Lucrez de mai bine de 20 de ani în Philip Morris. Am început în Spania și Italia, iar acum sunt în România. Pot spune cu sinceritate, cel mai important proiect din care fac parte este cel al transformării din temelii a companiei în care lucrez.
PMI se transformă dintr-o companie-lider în domeniul țigărilor într-o companie care se bazează pe știință, o companie care dorește să facă trecerea cât mai repede la alternative mai bune, fundamentate științific, cum sunt produsele fără fum. Aceasta este cea mai mare transformare din istoria companiei și a industriei. O companie din industria tutunului care își dorește să nu mai existe cerere de țigări, cât mai curând posibil, este o adevărată revoluție.
De ce facem acest lucru? Pentru că așa este corect. Se estimează că în lume sunt peste un miliard de fumători, iar în România aproape 5 milioane. Acești oameni merită o abordare pragmatică și o soluție rațională care să îi facă să renunțe la țigări. Astăzi, această soluție există. Marea majoritate a compușilor nocivi prezenți în fumul de țigară și asociați bolilor provocate de fumat sunt generați prin ardere. Produsele care elimină arderea, cum sunt produsele din tutun încălzit, sunt o alternativă mult mai bună.
Nu ne oprim aici, eu nu mă opresc aici. Sunt mândru să fac parte din această transformare și aștept cu nerăbdare ceea ce va urma.
C: – Care sunt proiectele pentru ce mai e din 2022?
D.C: – PMI este singura companie care s-a angajat în mod deschis să înlocuiască toate țigările cu alternative mai puțin nocive cât mai curând posibil. Vom continua să investim în îmbunătățirea experienței consumatorilor și să aducem pe piață inovații care să răspundă nevoilor lor. Pentru a face acest lucru, vom investi, în continuare, în fabrica noastră ultramodernă din Otopeni și în extinderea infrastructurii comerciale și în dezvoltarea oamenilor noștri.
Pentru a continua să investim, avem nevoie de predictibilitate legislativă, precum și de un cadru fiscal echilibrat care să îi încurajeze pe cei care altfel ar continua să fumeze să treacă la alternative mai bune, fără fum.
Un dialog permanent
C: – Care sunt provocările pe care le întâmpinați în relația cu administrația locală sau centrală?
D: C: – Pentru a-și desfășura activitatea într-un mod sustenabil, toate business-urile au nevoie, în general, de stabilitate politică și de un regim predictibil de taxare și de reglementare. Provocările apar, cel mai adesea, din lipsă de predictibilitate.
Avem un dialog deschis cu autoritățile naționale în ceea ce privește investițiile noastre și alternativele fundamentate științific la continuarea fumatului. Dar noi, în calitate de companie, nu putem construi singuri un viitor fără fum în România. Avem nevoie de implicarea guvernului și a autorităților publice pentru a oferi consumatorilor informații clare despre alternativele mai bune la continuarea fumatului. Este nevoie de această implicare și pentru a continua dezvoltarea unor cadre de reglementare adecvate care să accelereze cât mai repede posibil schimbarea pe scară largă.
Un exemplu foarte bun este SUA, care, în 2009, a mandatat Administrația pentru Alimente și Medicamente (Food and Drugs Administration – FDA) să reglementeze produsele din tutun, inclusiv prin evaluarea produselor inovatoare cu potențial de risc redus. Zece ani mai târziu, FDA a autorizat IQOS spre comercializare în SUA prin emiterea unei decizii de autorizare a punerii pe piață a unui produs din tutun.
Agenția a considerat comercializarea produsului ca fiind adecvată pentru protejarea sănătății publice. IQOS a fost primul produs electronic cu nicotină care a fost autorizat pentru vânzare în SUA cu informații legate de reducerea expunerii la substanțe nocive. Decizia FDA este un exemplu important pentru modul în care guvernele și organizațiile de sănătate publică pot reglementa alternativele fără fum pentru a le diferenția de țigări.
Cred că principala provocare pentru autorități este dezvoltarea unei noi generații de politici publice care să facă o distincție clară între țigări și produsele cu risc redus, cum sunt produsele din tutun încălzit. O decizie ar trebui luată pe baza profilului de risc și a științei din spatele acestor produse.
C: – Ce sfat i-ați da unui tânăr care își începe viața profesională într-o carieră similară cu a dumneavoastră?
D:C: – L-aș sfătui să își urmeze cu adevărat visele și obiectivele. Orice ar alege să facă, îl sfătuiesc să o facă cu pasiune, cu angajament și să se bucure de fiecare moment. Un alt lucru important este să nu renunțe ori de câte ori se confruntă cu provocări. Cu cât este mai mare provocarea, cu atât mai mare îi va fi zâmbetul atunci când o depășește cu pasiune și perseverență.
Și în tot acest timp, să țină cont de faptul că ceea ce a studiat (științe, drept, marketing, programare etc.) nu este atât de important. Mai importanți sunt oamenii, echipa cu care va lucra. Cel mai probabil va schimba roluri și companii, dar trebuie să se gândească întotdeauna că nimic nu este mai important decât oamenii și echipa sa.
Dincolo de nicotină
C: – Care considerați că vor fi cele mai importante schimbări în sectorul în care lucrați în următorii 10 ani?
D.C: – Dacă ne uităm în urmă la ultimii 10 ani din industria noastră, aș spune că următorii 10 ani ne vor surprinde și mai mult. În urmă cu 10 ani, lucram încă la cercetarea și dezvoltarea unor alternative mai bune la continuarea fumatului. În 2016, PMI și-a anunțat ambiția „de a-i convinge pe toți fumătorii adulți care intenționează să fumeze în continuare să treacă la produse fără fum cât mai curând posibil”.
Mai recent, știința și tehnologia pe care le-am dezvoltat și achiziționat ne oferă șansa de a explora modalități de a ne îmbunătăți activitatea. Viziunea „Dincolo de nicotină” a PMI face parte dintr-o transformare mai amplă care plasează sănătatea, știința, tehnologia și sustenabilitatea în centrul viitorului companiei. Dezvoltăm produse și soluții menite să îmbunătățească viețile oamenilor și să aibă un impact pozitiv net asupra societății.
Continuăm să inovăm și să dezvoltăm alternative mai bune pentru acei adulți care continuă să fumeze, deoarece suntem angajați pe deplin să înlocuim țigările cu alternative mai puțin dăunătoare, fundamentate științific, cât mai repede posibil. Schimbăm direcția și transformăm compania în scopul realizării acestui obiectiv și facem progrese uriașe. Dar nu putem face acest lucru singuri.
Guvernele și autoritățile publice au un rol critic în a le furniza consumatorilor informații clare și corecte despre această nouă categorie de produse și în a defini cadrele de reglementare adecvate care pot accelera conversia la scară largă. Experții au responsabilitatea de a furniza informații corecte despre cercetările științifice pe care le dezolvă, iar fumătorii adulți au în față o decizie informată și înțeleaptă.
C: – Bani. Ce vă spune acest cuvânt?
D.C: – Pentru mine, fie ca manager, fie ca individ, banii sunt doar un instrument, nu un obiectiv în sine. Nu înseamnă că banii nu sunt importanți. Banii sunt un instrument pentru a dezvolta inițiative, pentru a realiza o viziune sau o misiune și pentru a trăi o viață mai bună. Din postura de manager, cred că banii, sub forma investițiilor, pot fi un catalizator pentru dezvoltarea de produse mai bune și tehnologii noi, cum ar fi o tehnologie nepoluantă. La nivel individual, banii te pot ajuta să locuiești într-o casă mai bună, să călătorești sau să le oferi copiilor tăi o educație mai bună.