Capital: Ce estimări aveţi pentru anul 2012 cu privire la evoluţia pieţei de vopsele, în contextul în care sunt puţine proiecte rezidenţiale ce ar putea fi finalizate în această perioadă?
Daniel Guzu: Într-adevăr, o perioadă de timp piaţa de vopsele a crescut considerabil pe fondul construcţiei unui număr mare de locuinţe. Se vindeau volume mari către diverşi dezvoltatori, iar calitatea acestor produse era în general una medie. Ce-şi dorea în trecut un dezvoltator atunci când lua o decizie referitoare la vopseaua pe care urma să o aplice în cadrul proiectului în curs de finalizare? Să-i dai produsul în timp util, la un preţ bun.
Însă, acest trend a dispărut în ultimii ani. Din a doua parte a anului 2009 numărul locuinţelor nou construite din piaţă a scăzut treptat. În 2010 stocul de locuinţe noi a fost la o valoare minimă. În 2011 a existat o activitate sporită în această direcţie, dar noile imobile nu au influenţat considerabil cererea pentru elemente de finisaj. Nici un producător de vopsele nu poate spune că a vândut în ultimii doi ani pentru proiecte ample din zona rezidenţială. Anul acesta au existat, însă, mai mulţi temerari. S-au construit case, însă în cadrul unor proiecte de mici dimensiuni. De asemenea, în ultimii doi ani vopseaua care s-a vândut în România nu a mai fost procurată de mari dezvoltatori, ci de persoane care au folosit-o în propriile imobile. Când cumperi vopsea pentru a o aplica în cadrul unui proiect pe care te gândeşti să-l vinzi rapid, alegi acest produs într-un mod, când o cumperi pentru apartamentul tău, alegi altfel.
Duraziv a demarat producţia de vopsele în acest context. Nu ne-am gândit să venim în piaţă cu produse similare celor deja existente sperând că vom putea să le vindem la un preţ mai bun. În ultimii doi ani consumatorul s-a schimbat. Achiziţiile au fost mai rare, iar în momentul în care acestea au existat s-a optat pentru produse de calitate superioară. Oamenii au fost mult mai atenţi pe ce dau banii pentru că nu au mai dispus de multe fonduri. Duraziv a gândit în acest context un produs de calitate superioară care să ofere un plus uşor sesizabil. Duraziv Fără Miros a prins şi la meşteri, dar şi în rândul consumatorilor fără o experienţă vastă în construcţii. Vânzările realizate de Duraziv ne-au demonstrat că dacă vii cu produse de calitate care aduc ceva inovativ, poţi câştiga în acest context.
Spun toate aceste lucruri pentru că nu văd ca anul 2012 să difere considerabil din acest punct de vedere. Producătorii care vor aştepta un nou boom în construcţii vor avea doar de pierdut. Da, sunt mai puţin clienţi. Important e să încerci să înţelegi ce-şi doresc aceşti clienţi şi să le vii în întâmpinare cu noi produse gândite pentru a aduce un plus proiectelor în care s-au angrenat.
Nu cred că va exista o creştere a pieţei de vopsele în 2012, dar cred că Duraziv poate vinde anul viitor mai multe produse de acest tip decât a vândut pe parcursul acestui an.
Capital: Pe ce segment de piaţă mizaţi anul viitor? De unde va proveni în principal cererea?
D.G.: Noi ne dorim ca în scurt timp să ajungem într-un punct în care fiecare dintre diviziile companiei să contribuie în mod egal la realizarea cifrei de afaceri şi în acelaşi timp să existe creşteri pe fiecare gamă de produse. În fabrica în care ne desfăşurăm activitatea acum patru ani se produceau doar profile metalice. Au urmat adezivii care în acest moment au ajuns să reprezinte o treime din vânzări. Nu am scăzut deloc în vânzările de profile metalice şi în acest mod business-ul a crescut substanţial. Anul trecut am inaugurat şi secţia de vopsele şi iată că în acest an mai mult de 10% din venituri vor fi asigurate din vânzările produselor de acest tip. Nu ne dorim ca anul viitor să marjăm mai mult pe un segment şi să-l neglijăm pe celălalt. Dorinţa noastră a fost mereu aceea de a oferi sisteme. Vrem ca în 2012 să ne apropiem mai mult de acest target, respectiv de a creşte ponderea vopselelor în business şi de a vinde cât mai mult produse la pachet. Ne-am făcut un obiectiv din a deveni un furnizor de sisteme de finisaj de cea mai bună calitate.
Un alt obiectiv al meu personal este de a produce o gamă cât mai largă de materiale de construcţii ecologice. Cred în responsabilitatea pe care o avem faţă de natură. Anul acesta am mizat pe produse ecologice. Aş vrea ca tot ce produce Duraziv să fie produse cât mai prietenoase cu mediul. Ne dorim ca la anul să continuăm să inovăm. Cred că anul viitor cererea va veni în mare măsură tot din sectorul renovărilor. Băncile nu au relaxat substanţial creditarea, deci investitorii în zona rezidenţială probabil vor continua să aibă o activitatea mai puţin intensă.
Capital: Va profita şi piaţa vopselelor de anul electoral care va urma? Constructorii prevăd un an mai bun, dar prin prisma proiectelor de infrastructură ce vor fi demarate în această perioadă.
D.G.: Anii electorali influenţează în mod categoric activitatea în construcţii. Proiecte de infrastructură au fost demarate şi anul acesta. În mod evident şi piaţa de vopsele va fi impulsionată de acest aspect în măsura în care va exista un număr important de proiecte de renovare a unor spaţii aflate în administraţie publică.
Capital: Ce investiţii aveţi planificate pentru anul viitor atât la nivelul Duraziv, cât şi la nivelul afacerilor din vinicultură şi pomicultură?
D.G.: În agricultură, în acest moment prevăd investiţii de circa un milion de euro pentru anul următor, luând în calcul proiectele aflate în derulare acum. Duraziv va face un pas decisiv în 2012 în urma unor proiecte de investiţii de aproximativ 4 milioane de euro. Capacitatea liniei de producţie de adezivi se va dubla. De asemenea, vor continua investiţiile în producţia de vopsele. Ne dorim să ajungem în top 3 producători de adezivi pe piaţa locală. În acest moment, suntem printre primii cinci producători din piaţă.
Capital: Ce cifră de afaceri estimaţi că veţi avea în 2012 la nivelul companiei Duraziv? Ce segment reprezintă motorul afacerilor Duraziv?
D.G.: Este greu să estimăm acum ce vânzări vom avea anul viitor având în vedere că activitatea companiei depinde de o serie de factori. Anul acesta, de exemplu, în lunile de iarnă, în special în februarie, am avut vânzări foarte mari care au influenţat afacerile în ansamblu. Acest lucru s-a datorat vremii favorabile, dar şi prezenţei în portofoliu a unor produse care pot fi aplicate şi la tempereaturi foarte mici. Să vedem cum va fi iarna în 2012. Oricum, având în vedere că ne-am propus ca an de an să avem creşteri şi să echilibrăm business-ul, veniturile totale de anul viitor vor depăşi 20 de milioane de euro.