In ciuda prejudecatilor potrivit carora “un artist” e un tip cu “capul in nori”, ineficient
intr-o functie de manager, Daniela Zeca-Buzura stie foarte bine care este locul Culturii in businessul de televiziune.



Capital: Scriitorii, de obicei, sunt priviti cu suspiciune cand ocupa o asemenea functie: ori au pus mana pe o sinecura, ca sa-si vada de scrisul lor, ori reprezinta un grup de interese care a ajuns la Putere. In ce situatie te afli?


Daniela Zeca: Eu ies din orice prezumtie de vinovatie, pentru ca ultima mea carte de literatura a aparut in 2000, iar eu ocup aceasta functie din 2003. In plus, sunt intr-o lume foarte tulburata de orgolii si pretentii, in care nu mai incape si orgoliul meu. Ca sa pot sa judec cu discernamant si cu distanta prudenta tot ceea ce se intampla in aceasta lume foarte emotionala, trebuie, in primul rand, sa-mi abandonez propria mea pretentie de a fi scriitor. Aici sunt manager, si nu scriitor.

Capital: Sondajele arata ca TVR Cultural are o medie de patru mii de telespectatori pe minut in mediul urban. Nu e descurajant pentru tine ca manager?


Daniela Zeca: Nu! Cand am dat concurs pentru acest post, am facut un proiect extins pana in 2008. Pledoaria mea in fata comisiei a fost urmatoarea: numai prin respectarea riguroasa a unor etape, audienta TVR Cultural ar putea sa creasca cu un punct si jumatate de rating pana la Craciunul lui 2008. Multi au ras ironic. Cred asta cu tarie si acum. Am avut sansa sa vorbesc cu omologi de-ai mei de la canalele Arte si Mezzo, care mi-au confirmat aceasta intuitie: cand nu ai un public cu apetit pentru o asemenea televiziune, trei ani aproape ca nu conteaza in sondajele de audienta, in conditiile in care programele sunt facute excelent. Un astfel de canal invata foarte greu sa se exprime si, practic, existenta lui incepe sa devina vizibila abia dupa trei ani.

Capital: Dar in primul trimestru al acestui an, audienta abia a crescut cu 0,8%. Infim!


Daniela Zeca: Cultura este ca o doctorie amara sau un “supliment alimentar” si nu un “aliment de baza”. Sunt foarte multi specialisti din diferite domenii care nu stiu cine este marele violonist Eugen Sarbu, care a concertat recent pe TVR Cultural, dar traiesc foarte bine si sunt apreciati in munca lor. Ei nu sufera de un disconfort al ignorantei in cultura. Pe de alta parte, in momentul infiintarii, TVR Cultural a functionat ca un soi de televiziune confidentiala, lansata fara studii de piata, fara nici un fel de cercetare si, atentie!, cu aceleasi resurse tehnice cu care TVR functiona de 40 de ani. Cata vreme investitiile in cercetare n-au existat, iar investitiile in marketing si in prognoze au fost minime, trei ani au reprezentat o perioada de supravietuire.

Capital: Daca ratingul nu conteaza, atunci care sunt reperele dupa care se dezvolta TVR Cultural?


Daniela Zeca: Totusi, o televiziune care nu conteaza in audiente mai bine nu emite. TVR Cultural se inscrie in paleta destul de larga a televiziunilor de nisa. In acest context, TVR Cultural este timid. El si-a propus sa faca ceea ce se cheama audienta de prestigiu. Aceasta este intotdeauna mica in comparatie cu alte televiziuni de nisa. Pasul urmator al TVR Cultural va fi facut in toamna acestui an, cand va deveni mai prietenos si mai accesibil. Vom incerca sa depasim reprosul generalizat ca suntem o “rezervatie de lux”, asa incat programele din sezonul toamna 2006 – primavara 2007 sa fie asimilate de oameni cu varste si preocupari diferite.

Capital: Esti multumita de promovarea programelor TVR Cultural?


Daniela Zeca: Nu. N-am beneficiat niciodata de un cross-promotion pe TVR1. N-am avut niciodata o campanie outdoor convingatoare. In presa culturala mai apar machete, dar e un gest de minima solidaritate din partea revistelor.

Capital: Ce fel de oameni se uita la acest post?


Daniela Zeca: Am sa-ti raspund cu lucruri verificate. La ultimele trei targuri de carte, unde ne-am intalnit cu publicul, am constatat ca sunt mai multi tineri decat credeam, in general populatie activa, cu un nivel mediu de instruire si care vrea mai mult. Eu ma asteptam sa vad in jurul nostru initiati din lumea culturala, dar elita culturala nu se uita la TVR Cultural. Toti cei care vin spre noi cu raspunsuri, reprosuri, sugestii sau resentimente fac parte din categorii “civile”: studenti, pensionari, elevi, oamenii cu studii medii din provincie. De la oamenii de cultura avem foarte rar reactii, asta dovedindu-mi ca nu ne urmaresc constant. Reactii lor sunt, de obicei, revansarde si zgomotoase, de genul: l-ati difuzat pe Nicolae Manolescu si nu pe Eugen Simion!

Capital: Care este bugetul anual al TVR Cultural?


Daniela Zeca: Este foarte mic in comparatie cu celelalte canale. Ajunge la 10% din investitiile de productie de programe pe care le are Televiziunea Romana. TVR Cultural nu poate fi performant atata timp cat nu i se acorda resurse tehnologice si de marketing. Nu vreau sa ma lamentez, dar cred ca as putea sa fac lucruri mai bune cu acelasi buget pe care il am acum, dar cu conditia sa am mai multa promovare. Toate prejudecatile care s-au acumulat despre TVR Cultural sunt lucruri neverificate pentru ca, in fapt, este un canal “care nu se vede suficient in teritoriu” si care nu e promovat.

Capital: Cine din lumea culturala romaneasca refuza sa apara la TVR Cultural?


Daniela Zeca: Sincer, nu ni s-a intamplat sa avem astfel de refuzuri. Sunt limitari de genul “apar, dar singur, nu impreuna cu X sau cu Y”. Abia aici intervin nuante si concesii, pentru ca iti pui problema: “Nu-l mai chem deloc sau sunt dator, pentru public, sa-l chem separat de “inamicul lui”?” Nu stiu daca noi am gasit un raspuns adecvat pentru aceasta chestiune.

Capital: Cum se manifesta presiunea oamenilor de cultura care vor sa apara pe post?


Daniela Zeca: De obicei se adreseaza presedintelui director general cu telefoane, cu scrisori, cu mailuri, cu reprosuri. E foarte complicat. Sunt mari nume culturale care nu inteleg ca au la dispozitie trei minute pentru ca asta e televiziunea. Daca vorbesc sapte minute si apar pe post doar trei, atunci ei reclama o cenzura si se plang.

Capital: Ce s-ar intampla cu directorul Daniela Zeca daca pe postul TVR Cultural ar fi invitat Gigi Becali sa vorbeasca despre “Alchimistul” sau Adrian Mutu despre “Fratii Karamazov”?


Daniela Zeca: Marturisesc ca pe Gigi Becali nu l-as invita aici niciodata, tocmai pentru ca este foarte licitat de alte televiziuni. In selectia TVR Cultural, Gigi Becali nu incape. Nici de dragul ratingului nu l-as invita. Daca trebuie sa fac rating, il invit pe Andrei Plesu, Cristian Tudor Popescu, Mircea Dinescu sau pe un tanar teribil si nonconformist.

Ca sa pot sa judec cu discernamant tot ceea ce se intampla in aceasta lume emotionala, trebuie, in primul rand, sa-mi abandonez propria mea pretentie de a fi scriitor.

Daniela Zeca-Buzura

Carte de vizita

• Daniela Zeca-Buzura (n. 1967) este absolventa a Facultatii de Litere din Bucuresti si a Facultatii de Jurnalism si stiintele Comunicarii. Este doctor in filologie al Universitatii Bucuresti si lector la catedra presa a Facultatii de stiintele Comunicarii.


• A debutat editorial in 1993, cu volumul de versuri “Orfeea”.

A publicat romanul “Ingeri pe carosabil” (2000), volumul de critica literara “Melonul domnului comisar” si studiul “Jurnalismul de televiziune” (2005). A realizat numeroase emisiuni de radio si a publicat articole si recenzii in revistele: Amfiteatru, Ramuri, Luceafarul si Convorbiri literare.
In calitate de realizator TV, a semnat peste 200 de emisiuni. Lucreaza in TVR din anul 1994. Din 2003, este directorul canalului TVR Cultural.