Date incredibile despre mașinile pe motorină. Chiar dacă unele țări le-au interzis sau le-au limitat iar altele vorbesc despre posibila lor suprataxare, mașinile diesel au umplut pur și simplu șoselele în ultmii ani. Este un pericol pentru mediu, în condițiile în care aceste vehicule poluează semnificativ mai mult decât cele pe benzină.
Numărul mașinilor pe motorină care circulă pe șoselele Europei a crescut substanțial în ultimii ani. Față de 2016, avem cu nu mai puțin de 74% mai multe mașini diesel, notează Agerpres citând o analiză a organizaţiei Transport şi Environment (T&E) de la Bruxelles.
În acest context, România a înregistrat cea mai ridicată rată a importurilor de maşini diesel în regiune, precizează documentul.
‘Deşi România se află la mijlocul clasamentului, ţara noastră a înregistrat cea mai mare rată de importuri a dieselurilor poluante în Europa Centrală şi de Est. Acest fapt se datorează taxării precare din ultimii trei ani a maşinilor care emit noxe şi pulberi în suspensie. Pe de altă parte, măsurile administraţiilor locale privind limitarea accesului maşinilor poluante sunt firave, iar impactul dieselurilor asupra calităţii aerului în centrele urbane este semnificativ’, declară Raul Cazan, preşedintele 2Celsius.
Analiza relevă o creştere cu 18%, în ultimele 12 luni, şi un salt de 74%, din 2016. Realizatorii cercetării susţin că „având în vedere că Volkswagen este încă suspectată că instalează dispozitive de manipulare a emisiilor, numărul real al maşinilor poluatoare ar putea fi mult mai mare”.
Calculele se bazează pe date referitoare la vânzările din 2008 până în prezent, precum şi pe date privind emisiile reale din atmosferă. „Acestea arată că producătorii de maşini continuă să vândă autovehicule diesel poluatoare. Aproape o cincime din acestea sunt în Germania (9,9 milioane), urmată de Franţa (9,8 milioane) şi Marea Britanie (8,5 milioane). Împreună cu Italia, Spania şi Belgia, cele şase ţări reprezintă 81% din flota poluatoare a UE”, se menţionează în concluziile analizei de specialitate.
„Principalul motiv pentru creşterea numărului acestor maşini este decizia producătorilor de a-şi maximiza profiturile vânzând în continuare modelele diesel existente în loc de a investi în modele mai curate. Din 2015 când a izbucnit scandalul Dieselgate, primii cinci producători de maşini care au vândut peste două treimi din autovehiculele diesel din UE au înregistrat profituri de peste 140 de miliarde de euro”, sunt de părere realizatorii cercetării.