Numeroase firme figurează cu datorii la stat, deşi sunt cu plata la zi, pentru că angajaţii ANAF prelucrează eronat sau cu întârziere documentele fiscale.

Companiile aflate într-o astfel de situaţie ajung să plătească pe­na­lităţi, să piardă contracte şi chiar încrederea partenerilor de afaceri. Trimestrial, Agenţia de Administrare Fiscală (ANAF) face publice datoriile bugetare ale firmelor. Nu puţine au surpriza să con­state că sunt înregistrate cu obligaţii restante inexistente.

De multe ori, datornicii fictivi sunt sesizaţi chiar de partenerii de afaceri, care, pentru a le verifica solvabilitatea şi seriozitatea, consultă lis­ta ruşinii. „În general, diferenţele dintre sumele declarate de societăţi şi cele operate de Fisc provin din procesarea cu întârziere a declaraţiilor sau a plăţilor“, explică Ruxandra Jianu, partner Biriş Goran Con­sulting. Procedurile complicate de plată, multitudinea tipurilor de taxe, ca şi a con­tu­rilor duc inevitabil la erori din partea lucrătorilor ANAF. Cele mai frecvente greşeli vizează operarea sumelor în evidenţa informatizată a ANAF, a contului firmei (codul fiscal incorect postat) şi a compensărilor cu sumele de rambursat fără informarea contribuabilului, arată Luminiţa Ristea, consultant Nexia România. O primă cauză a diferenţelor dintre evidenţa contabilă a firmelor şi baza de date a ANAF este folosirea unui sistem învechit. „Declaraţiile şi plăţile sunt introduse manual, de aici riscul greşelilor de dactilografiere. Se utilizează încă declaraţii pe hârtie, deşi pot fi depuse şi electronic“, precizează Ruxandra Jianu.

Piedici la licitaţii

Încurcăturile din scriptele Fiscului au consecinţe neplăcute. În primul rând, firmele sunt nevoite să plătească majorări de întârziere, de 0,1% pe zi din suma datorată, de la data la care expiră termenul de plată până când e virată suma în trezorerie. „Datoriile bugetare ale societăţilor – chiar dacă sunt doar greşeli  – pot duce la cererea insolvenţei de către administraţia fiscală, în caz de neplată“, spune Luminiţa Ristea. Însă acesta este cazul extrem, problemele frecvente fiind imposibilitatea de a participa la licitaţii – pentru că nu pot obţine un certificat fiscal curat -, pierderea încrederii companiilor partenere sau risc mai mare la orice control fiscal.

Drumuri şi hârtii inutile

Din păcate, rezolvarea situaţiei depinde exclusiv de contribuabil, care nu trebuie să se aştepte ca Fiscul să remarce erorile şi să le corecteze. În primul rând, trebuie să se intereseze permanent la administraţie ce titluri de creanţă s-au emis şi dacă s-au operat plăţile. În cazul în care constată că baza de date a ANAF conţine date greşite sau necorelate trebuie să ducă la Fisc toate actele contabile şi să facă regularizarea fişei de plătitor. „De câte ori apar astfel de diferenţe, autorităţile cer în mod expres să se prezinte cu setul complet de documente, deşi acestea au fost depuse şi înregistrate la registratură“, explică Ruxandra Jianu.

După reglarea fişelor fiscale, firmele trebuie să facă o cerere la ANAF pentru actualizarea bazei de date, care va avea loc în cel mult 15 zile.

Debite fiscale

Firmele cu datorii inexistente sunt şterse de pe lista ruşinii în 15 zile de la cerere.