Nenumaratele tamponari usoare din aglomeratia marilor orase ar putea fi rezolvate la “mica intelegere” de catre soferi, daca legea nu ar impune constatarea Politiei. Ca sa fie despagubiti de asigurator pentru farul spart sau caroseria usor zgariata, acestia trebuie sa astepte insa ore in sir formalitati pe care le-ar putea indeplini si singuri.

Orice sofer care a iesit cu masina din tara, incheind asigurarea Carte Verde (echivalentul politei RCA, dar cu valabilitate internationala), stie ca dincolo de granita accidentele la care nu exista victime umane pot fi rezolvate fara a implica Politia. Odata cu polita Carte Verde, societatea de asigurari ii inmaneaza si un formular “galben-albastru”, pentru constatarea amiabila a accidentului. Valabil peste tot in Uniunea Europeana, acesta va exista, intr-o varianta cu continut identic, dar intr-o alta limba, si in posesia oricarui conducator auto cu care s-ar putea tampona.

Implicati intr-un accident usor, soferilor nu le ramane decat sa completeze, de comun acord, atat pe formularul propriu, cat si pe al celuilalt, datele personale, informatii despre masina si asigurare, circumstantele producerii accidentului si sa deseneze simplificat modul si locul in care acesta s-a produs. Odata semnate, formularele sunt duse de catre fiecare sofer la un service auto, iar acesta va deconta la asigurator costul reparatiilor. Politia nu are ce cauta in tot acest demers decat daca intre cele doua parti exista neintelegeri majore cu privire la modul de producere a accidentului.
La intoarcerea in tara, lucrurile se schimba. Cea mai simpla tamponare poate insemna, pentru soferii implicati, mai multa alergatura si timp pierdut decat merita despagubirea asteptata de la asiguratorul RCA. Inainte de a merge la service si la compania de asigurari, soferii trebuie sa ajunga, pentru constatare, la Politie. Cele peste 22.000 de tamponari usoare, care au avut loc numai in primele cinci luni in Capitala, explica in mare parte cozile interminabile din sediile Politiei Rutiere. Numarul acestora este de trei ori mai mare decat cel al accidentelor grave din toata tara, pe parcursul unui an intreg.

Cozile la Politie, pentru un demers pur formal, au pretul lor. In afara timpului pierdut si a eventualelor “atentii” care pot scurta asteptarea, soferii ghinionisti stiu ca risca si amenzi sau chiar pierderea permisului daca trebuie sa marturiseasca neacordarea unei prioritati sau nerespectarea unei alte reguli de circulatie, in momentul producerii accidentului usor, de care Politia nu ar afla altfel niciodata.

Perspectiva pierderii posibilitatii de a afla astfel de contraventii a facut ca Politia sa fie multa vreme reticenta fata de constatarea amiabila. Pe de alta parte, insa, sansa de a scapa de cozile din sedii a atarnat mult mai greu, astfel incat, in momentul de fata, au inceput deja demersurile pentru introducerea formularului “galben-albastru” si in Romania. “Discutiile intre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), Politia Rutiera si Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurate – Reasigurare (UNSAR) sunt intr-un stadiu destul de avansat”, spune Albin Biro, membru in Consiliul CSA.
Mai reticente acum decat Politia sunt insa societatile de asigurari. Acestea se tem ca “micile intelegeri” dintre soferii le vor face sa plateasca mai multi bani pentru despagubiri. Astfel, un formular completat cu o data falsa, cateva zile mai tarziu decat cea reala, ar putea permite unui sofer neasigurat sa incheie intre timp o polita si sa incaseze despagubiri. La fel, fara grija unei amenzi de la Politie, soferul cu asigurare RCA ar putea lua asupra sa vina pentru producerea accidentului, daca cealalta parte nu are asigurare.



“Toate aceste temeri vor disparea in momentul in care, pentru RCA, va functiona sistemul bonus-malus”, crede Biro. Posibil a fi aplicat din 2008, cu un istoric al accidentelor incepand din 2007, noul sistem va obliga soferii cu un cazier rutier incarcat sa plateasca prime de asigurare RCA mai mari. In acelasi timp, absenta accidentelor provocate din vina proprie va ieftini polita pentru conducatorii auto, astfel incat nimeni nu va mai fi dispus sa isi asume, “la mica intelegere”, raspunderea pentru o tamponare de care nu se face vinovat, doar pentru a pacali societatea de asigurare.

Ce contine “formularul albastru-galben”

DATA, ORA Si LOCUL accidentului trebuie completate intr-o singura rubrica, la fel ca si numele martorilor si existenta/ inexistenta ranitilor si a daunelor materiale colaterale.

RUBRICA ALBASTRA trebuie completata de soferul primei masini implicate, cu nume, adresa, telefon (pentru asigurat si pentru conducator, daca difera), datele vehiculului si informatii despre polita de asigurare. Pe un desen reprezentand un vehicul (motocicleta, automobil, camion, selectate dupa caz), trebuie indicat, printr-o sageata, punctul de impact initial. In alte doua sub-rubrici se consemneaza avariile vizibile ale primei masini si observatii.


RUBRICA GALBENA este identica, dar trebuie completata de catre soferul celui de-al doilea vehicul.


CIRCUMSTANTELE accidentului trebuie bifate de ambii soferi, dintr-o lista cu 17 situatii posibile.


SCHITA accidentului are rezervat un chenar in care, de comun acord, ambii soferi trebuie sa deseneze simplificat planul drumului, pozitia vehiculelor la impact, directiile de deplasare, indicatoarele de circulatie si numele strazilor.


SEMNATURILE celor doi soferi sunt obligatorii pentru ca documentul sa fie acceptat, pentru despagubiri, de catre asigurator.