Capital: Care este obiectivul pe care vi l-a fixat conducerea firmei?
Liviu David: Noi suntem cei care ne-am fixat un obiectiv: sa fim numarul unu in creatia romaneasca.
Capital: Cine certifica faptul ca o agentie este creativa?
Liviu David: Premiile. Insa nu vrem sa luam premii de creatie fara sa crestem vanzarile clientilor! Unii cred ca vanzarilor le dauneaza creativitatea. De fapt, curajul e aplaudat de public si mai primeste si premii – vezi campaniile premiate: cu tiganii si cu Ceausescu. Din pacate, cu cat economia merge mai rau, cu atat curajul de a face lucruri mai indraznete scade. Noi suntem norocosi, avem parte de clienti curajosi.
Capital: Care credeti ca au fost criteriile pentru care vi s-a oferit aceasta functie?
Liviu David: Sunt cel mai vechi om de creatie din agentie. Sase ani si o luna! Apoi, am luat niste premii, am reusit sa lucrez foarte bine pe contul Connex, cel mai mare si cel mai greu client al agentiei.
Capital: Se poate spune ca ati avut sansa de a deveni director de creatie datorita plecarii din agentie a Alinei Gavrila (ex-director de creatie la DArcy – nota red.)?
Liviu David: Nu o consider o sansa, pentru ca nu mi-am dorit niciodata sa fiu sef. Nu sunt carierist. Am preferat sa ma ocup de creatia mea, mai mult decat de aspectele administrative sau de PR. Nu m-am asteptat sa fiu numit directorul de creatie al agentiei.
Capital: Daca ar fi un om, cum ati caracteriza Connex-ul?
Liviu David: Inteligent, curajos, riguros, cu structura de lider.
Capital: In ce relatii sunteti cu el?
Liviu David: Il cunosc foarte bine. Suntem prieteni foarte buni.
Capital: Va provoaca insomnii acest prieten?
Liviu David: In ultima vreme, piata se misca rapid in domeniul GSM, ca imagine, servicii, preturi, politica de marketing. Din aceste motive, trebuie si noi sa ne miscam foarte repede. Avem deadline-uri de doua ori mai scurte decat acum doi ani. Asa ca am insomnii. In general, deadline-ul (termenul limita) este linia peste care nu poti sa treci. Daca nu ai predat proiectul la timp, clientul nu-si atinge obiectivul si pierdem cu totii.
Capital: Ati condus echipa de creatie DArcy care a realizat pentru Connex campania de imagine „Indrazneste”. Care este mesajul acestei campanii?
Liviu David: In general, in campaniile sale de imagine, Connex a incercat sa transmita mesaje cu valori umane. Daca acum trei ani era vorba despre pasiune – in campania cu copiii – iar in urma cu un an era vorba despre viitorul pe care ti-l construiesti cu mainile tale, acum incercam sa dam o noua speranta oamenilor si curajul de a trece peste obstacole – depinde de tine ca viitorul tau sa sune bine. Am lucrat la aceasta campanie mai bine de trei luni.
Capital: De ce spotul „Indrazneste” a fost filmat alb-negru?
Liviu David: Imaginile alb-negru dau mesajului o tenta abstracta si usor dramatica. Nu am vrut realism de reportaj, ci realism cu o anumita poezie. Suntem foarte multumiti de rezultat.
Capital: Ati aparut alaturi de alti colegi din agentie in spotul Connex Play. De ce ati optat pentru aceste roluri?
Liviu David: Lucram in ultima noapte inaintea prezentarii si ne-a venit ideea sa filmam oameni obisnuiti care se plictisesc la birou. Cine puteau sa fie, daca nu noi? A trebuit sa ne filmam pe noi ca sa ilustram conceptul si am facut-o atat de bine, incat clientul ne-a vrut tot pe noi. La urma urmei, e foarte bine ca sunt oameni reali si nu actori, pentru ca se pastreaza realismul. In viata de zi cu zi, insa, nu avem timp sa ne plictisim.
Capital: La editia din acest an a festivalului de publicitate de la Portoroz, Connex Play a fost nominalizat. Ce credeti ca i-a lipsit pentru a lua un premiu?
Liviu David: Noi avem niste mici comentarii referitoare la finisarea spoturilor. Credem ca puteau fi facute mai bine, nu atat la filmare, cat in partea grafica din final, parte in care se intampla foarte multe lucruri, apare foarte multa informatie si se strica putin poanta. Spotul trebuie sa te faca sa razi pana la sfarsit.
Capital: Cum reactionati cand un client va refuza o idee?
Liviu David: Depinde de idee. Daca eu consider ca ideea este excelenta, atunci insist, ma supar, sufar si regret ani de zile ca nu s-a aprobat. S-a intamplat odata sa facem o propunere foarte buna care a fost refuzata de client si am bagat-o in sertar, dar dupa un timp altcineva a exploatat ideea in alt fel, si noi nu am putut s-o mai facem. Dar varianta noastra era mai buna.
Capital: Titlul campaniei „Vara asta nu vezi Marea Neagra” a starnit comentarii din partea ministrului Turismului. Cum ati primit acele comentarii?
Liviu David: Cu tristete. In acel moment am simtit ca totul e posibil, ca orice slogan poate fi interpretat. Ne-a durut. Teama de o astfel de cenzura poate tine pe loc creativitatea romaneasca. Ne uitam cu invidie ce pot altii sa faca, idei care in Romania ar fi socotite „ofensatoare” sau „riscante”.
Capital: Ce valoare mai are acum diploma dvs. de geolog?
Liviu David: Am facut geologia din pasiune. Dar din pasiunea numita geologie nu poti sa traiesti, asa ca am optat pentru cealalta pasiune. Nu ma vad facand nimic altceva decat publicitate.
Carte de vizita
Liviu David, director de creatie DArcy Romania
Locul si data nasterii: 17 septembrie 1969
Studii: Facultatea de Geologie si Master in Geologie
Starea civila: casatorit
Activitate: 6 ani de DArcy. Trei premii la Portoroz, trei nominalizari la Portoroz, un premiu si o nominalizare la Ad Print, 1 premiu la un concurs national de caricatura
Pasiuni: caricatura, fosilele si obiectele vechi.
Campanii Si premii semnate Liviu David
· Campania Connex Go! (de la Gyuri pana la Cezar)
· Campania Connex Ceausescu (Golden Drumstick si Silver Drumstick la Portoroz, 1998)
· Connex Go! pentru revista Elle (Silver Drumstick, 1998)
· Connex Play (doua nominalizari la Portoroz, 2001)
· Promotii Connex, campanii Connex Cent, portalul MYX
· Trei campanii de imagine Connex
· A mai lucrat pentru Pepsi, Coca-Cola, Prigat, Daewoo, Flanco, ING Nederlanden si multi, multi altii.