PORTRET Iubeste sporturile pe apa, dar cand vine vorba de companie este intotdeauna cu picioarele pe pamant.
Ii este frica de inaltimi, dar asta nu ii sta in cale atunci cand vrea sa ridice cat mai sus compania pentru care lucreaza de un deceniu. David Stout, presedintele GSK Pharmaceuticals, explica pentru revista Capital in ce ape se scalda compania sa in Romania, dar si la nivel mondial.
Presedintele GlaxoSmithKline Pharmaceuticals vorbeste despre planurile si provocarile companiei in Romania
La mai putin de 24 de ore de la venirea sa in Romania, David Stout isi formase o imagine destul de clara si pozitiva despre romani: oameni ce nu duc lipsa de determinare, gata sa mearga inainte. “In multe tari foste comuniste totul se misca incet, oamenii se adapteaza greu”, spune Stout. “Nu am simtit asa ceva aici. Am putut vedea, stand de vorba cu echipa manageriala de aici, multa dorinta si determinare”.
Din pozitia confortabila de reprezentant al unei companii lider al pietei farmaceutice romanesti, cu 9,1 procente in 2005, conform Cegedim, Stout declara ca nu se teme de competitie. “Avem o pozitie foarte buna in Romania; suntem cea mai mare companie farmaceutica. Vrem sa ne folosim de prezenta noastra aici pentru a introduce pe piata medicamentele noi pe care le producem. Nu simtim nevoia sa facem ceva concret sau special pentru a creste la nivel local, prezenta noastra aici este deja suficient de importanta”.
Declaratia pare surprinzatoare intr-un moment in care au fost facute publice mai multe tranzactii in aceasta industrie, atat la nivel mondial, cat si in Romania. De exemplu, Ranbaxy, companie indiana de generice, si-a anuntat, imediat dupa achizitionarea producatorului Terapia, ambitia de a deveni lider de piata in Romania. Aceasta declaratie de intentie este insa departe de a-l impresiona pe David Stout. “Noi ne consideram inovatori, nu copiatori. Pentru ca, in esenta, toate genericele au inceput ca niste copii ale inovatiilor. Nu ne vedem amenintati de Ranbaxy pe piata romaneasca, ei fiind o companie de generice. tinta noastra nu este neaparat de a fi numarul unu. Obiectivul nostru este sa crestem compania, marind accesibilitatea si creand medicamente noi pentru mai multi oameni”. si ca sa ilustreze si mai clar ideea ca GSK se concentreaza asupra propriului drum, subliniaza ca strategia companiei nu vizeaza realizarea unor achizitii in perioada urmatoare, nici pe plan local, dar nici la nivel international.
“Sunt doua motive pentru care ai vrea sa cumperi o companie”, explica Stout. “Unul este cel financiar, atunci cand prin cumpararea unei companii ti se imbunatateste situatia financiara, iar al doilea, din motive strategice. Am facut in ultimul an cateva achizitii strategice. Am cumparat in Canada compania I.D. Biomedical, un producator in domeniul gripei, deci, din punct de vedere strategic, motivul achizitiei este evident. Am mai cumparat si in SUA compania Corixa, producator pentru adjuvantul vaccinului impotriva cancerului de col uterin.” Aceste mutari intervin in contextul in care GSK a inceput testele clinice pentru un vaccin impotriva gripei aviare si un altul, numit Cervarix, impotriva cancerului de col uterin.
si totusi, Stout ramane deschis oportunitatilor, daca se dovedeste ca acestea pot sa ajute la dezvoltarea companiei din punct de vedere strategic in Romania. “Cea mai mare oportunitate aici este introducerea noilor noastre produse si cresterea celor care exista deja pe piata”.
GSK Romania are un rol important in grup, echipa de la Bucuresti coordonand si activitatea de pe pietele din regiune. De ce? “Pentru ca Romania este o tara importanta pentru noi, fiind cea mai mare piata din Europa de Est,” explica Stout. “Este si cea in care noi avem cea mai mare experienta, aflandu-ne aici de o perioada lunga de timp, ceea ce a transformat piata locala intr-o baza pentru operatiunile GSK, avand si forta de munca de calitate, fiind o poarta de iesire si catre celelalte tari din grupul est-european”.
Cu toate ca nu a vizitat Romania pana acum, Stout este la curent cu schimbarile care au survenit in sistemul medical romanesc. “Am vazut schimbari importante pe piata din Romania in ultimii ani. Mai multi oameni sunt tratati, serviciile medicale au devenit mai accesibile pentru o categorie mai larga de oameni, deci oportunitati exista”. Acesta este si unul din motivele pentru care compania a decis sa treaca la realizarea de studii clinice pe plan local. “Calitatea sistemului medical este foarte ridicata aici, putem face studii pe un numar mare de pacienti cu costuri mai mici ca in vestul Europei sau in SUA. Este deci o mare oportunitate pentru noi sa facem studii de inalta calitate la costuri mici. Ne va permite sa facem mai multe studii si poate sa aducem si mai multe produse pe piata”. Pentru cat va ramane insa tara noastra competitiva din punctul de vedere al costurilor si al salariilor? Este doar o alta chestiune care nu il ingrijoreaza pe Stout. “In toata lumea salariile cresc, dar mai au inca un drum lung de parcurs pana sa ajunga la standardele tarilor din vest. Mai pot creste pana sa ajunga o problema. E dincolo de orizontul meu, ca sa spunem asa”.
Unul dintre principiile dupa care Stout isi organizeaza activitatea este simplu, dar important: “Angajez intotdeauna cei mai buni oameni. Daca pentru tine lucreaza oameni buni, atunci jobul tau e usor”.
Prin natura functiei, calatoreste mult, dar ii si place. Din acest punct de vedere se defineste ca fiind un om al extremelor. “Iubesc Africa, am fost acolo de patru ori, e foarte diferita de viata mea de zi cu zi. Pe de alta parte, imi place New York-ul. Nu am vazut nimic mai mare…” Frica de inaltimi il tine departe de munte, dar nu exista loc in lume pe care n-ar vrea sa-l vada. “Singura mea grija este ca voi muri inainte sa vad totul”, conchide cu zambetul pe buze.
CINE ESTE DAVID STOUT
S-a alaturat echipei SmithKline Beecham in 1996 si a devenit presedintele GSK Pharmaceuticals in ianuarie 2003. Din aceasta pozitie coordoneaza activitatile de productie, cercetare si dezvoltare, marketing si vanzari la nivel mondial. Inainte de GSK a fost presedintele Schering Laboratories, fiind responsabil cu operatiunile farmaceutice in SUA, productia la nivel mondial si servicii financiare. Intre 1976 si 1979 (cand a plecat la Schering) a facut parte din echipa de vanzari a diviziei farmaceutice a Warner-Lambert. Nu este casatorit si nu are copii.
Despre GlaxoSmithKline
In lume
• 39,4 miliarde dolari, vanzari globale in 2005
• Circa 7% din piata farmaceutica mondiala
• Operatiuni in 119 tari
• 110.000 de angajati, dintre care peste 15.000 lucreaza in cercetare si dezvoltare
• 3,1 miliarde de lire sterline investite in 2005 pentru descoperirea de noi medicamente
In Romania
• 162 milioane dolari vanzari, in 2005, in crestere cu 14% fata de 2004
• Detine Europharm Holding (distributie) si Europharm SA (fabrica de la Brasov), in urma achizitiilor succesive realizate in 1998 si 2003. In acesti ani a investit in Romania aproape 80 de milioane de dolari
• Aproximativ 1.000 de angajati