Cei care cauta de lucru prin intermediul agentiilor de recrutare a fortei de munca sunt, in general, tineri si au studii superioare. „Fata de anul 2001, situatia s-a imbunatatit pe piata fortei de munca. Sau cel putin asa arata statisticile noastre”, spune Alexei Acsinte, administrator al site-ului de recrutare a fortei de munca BestJobs. „Fata de
anul 2001, in acest an s-a inregistrat o crestere cu 294% a numarului de locuri de munca scoase la concurs. Un alt lucru imbucurator este acela ca respectiva crestere a fost asigurata de firme mici si mijlocii, foarte putin prezente in anul precedent pe Internet. Aceasta ar putea sugera ca mediul de afaceri romanesc a inceput sa renunte la sistemul de angajare prin „relatii”, apeland din ce in ce mai mult la instrumente profesioniste, care asigura obiectivitatea procesului de recrutare”, explica Acsinte. O problema insa persista. Tot statisticile BestJobs arata ca la un numar de 110.000 candidati, numarul de posturi scoase la concurs pe parcursul acestui an a fost in jur de 6.000, adica de 18 ori mai putine. „Aceasta stare de oligopol a pietei muncii explica partial si tendinta oamenilor de a accepta munci sub calificarea pe care o detin sau specializari cu totul si cu totul noi. Daca se va constientiza ca principala resursa a unei economii o reprezinta capitalul uman, atunci toti angajatorii vor fi dispusi sa-si deschida mai larg portile pentru a primi exact oamenii de care au nevoie”, mai spune Acsinte.
Faptul ca oamenii accepta conditii de munca si salarizare sub pregatirea lor, din dorinta de a obtine cu orice pret un loc de munca, este confirmat si de studiile altor agentii. Astfel, un alt site de recrutare online – www.hit.ro – a efectuat studii pe un esantion de 8.000 de candidati in perioada 1 ianuarie – 16 decembrie 2002. S-a observat astfel ca 19% din acestia ar accepta orice salariu pentru a fi angajati pe postul dorit! De asemenea, 20% din candidati ar accepta un salariu mai mic de 150 de dolari pe luna.
Referitor la profilul slujbelor cerute si oferite, informatiile din baza de date a www.hit.ro au scos la iveala tendinte clare. Nu se mai cauta contabili si economisti, dar acestia cauta de lucru. Racz Attila, coordonatorul studiului, a mai observat ca „foarte multi candidati au fost in acest an in domeniile: publicitate si design. Din pacate, in acest domeniu nu se ofera prea des locuri de munca. In schimb, se ofera numeroase posturi in vanzari si marketing: nu mai putin de 26% din total!”. Din punctul de vedere al concurentei pe un post, domeniile cele mai cerute se afla in top, pe cand cea mai slaba concurenta se inregistreaza pe posturile de ingineri: 10 CV-uri pentru fiecare job.

Prea multi absolventi de drept, psihologie si management

Specialistii Agentiei Professional, pe de alta parte, au remarcat, fata de 2001, o crestere a interesului din partea candidatilor pentru posturi in domeniul resurselor umane, precum „Asistent Resurse Umane”, „Recruiter”, „Inspector de Personal”. Este in continuare evidenta lipsa oricarei corelatii dintre cererea si oferta de munca: „din partea angajatorilor, a crescut oferta de posturi in domenii precum vanzari, productie, tehnic, servicii…”, spune Bianca Moraru, manager de proiect la Agentia Professional. De asemenea, se remarca interesul in crestere al angajatorilor pentru persoane specializate in munca de asistenta sau secretariat, de profesionisti in acest domeniu. „Din pacate, exista un deficit de resurse umane specializate, care sa vada in aceasta munca o profesie de viitor. Desi astfel de posturi sunt de importanta majora pentru o companie, nu sunt apreciate ca atare de catre candidati. In general, posturile de secretara sau receptionista sunt vazute de catre candidati ca joburi temporare, acestia exprimandu-si dorinta de a avansa ulterior pe alte posturi”, explica Bianca Moraru.
Reprezentantii agentiilor au cazut de acord in privinta unui lucru, foarte clar de altfel: excedentul de forta de munca in domenii precum drept, psihologie, management, marketing, relatii publice, economie, „datorate in primul rand necorelarii programelor universitare cu cerintele pietei resurselor umane si, implicit, trendului economic”, asa cum crede Bianca Moraru. De asemenea, site-urile de recrutare si organizatorii de targuri de locuri de munca „au menirea sa adune pe toti purtatorii cererii si ofertei, contribuind la o mai buna informare.”    

Doar In telecomunicatii oferta de locuri de munca depaseste cererea

Domeniu        (Nr. joburi)    Procent joburi    (Nr. CV-uri)    Procentaj CV    Raport nr. joburi/nr. CV
Finante/Contabilitate    268            4%    9.784        11%        1/36,5
Juridic            45            1%    4.384        5%        1/97,4
Marketing        522            8%    6.932        8%        1/13,2
Media/Publicitate        328            5%    5.910        6%        1/18,0
Resurse Umane        100            2%    2.141        2%        1/21,4
IT Software        777            12%    11.905        13%        1/15,3
Vanzari            1.061            17%    5.405        6%        1/5,1
Audit/Consultanta    127            2%    571        1%        1/4,5
Educatie/Cultura        52            1%    4.846        5%        1/93,2
Administratie        175            3%    6.403        7%        1/36,6
Inginerie        467            7%    10.642        12%        1/22,8
Sanatate            149            2%t2.199tt2%tt1/14,7
Managementtt379ttt6%t4.422tt5%tt1/11,7r
Turismttt109ttt2%t1.733tt2%tt1/15,9r
Arhitectura/Designt162ttt3%t1.163tt1%tt1/7,2r
Secretariattt223ttt3%t2.307tt3%tt1/10,3r
Constructiitt328ttt5%t1.934tt2%tt1/5,9r
Banci/Asiguraritt119ttt2%t1.760tt2%tt1/14,8r
Telecomunicatii/Internett294ttt5%t203tt2%tt1,45/1r
IT Hardwarett306ttt5%t2.537tt3%tt1/8,3r
r
Total: t5.991 locuri de munca, 109.343 CV-uri; concurenta medie = 23 CV/jobr
r
Locuri de munca, In functie de domeniul jobuluir
r
Ofertele de pe site-ul www.hit.ro reprezinta locurile de munca oferite in perioada 1 ianuarie – 17 decembrie 2002. In aceasta perioada s-au inregistrat 1.014 de oferte, de la aproximativ 600 de companii, ceea ce inseamna ca fiecare companie a postat in medie 1,6 locuri de munca.r
La aceste 1.014 locuri de munca s-au inregistrat un numar de 14.526 de cereri prin intermediul site-ului, foarte multe altele fiind insa direct pe adresa de e-mail r
a angajatorului. Se poate deduce ca rata medie de candidati pentru un loc de munca este de 14. Pe categorii, se pot observa urmatoarele aspecte:r
r
Concluzii: Cele mai des oferite locuri de munca sunt in domeniul vanzarilor r
si al marketingului, urmand IT-ul. Din primul grafic se poate observa ca la aceste oferte cererea este in medie de 12-13 candidati. Cea mai mare rata de candidati (cate persoane au candidat la un job, in medie) o au ofertele din domeniul financiar/contabil si din domeniul design/publicitate, in medie 16 candidati r
pentru un job. Ofertele de munca pentru ingineri ocupa 6% din totalul ofertelor si au cea mai slaba rata de candidaturi, cu 10 cereri pentru fiecare job in medie, ceea ce inseamna ca aceste locuri de munca sunt mai putin cautate de candidati.r
r
Locuri de munca oferite de angajatori, In functie de regimul de lucrur
Se poate observa ca marea majoritate a ofertelor (88%) sunt pentru locuri de munca full-time. Numarul de candidati pe aceste posturi are in schimb un procentaj mai mic (70%), ceea ce inseamna ca, desi nu sunt agreate de angajatori, totusi multi candidati pentru locuri de munca prefera posturile part-time. Situatia aceasta se datoreaza in principal ponderii destul de mari a studentilor care isi cauta un loc de munca pe Internet.r
Profilul candidatilor pentru locuri de muncar
r
Varsta celor care cauta un loc de munca pe hit.ro este cuprinsa intre 17 si 52 de ani, media de varsta fiind de 26 de ani si 4 luni. r
Detalii pe graficul de mai sus. 44% din utilizatorii inregistrati au varsta cuprinsa intre 26 si 30 de ani. 4% din candidatii pentru un loc de munca au peste 40 de ani, dar exista si un numar de candidati care au sub 18 ani (circa 1%).r
r
Nivelul de educatie al celor care cauta un loc de muncar
r
r
r
Cei mai multi dintre membri au facut sau fac studiile in domeniul economic (35%) si IT (18%). r
Exista o pondere foarte mare a celor care au terminat facultatea, adica peste 2/3 din total.r
r
Situatia actuala a celor care cauta un loc de muncar
r
Majoritatea de 42% din candidati sunt angajati, dar cauta un alt loc de munca. Studentii acopera un procentaj de 34% din membrii inscrisi pe site.r
Proportia somerilor intre membrii site-ului este de doar 4%, iar a celor care nu au fost angajati niciodata dar au terminat studiile este de 2%.r
Salariul dorit de cei care cauta un loc de muncar
La intrebarea privind salariul dorit, un procentaj de 29% nu au raspuns, iar 19% ar accepta orice salariu pentru a fi angajati pe un post. 20% din candidati ar accepta un salariu sub 150 USD. r
Este destul de mica proportia persoanelor care nu ar accepta un salariu mai mic de 300 de USD (14%) r
din care 2% s-ar angaja numai cu un salariu care depaseste 1.000 USD.