Capital v-a pregatit pentru saptamana viitoare un material in care puteti afla cum sa va feriti de capcanele din lungul drum al obtinerii unui credit.

In ultima perioada, cea mai des intalnita forma este modificarea dobanzii fara o justificare credibila, fiind invocate „evolutiile financiare internationale”. In unele cazuri, clientul nici nu era anuntat. O alta situatie mai des intalnita este modificarea comisionului de administrare a contului.

In urma unui sondaj realizat saptamana trecuta de site-ul Capital, cativa cititori ne-au mai prezentat o serie de cazuri care implica diferite modalitati prin care unele banci reusesc sa faca rost de mai multi bani de la clienti. Un cititor ne semnaleaza ca banca l-a instiintat ca are de plata 200 de lei pentru inchiderea unui card de debit creat de angajator pentru plata salariului, ca urmare a unor comisioane acumulate in timp. Un alt cititor spune ca reprezentantul bancii de la care dorea sa contracteze un credit i-a spus ca este mai bine sa isi faca un credit cu dobanda variabila, deoarece ratele sunt in scadere. Dupa cateva luni, rata a fost majorata substantial. Un alt caz este referitor la diferenta dintre comisionul anuntat pentru incasarea unui cec si comisionul practicat. Alte cazuri semnalate sunt cele in care dosarul era intocmit si, dupa achitarea tuturor taxelor catre banca sau notariat, solicitarea de credit este repsinsa in ultimul moment.

Va prezentam mai jos, cele doua metode prin care clientul se poate lupta cu banca.

Metoda juridica
Presedintele ANPC, Dan Vlaicu, spune ca, atunci cand consumatorul observa ca nu au fost respectate conditiile din contract, are la dispozitie urmatoarele metode:
– sa se adreseze mai intai bancii pentru a trata direct problemele;
– sa faca o plangere catre ANPC;
– se poate adresa instantei, fara a fi nevoie de o plangere prealabila la ANPC.

Daca se ajunge la judecatorie, instanta va cere partilor sa incerce o intelegere amiabila in prealabil.

Metoda „comerciala”
La baza comertului si al pietei libere sta competitia. Daca nu iti mai place un comerciant, cumperi din alta parte. Acelasi principiu se poate aplica si in cazul creditelor. Sfatul lui Bogdan Baltazar este ca „in cazul in care banca majoreaza dobanda si clientul nu este de acord, cel mai bun lucru pe care acesta il poate face este sa ramburseze integral creditul si sa achite comisionul de rambursare anticipata, daca este cazul. Banii necesari ii poate lua printr-o refinantare de la o alta banca, unde isi va muta practic creditul. Desigur, este recomandat ca acea banca sa aiba conditii mai bune de creditare. Mai ales, trebuie citit cu atentie contractul”.

Baltazar precizeaza ca, „in principiu, modificarile de dobanda trebuie sa fie luate si justificate in functie de evolutia unor indicatori exacti precum ROBOR, LIBOR sau EURIBOR, in functie de moneda creditului sau de ceea ce, dupa cum am zis, este prevazut in contract”.

De asemenea, asteptam sa ne spuneti ce nemultumiri aveti legat de bancile din Romania.