Proiectele incluse în Master planul general de transport însumează circa 21 miliarde euro, iar pentru orizontul 2030 dezvoltarea infrastructurii este evaluată la 55 miliarde euro, inclusiv TVA, a anunțat fostul ministru al Transporturilor, Dan Costescu. „Din aceste sume, până în prezent sunt certe doar 13 miliarde euro din care 6,8 miliarde euro fonduri europene iar restul până la 13 miliarde euro de la bugetul de stat.  Pentru diferențele de la 13 miliarde euro până la 21 miliarde euro și respectiv 55 miliarde euro nu s-a găsit încă finanțare. Situația este asemănătoare la nivelul comunității europene unde sunt identificate proiecte de 700 miliarde euro iar banii cerți se ridică la 150 de miliarde euro”, a explicat Dan Costescu pe o rețea de socializare.
Fostul ministru a precizat că Master planul general de transport este elaborat de către Ministerul Transporturilor în echipe mixte de experți proprii și consultanți externi, fiind avizat de ministerele competente, supus dezbaterii publice și apoi aprobat un guvern și respectiv Parlament. „Rețeta uzuală a țărilor din zona de coeziune (aderate după anul 2000) este de a utiliza cu prioritate fondurile nerambursabile, combinate cu resurse de la bugetul de stat sau de la bugetele proprii ale companiilor de infrastructură. Diferențele neacoperite sunt asigurate de regulă prin împrumuturi, în cât mai mare masură de la băncile de dezvoltare, existând însă și variante de completare de la băncile comerciale.  România nu face excepție, asigurându-și 13 miliarde euro din cele 21m miliarde euro necesare până în 2020 de la UE și bugetul României, restul de 8 miliarde euro urmând a fi obținute prin împrumuturi.  Atunci când acestea pun presiune pe deficit există și varianta obținerii finanțării prin metode alternative: fie împrumuturi cu termene de grație care să mute presiunea în afara periodelor critice fie Parteneriate Public-Privat care să ridice complet această presiune,  e drept cu prețul cedării anumitor privilegii către partenerul privat”, a mai explicat fostul demnitar.

Schimbarea priorității proiectelor se pedepsește

Dan Costescu a menționat că modulul legislativ al Master planul general de transport conține prevederi care interzic și pedepsesc schimbarea nefundamentată  prioritizării sau a structurii proiectelor așa cum au fost acestea stabilite prin lege. „Pentru a-inconferi Master planului general de transport o anumită flexibilitate, lista de proiecte prioritizate se poate adapta la noile nevoi, la începutul fiecărui exercițiu financiar european”, a mai precizat fostul ministru al Transporturilor.