Asta în condițiile în care numeroși indicatori economici buni merg din ce în ce mai sus, arată o analiză publicată de Businessinsider. Nu doar că acest indice MCSI este cel mai scăzut din acest an, dar este și cel mai de jos din toată perioada pandemiei, când a scăzut de la 101,0 în februarie 2020, la 71,8 în aprilie 2020.
De fapt, ultima dată când sentimentele consumatorilor au fost atât de scăzute a fost acum un deceniu, când America ieșea șchiopătând din Marea Recesiune.
22 de milioane de muncitori și-au pierdut locurile de muncă, dar dezamăgirea nu a fost atât de mare
Poate părea ciudat, pentru că 2020 a fost un an apocaliptic pentru economia mondială. Lunile martie și aprilie din 2020 au fost cele în care 22 de milioane de muncitori și-au pierdut locurile de muncă, dar oamenii nu au fost la fel de dezamăgiți atunci ca acum. Există totuși o explicație.
„Sentimentul consumatorilor a scăzut la începutul lunii noiembrie, la cel mai scăzut nivel din ultimii zece ani, din cauza unei rate în creștere a inflației și a convingerii tot mai mari în rândul consumatorilor că nu au fost dezvoltate politici eficiente pentru a diminua daunele cauzate de creșterea inflației”, spune Richard Curtin, economist-șef la Surveys of Consumers. De altfel, jumătate dintre familiile chestionate se așteaptă ca, anul viitor, creșterea prețurilor să le diminueze veniturile, a adăugat el.
Din punct de vedere economic, cifrele arată mai bine acum decât în aprilie 2020
Deși lucrurile, din punct de vedere economic, arată, în cifre, mai bine acum decât în aprilie 2020 (sau noiembrie 2011), oamenii sunt creaturi extrem de subiective, Iar economia este foarte mult despre psihologie, dar și despre matematică.
În primul rând, este foarte probabil ca respondenții la sondajul din aprilie 2020 și lunile următoare să nu fi înțeles pe deplin amploarea dimensiunilor catastrofale ale urgenței care se desfășura în timp real și, astfel, să-și fi evaluat altfel perspectivele.
Starea de spirit a oamenilor modelează modul în care merge economia
Recenta dezbatere din jurul prețului laptelui în Kennedale, Texas, a arătat o decuplare masivă între măsurătorile oficiale ale economiei și experiențele reale ale oamenilor. Observația unor oameni că prețul laptelui a crescut cu 40% a fost ridiculizată pe scară largă de comentatori, care au susținut că aceste procente nu reflectă o realitate națională.
Starea de spirit a oamenilor, după cum scrie tot Curtin, modelează modul în care merge economia. Cu alte cuvinte, modul în care o persoană vede piața muncii depinde foarte mult dacă aceasta își caută muncitori sau dacă ea este cea care își caută un job. Iar modul în care o persoană percepe lanțul de aprovizionare depinde de factori precum așteptarea unor obiecte pentru casă, pe care le-a comandat în martie.
Ce pot face factorii de decizie politică
Deci se poate spune că greșesc consumatorii când au o perspectivă sumbră asupra economiei în acest moment? Poate că da, dar doar să le spui oamenilor că greșesc și să le fluturi prin față cifre nu îi va face să se răzgândească. Ceea ce pot face factorii de decizie politică și oamenii de afaceri este să continue să lucreze pentru a îmbunătăți viața oamenilor, să creeze locuri de muncă bune, să ofere salarii corecte și prețuri rezonabile. Nu mai e suficient doar să previi Marea Depresie 2.0.