Potrivit unui raport întocmit de Biroul de Promovare Comercial Economică(BPCE) de la Sao Paolo, guvernul brazilian consideră că “pe plan internaţional se manifestă din nou tendinţe asemănătoare cu cele care au generat grava criză din anul 2008, în principal, datorită situaţiei din Europa, precum şi a anului electoral din SUA”.
Executivul brazilian a prognozat pentru anul 2012 o creştere economică de 4,5%, nivel menit să recupereze creşterea înregistrată în 2011, de numai 2,7% şi să menţină încrederea investitorilor străini în economia braziliană. Dar, după cifrele modeste înregistrate în primul trimestru din 2012, există posibilitatea unei creşteri a PIB-ului inferioară, din nou, pragului de 3%, ceea ce ar constitui un serios semal de alarmă pentru economia braziliană. Ca urmare, guvernul a trecut la adoptarea unor măsuri “care să ducă la relansarea creşterii economice, a producţiei industriale, a consumului intern, a creditării şi a exporturilor”.
Programul pregătit de executivul brazilian are trei componente majore.
Prima dintre acestea vizează relansarea producţiei industriale.În acest sens, guvernul de la Brasilia va acorda o atenţie specială industriei automobilistice, considerată a fi “un sector esenţial, cu capacitatea de a genera un efect de antrenare la nivelul întregii economii braziliene”. Una dintre măsurile concrete constă în scăderea cu 7 puncte procentuale a impozitului aplicat produselor industriale (IPI – taxa asemănătoare cu TVA-ul). Astfel, în cazul automobilelor cu motor de până la 1,0 litri, IPI va fi eliminat. (În acest moment, impozitul este de 7%, pentru maşinile produse in Brazilia si in spaţiul Mercosur -organizaţie a statelor latino americane. fondată în 1991 de Brazilia, Argentina, Uruguay şi Paraguay, la care au aderat, ulterior, Chile şi Bolivia) Maşinile importate care se încadrează în această categorie vor avea IPI-ul redus, de la 37, la 30%. Cu toate că măsura are caracter temporar (până la 31 august) se aşteaptă ca valabilitatea ei să fie prelungită până la sfarsitul anului. Pentru a adopta această măsură care are ca obiectiv creşterea producţiei şi a desfacerii de maşini produse pe plan intern, guvernul a obţinut în prealabil angajamentul marilor producători de a nu reduce numărul de locuri de muncă si, mai ales, de a transfera integral scăderea de impozit asupra preţului final plătit de cumpărător. Producatorii de automobile s-au angajat, de asemenea, să acorde reduceri de preţ suplimentare – de 2,5% pentru maşinile cu motoare pana la 1,0 l, de 1,5% pentru motoare de pana la 2,0 l si de 1% pentru utilitare. Pentru a stimula achiziţia de maşini, băncile şi entităţile care finanţează cumpărarea de maşini vor acorda credite în condiţii mai avantajoase şi vor reduce suma solicitată ca prima rată. “Aceste reduceri de impozite, de preţuri şi facilităţile de creditare vor determina o diminuare cu până la 10% a preţului de desfacere al automobilelor produse in Brazilia”- se arată în documentul BPCE.
A doua măsură vizează creşterea capacităţii de creditare a băncilor. În acest scop, la fel ca în anul 2008, guvernul brazilian a decis să diminueze nivelul depozitelor obligatorii pe care băncile comerciale sunt obligate să le constituie la Banca Centrală. Se urmăreste astfel disponibilizarea unor sume considerabile de bani, care să fie folosite de băncile comerciale în vederea relansării creditului, atât pentru investiţii, cât şi pentru consum. De asemenea principalele bănci comerciale aflate în proprietatea statului brazilian (Banco do Brasil şi Caixa Economica) au adoptat măsuri de reducere a dobânzilor percepute la creditele acordate pentru achiziţia de maşini, utilaje şi echipamente, precum şi de autovehicule, în vederea stimularii consumului intern. Datorită importanţei acestor bănci pe piaţa financiară internă, se aşteaptă ca şi celelalte instituţii bancare să fie determinate să adopte măsuri similare vizând relaxarea condiţiilor de creditare.
În fine, cea de-a treia măsură luată de guvernul brazilian constă în “relansarea exporturilor prin creşterea competitivităţii produselor naţionale, ca urmare a devalorizării controlate a monedei nationale în raport cu USD şi Euro”. Brazilia are în acest moment rezerve valutare de peste 379 miliarde USD, aproape dublu decât în anul 2008, ceea ce permite guvernului şi Băncii Centrale să intervină pe piaţă şi să favorizeze o depreciere controlată a monedei naţionale, care a suferit un accentuat proces de valorizare în ultimii ani, ceea ce a afectat competitivitatea exporturilor şi a încurajat creşterea importurilor. Reducerea ratei dobânzii de referinţă a Băncii Centrale -de la 11,5% la 8,5%, în ultimele trei luni- a avut ca obiectiv diminuarea treptată a fluxurilor de capital speculativ (în căutarea unui diferenţial favorabil de dobândă, în comparaţie cu alte pieţe) şi, deci, reducrea ofertei de devize străine pe piata internă, cu consecinţa imediată în deprecierea real-ului(moneda naţională a Braziliei), în raport cu USD. În ultima lună, moneda braziliană s-a devalorizat cu cca. 15% în raport cu USD, raspunzând astfel solicitărilor şi presiunilor formulate de către patronatul naţional, în vederea recuperării competitivităţii pierdute din cauza procesului accentuat de valorizare a realului din ultimii 3 ani.