De ce are nevoie Oferta Electrica pentru a fi oportunitatea anului pentru investitori și bursă

Oferta publică de vânzare a acțiunilor Electrica trebuie să vină cu o serie de îmbunătățiri față de oferta Romgaz pentru a evita dezamăgirea investitorilor de retail, în condițiile în care ei reprezintă o forță ce ar putea dubla lichiditatea bursei, potrivit specialiştilor Tradeville.

Cea mai bună metodă de evitare a greșelilor din oferta Romgaz constă în impunerea unei subscrieri cu banii jos și nu la decontare, în timp ce măsura propusă de stat  – garantarea subcrierilor în limita a 1.000 acțiuni –  poate fi eficientă operaţional în anumite condiții.

Pentru succesul ofertei Electrica trebuie acordată o atenție deosebită potențialilor investitori de retail, pe de-o parte, prin continuarea oferirii unui discount față de investitorii instituționali, iar pe de altă parte, prin asigurarea unei alocări echitabile.

În cazul ofertei Romgaz, una dintre greșeli a fost că la 100 de acțiuni subscrise, investitorul de retail a primit doar 7 acțiuni. Situația a fost cauzată de faptul că s-a permis creditarea unor investitori cu sume cu mult peste disponibilul lor, dar fără ca brokerii să blocheze banii la subscriere. În cele mai multe cazuri a fost o creditare doar pe hârtie, ceea ce a permis subscrierea unui număr mai mare de acțiuni, astfel încât la terminarea ofertei, în urma alocării, acești investitori au primit cantitatea dorită la valoarea disponibilului inițial. Această creditare fictivă a dus la discriminarea celor care au subscris cu banii jos și a creat o falsă imagine a interesului pentru oferta Romgaz, ajungându-se la o subscriere de 17 ori a acțiunilor alocate micilor investitori. „Pentru evitarea discriminării între investitorii de retail și a formării unei false impresii a interesului, oferta Electrica trebuie să nu mai permită creditarea doar pe hârtie, adică brokerii să pună banii la subscrieri și nu la data decontării”, spune Victor Stănilă, directorul de comunicare al Tradeville.

Primul venit, primul servit

Autoritățile vor să îndrepte o parte din greșelile din oferta Romgaz cu ocazia IPO Eletrica, prin garantarea subscrierilor de până în 1.000 acțiuni din partea primilor 10.000 de mici investitori, după metoda “primul venit – primul servit”. „Garantarea subscrierilor în limita a 1.000 acțiuni pentru primii 10.000 de mici investitori care vor participa la oferta Electrica poate fi eficientă în condiţiile în care momentul subscrierii este stabilit astfel încât să nu lase loc de interpretări. O metodă care mi se pare echitabilă poate fi folosirea amprentei de timp a sistemului BVB. În caz contrar, există riscul de a genera noi dezamăgiri în rândul celor ce nu vor prinde acțiuni”, menționează Victor Stănilă.

Oferta Electrica – oportunitate de dublare a lichidității pe bursă

La ora actuală, românii păstrează în depozite bancare resurse de 29 miliarde euro, astfel încât ei reprezintă o putere ca potențiali investitori de retail, iar ofertele publice ale companiilor de stat sunt cel mai facil mod de popularizare a investițiilor bursiere.

Conștientizarea acestora că piața de capital le oferă posibilități de câștig mult superioare veniturilor din dobânzi ar conduce la o creștere cu 11 milioane euro a rulajului mediu zilnic, ceea ce înseamnă o dublare față de lichiditatea din 2013 (10,3 milioane euro), în condiţiile atragerii a numai 10% din sumele plasate în depozite.

Spre exemplu, doar din discountul ce ar putea fi oferit la subscriere față de marii investitori, deponenții transformați în mici investitori ar obține mai mult decât dobânda pe un an întreg de la bancă. Autorităţile au declarat că şi în cazul ofertei Electrica iau în considerare stimularea micilor investitori prin acordarea unui discount similar celui din oferta Romgaz, care a fost de 5%, respectiv 3%.

“În cazul Romgaz, cei care au participat la oferta publică inițială au un câștig de 20% în șase luni, plus un randament de 7% din dividende, pe când dacă ar fi ținut banii în depozit ar fi obținut cel mult un câștig de 2% (la o dobândă anuală de maximum 4%). De aceea este foarte important ca oferta Electrica să fie una reușită, pentru că ar contribui la dezvoltarea pieței de capital ca o alternativă sănătoasă și transparentă de finanțare a economiei reale. Iar din acest lucru toate părțile ar avea de câștigat – clienții, brokerii, companiile, economia per ansamblu”, menţionează Victor Stănilă, director de comunicare la Tradeville.

În ceea ce privește listarea și pe bursă străină, trebuie să ne uităm ce s-a întâmplat în cazul Romgaz. În cele șase luni de tranzacționare a acțiunilor Romgaz, acestea au fost mult mai atractive pe Bursa de Valori București (BVB) față de London Stock Exchange (LSE).

„Deși lichiditatea medie la nivelul întregii perioade este comparabilă (1,25 milioane USD pe LSE versus 1,11 milioane USD pe BVB) datorită primelor zile de tranzacționare, anul acesta lichiditatea acțiunilor pe bursa locală a fost net superioară celei de pe piața londoneză (695.000 USD pe BVB versus 56.000 USD pe LSE). În concluzie, listarea pe o bursă mai mare are mai mult un efect de promovare, întrucât atrage atenția asupra României”, conchide Victor Stănilă.