În faţa recesiunii globale, managerii europeni sunt precauţi  şi aşteaptă un semn de la guvern, americani au mai multă încredere în abilităţile lor de a se adapta dificultăţilor, în vreme ce companiile din zona Asia-Pacific consideră actuala situaţie economică ca pe o oportunitate pentru revizuirea modelelor de afaceri pe termen lung.

50% dintre manageri intenţionează să îşi schimbe strategia în următoarea perioadă. Mai mult de jumătate dintre aceştia au indicat că factorul principal care stă la baza acestei decizii este modificarea comportamentului consumatorilor, arată un studiu KPMG International care analizează reacţiile la recesiune şi strategiile pentru ieşirea din criză.

Asiaticii văd partea plină a paharului

Majoritatea managerilor intervievaţi consideră că 2010 este anul în care pieţele se vor redresa. Dintre clienţii firmelor membre KPMG care au participat la sondaj, cea mai mare parte au prognozat un interval de maximum 24 de luni pentru refacerea economiei.

Conform acestui studiu, companiile din zona Asia-Pacific folosesc recesiunea globală ca pe o oportunitate pentru a aduce schimbări majore operaţiunilor lor, prognozând apariţia unor noi pieţe internaţionale, în timp ce numeroase firme europene încă nu s-au decis cum să reacţioneze în faţa declinului economic.

Aproape 90% dintre companiile din Japonia şi 84% dintre firmele din Singapore pregătesc schimbări radicale ale modelelor lor de afaceri în următoarea decadă. În India, procentul este de 72%, iar în China este de 66%.

Europenii se lasă pe mâna guvernului…
 
Doar 20% dintre companiile din Republica Cehă şi Olanda planifică schimbări majore ale afacerilor lor, procentul ridicându-se la 25% în Belgia, 30% în Ungaria şi 42% în Marea Britanie. În Europa, cel mai mare procent este înregistrat în Irlanda, unde 63% se aşteaptă la schimbări radicale.

„Ce am remarcat imediat a fost proporţia mare a respondenţilor care au spus că această recesiune este unică şi nimic din experienţa lor nu îi poate ajuta”, a afirmat Şerban Toader, Senior Partner al firmei membre KPMG în România. „Global, 15% dintre respondenţi şi-au exprimat această opinie. Dar procentul urcă până la aproximativ 40 de puncte în Germania, Italia şi Ungaria. Ceea ce sugerează că un mare număr de companii din ţările europene încearcă încă să găsească o strategie pentru a face faţă declinului”, a adăugat Toader.
 
Răspunsul imediat al multor companii in faţa recesiunii este reducerea costurilor şi intrarea în expectativă in speranţa unei îmbunătăţiri a pieţelor.

În Europa, multe companii se bazează pe acţiunile guvernului pentru impulsionarea economiilor, în special printr-o mai bună reglementare a sectorului financiar. Mai mult de o treime dintre respondenţii din Luxemburg au fost de părere că aceasta este soluţia de ieşire din impas, urmaţi de 28% dintre companiile din Spania, 24% în Olanda şi 20% în Polonia. 

… asiaticii nu

În schimb, niciuna dintre companiile japoneze nu vede salvarea venind de la guvern, iar în Singapore doar 8% dintre respondenţii şi-au exprimat această opinie. Opţiunea preferată în aceste ţări este de a reduce costurile, japonezii concentrându-se pe un mai bun management al riscului şi o planificare mai eficientă, în timp ce numeroase companii din Singapore caută să iasă din recesiune ocupându-se de nevoile clienţilor lor.

„Fără îndoială că în Europa sunt companii care fac planuri pentru a se adapta la noile pieţe, însă diferenţa de abordare dintre ţările europene şi cele din regiunea Asia-Pacific este evidentă”, a afirmat Şerban Toader.

„Multe dintre persoanele intervievate în India, China şi Singapore au considerat că problemele actuale nu reprezintă nimic nou, făcând doar parte din procesul normal de reînnoire şi reorganizare ce caracterizează dezvoltarea economică pe termen lung”, a explicat Şerban Toader.

Un aspect asupra căruia a existat un larg consens a fost momentul în care economia va începe să se redreseze. Peste jumătate dintre companiile care au participat la sondaj prognozează o redresare în 2010, în timp ce 22% indică anul 2011, iar 12% – anul 2012. Doar un procent foarte pesimist a considerat că vom fi încă în recesiune în 2014. 

SURSA: KPMG