Americanii scot din buzunare mai mulți bani pentru benzină, dar plătesc cu câteva mii de dolari mai mult și pentru mașinile noi, potrivit unei analize Grid. Site-ul a analizat datele recente și a constatat o creștere netă de aproape 13.000 de dolari a costului unui vehicul nou, comparativ cu prețurile din anii trecuți.
Este tot mai clar că, din cauza multiplelor crize, care nu dau semne că s-ar sfârși, producătorii de automobile au fost nevoiți să umble la prețuri. Iar creșterile sunt semnificative.
Un lanț de evenimente economice a afectat direct cumpărătorii de mașini
Saltul, cu o medie de 13.000 de dolari mai mult pentru costul unei mașini noi, față de anul 2018, este determinat mai ales de creșterea vertiginoasă a prețurilor indicatorilor autocolantelor, arată datele. Modificările aduse împrumuturilor se adaugă și ele la costul net al unui vehicul nou.
O serie de evenimente economice a afectat direct cumpărătorii de mașini: creșterea inflației a împins prețurile în sus, precum și creșterea dobânzii de referință, măsură luată de Rezerva Federală ca parte a reducerii inflației, au făcut ca prețurile să crească continuu, scrie site-ul Grid.
De asemenea, problemele lanțurilor de aprovizionare au pus o presiune și mai mare pe producătorii de automobile, lucru care a dus la creșterea prețurilor.
Singurul lucru pe care cumpărătorii îl mai pot face acum este să se împrumute și mai mult pentru a achiziționa o mașină nouă.
De la 39.000 de dolari, în 2020, la peste 48.000 de dolari in 2022
Costul mediu al achiziției unei mașini noi a crescut de la doar 39.000 de dolari, în 2020, la peste 48.000 de dolari în 2022, potrivit datelor Kelley Blue Book.
Prețul mașinilor și camioanelor noi a fost destul de constant în ultimii ani, dar a crescut cu 11,4% în 2022, potrivit Biroului de Statistică a Muncii. Prețurile la vehiculele rulate au crescut cu 7,1 la sută.
Practic, acum s-a stabilit un record: pentru prima dată, consumatorii au plătit, în medie, peste 48.000 dolari pentru o mașină nouă.
Lipsa pieselor este responsabilă pentru creșterea prețurilor, în special penuria de cipuri. Lipsa cipurilor, care a surprins o mare parte din industrie şi care ar putea continua, a determinat deja Ford Motor, Subaru şi Toyota Motor să reducă producţia în principal în Statele Unite.
Recent, Senatul SUA a adoptat un pachet legislativ pentru a crește finanțarea producției interne de cipuri.
”Lipsa cipurilor este cea mai importantă cauză a penuriei de mașini și camioane noi,” a declarat Charlie Chesbrough, economist și director la Cox Automotive.
Împrumuturile pentru mașini cresc datoria gospodăriilor
Toate acestea, la care se adaugă prețurile tot mai mari la benzină, limitează capacitatea multor americani de a-și permite să achiziționeze o mașină, afirmă experții.
„Nimeni nu poate spune acum că piața de vehicule noi mai este disponibilă pentru americanul obișnuit”, afirmă Chesbrough, care crede că automobilele noi au devenit un produs de lux pentru mulți oameni din SUA.