Numai patru companii româneşti se află între cele mai mari o sută de afaceri din regiunea central-europeană, cel mai bine plasate fiind Petrom, Dacia şi Rompetrol.
Potrivit unui studiu realizat de Deloitte, cifra totală de afaceri a celor mai mari 500 de companii central-europene, exprimată în euro, a scăzut cu aproape 21% anul trecut faţă de 2008, ca urmare a crizei economice, dar şi din cauza deprecierii monedelor locale.
Astfel, aproape 80% din firmele luate în calcul au raportat venituri în scădere pe 2009. Se pare însă că semnele sfârşitului crizei sunt vizibile în întreaga regiune: circa 70% din companii au înregistrat venituri în creştere în primul trimestru din 2010, comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Top 500 este dominat copios de companii poloneze (180 din cele 500), urmate de firme cehe (73) şi ungare (63). La distanţă destul de mare vin Ucraina (cu 39 de prezenţe), România (33) şi Slovacia (29). Şi în ceea ce priveşte cifrele de afaceri, companiile poloneze din Top 500, care cumulează 185 de miliarde de euro, sunt de departe pe primul loc. Urmează cele din Cehia (87 de miliarde de euro în 2009), Ungaria (75 de miliarde), Ucraina (44 de miliarde) şi Slovacia (32 de miliarde de euro). Cele 33 de companii româneşti din clasament au înregistrat anul trecut o cifră de afaceri cumulată de 28 de miliarde de euro.
Înapoi, cu picioarele pe pământ
„Rezultatele din acest an confirmă provocările cu care se confruntă toate ţările din Europa Centrală, atât la nivel macroeconomic, cât şi la nivel de business“, spune George Mucibabici, preşedintele Deloitte România. El consideră că unele dintre firmele româneşti prezente în Top 500 au potenţialul de a deveni campioane în regiune.
„Dar, pentru asta, ar fi nevoie de o nouă perioadă de avânt şi de o poziţionare vizionară a acestor companii, în context regional“, arată George Mucibabici.
Pentru mulţi analişti, prezenţa slabă a companiilor româneşti nu este o surpriză. „Este confirmată dimensiunea reală, nu cea pe care o dorim, a economiei autohtone. Suntem o ţară mică din punct de vedere economic şi trebuie să revenim cu picioarele pe pământ“, crede Doru Lionăchescu, Managing Partner la Capital Partners.
El dă ca exemplu piaţa M&A, în care s-a specializat: dacă în România dimensiunea medie a unei tranzacţii este de 5,4 milioane de euro, în alte ţări acest indicator este de zeci de ori mai mari. „Asta este, avem tendinţa de a confunda poziţia României în UE ca putere de vot cu poziţia economică. Este un handicap greu de surmontat“, spune Lionăchescu.
La rândul său, Matei Păun, directorul BAC Investments, afirmă că poziţia slabă a României în Top 500 este atât confirmarea unei culturi antreprenoriale şi corporative dezastruoase, cât şi a unei lipse acute de strategie economică din partea statului. „Din păcate, pentru anii care urmează, nu se întrevede o micşorare a diferenţelor dintre noi şi celelalte economii. Din contră, decalajele se vor mări, cel mai probabil, dacă luăm în calcul tendinţele actuale“, susţine Păun.