Scumpirea petrolului şi-a dat mâna cu depreci-erea leului şi creşterea accizelor pentru a majora preţurile carburanţilor. Pentru unii, explicaţia nu stă în picioare.

Ultimele 15 luni nu au fost tocmai faste din punct de vedere financiar pentru şoferii din România: motorina s-a scumpit cu circa 25%, iar benzina cu nu mai puţin de 45%. Astfel, un plin pentru un autoturism cu motorul pe benzină a ajuns să coste cam 220 de lei în prezent, faţă de aproximativ 150 de lei în ianuarie 2009, în timp ce aceeaşi operaţiune pentru un autovehicul Diesel scoate din portofel azi cam 210 lei, faţă de circa 165 de lei la începutul anului trecut.

„Simt clar diferenţa de preţ. Acum un an, puneam benzină de 100 de lei şi îmi ajungea cam zece zile. Acum, cu aceeaşi sumă mai merg doar o săptămână“, spune bucureşteanul Cristi Popa, angajat al unei mici companii IT. Dacă bărbatul mărturiseşte că a început să se gândească de două ori înainte de a face un drum ceva mai lung cu maşina, pentru cei care trăiesc de pe urma transporturilor auto creşterea preţurilor la carburanţi se poate traduce în faliment. „Cursele sunt tot mai puţine, piaţa ţine preţurile jos, dar motorina e tot mai scumpă. Cred că în curând mă las de meserie“, afirmă un taximetrist al companiei Cobălcescu.

Într-adevăr, confirmă preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport, Augustin Hagiu, situaţia este mai mult decât dificilă. „Când închei un contract pe termen ceva mai lung, nu poţi previziona dacă şi cu cât se vor scumpi combustibilii. Aşa că ne trezim nu numai că nu mai facem profit, dar şi că, în unele cazuri, nu ne mai putem acoperi costurile“, explică Hagiu.

Ce stă în spatele creşterii

203-49725-capital_03.jpgAsociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) consideră că scumpirea carburanţilor are efecte negative la nivelul întregii economii, dând un semnal inflaţionist. Mai mult, reprezentanţii organizaţiei spun că majorările de preţuri nu sunt justificate, în condiţiile în care cotaţia barilului de petrol a rămas relativ stabilă în ultima perioadă. „Cerem evaluarea atentă a evoluţiei preţului combustibililor pe piaţa internaţională şi pe piaţa locală. Şi solicităm Guvernului să examineze procedura privind impozitarea suplimentară (taxa «Robin Hood»)“, se arată într-un comunicat de presă al AOAR.

Marile reţele de benzinării se apără şi spun că nu sunt de vină pentru scumpirea carburanţilor. „Preţurile practicate reflectă situaţia de pe piaţa de profil din România şi regiune, sunt influenţate de politica financiară şi monetară a autorităţilor şi se aliniază la cotaţiile internaţionale“, ne-au explicat oficiali ai Petrom.

La rândul lor, reprezentanţii Rompetrol spun că trebuie ţinut cont că în stabilirea preţului final al carburanţilor se iau în calcul o multitudine de indicatori variabili, de la costurile cu materiile prime necesare (ţiţei şi alte materii prime) şi până la cele de distribuţie, la acestea adăugându-se accizele şi taxele stabilite de Guvern. „Nu trebuie neglijată influenţa semnificativă a unor factori economici externi, independenţi de activitatea companiei – rata de schimb valutar, diminuarea diferenţialului Brent-Ural şi evoluţiile cotaţiilor internaţionale atât ale materiei prime, cât şi ale produselor finite“, mai arată aceştia.

Mai pe înţelesul tuturor, barilul de petrol, care era cotat în ianuarie 2009 la 40 de dolari, a ajuns la circa 80 de dolari. Apoi, cursul de schimb a evoluat de la circa 2,9 lei pentru un dolar în perioada septembrie 2009-ianuarie 2010 la circa 3,05 lei pentru un dolar în prezent. Nu în ultimul rând, accizele au crescut de la 1 ianuarie 2009 (cu 3,6% pentru benzină şi 3,3% pentru motorină), iar cursul de referinţă utilizat de la aceeaşi dată s-a majorat semnificativ, cu peste 14 procente (de la 3,73 lei/euro în 2009 la 4,27 lei/euro în 2010).

Scump, dar totuşi ieftin?

203-49724-03_benzina_12.jpgJustificate sau nu, scumpirile carburanţilor se simt, direct sau indirect, în fiecare portofel. Vestea bună este că, dacă leul nu se va deprecia semnificativ în raport cu dolarul şi dacă se vor adeveri prognozele privind menţinerea unei cotaţii de circa 80 de dolari pe barilul de petrol pe întreg parcursul lui 2010, vom avea şansa să terminăm anul cam cu aceleaşi preţuri la pompă. Care totuşi sunt, cu excepţia celor din Bulgaria şi Cipru, cele mai mici din Europa în cazul benzinei şi între cele mai mici în cazul motorinei.

TOT MAI SUS
După ce s-a prăbuşit, din cauza crizei, la sub 40 de dolari de la un vârf istoric de peste 140 USD, cotaţia barilului de petrol a recuperat în 2009 aproape jumătate din pierdere.