UNSAR spune că unele service-uri auto cresc artificial și nejustificat costurile reparației unei mașini, dacă ele sunt suportate din asigurarea RCA, chiar de până la trei ori mai mult față de costurile reparației unei maşini al cărei proprietar nu are asigurare obligatorie, potrivit studiului.

Vezi aici RCA online

Studiul a urmărit determinarea modului în care o unitate reparatoare auto execută o ofertă de reparaţie către un client, pe de-o parte în situaţia în care acesta are autovehiculul asigurat, iar pe de altă parte în cazul în care nu deţine asigurare.

Concret, în prima parte a studiului, un client anonim s-a dus la service și a cerut oferte de reparație a autovehiculelor fără asigurare, 29 de service-uri trimițând o formă de deviz în urma evaluării daunelor. În cea de-a doua parte, au fost comparate oferte de reparaţie ale maşinilor cu asigurare, folosindu-se devize de reparaţie extrase din dosare de daune plătite ale asigurătorilor.

Ce diferențe de prețuri există

Revopsirea unei bare față l-a costat pe un posesor de mașină avariată care nu are asigurare un preț mediu de aproximativ trei ori mai mic decât tariful mediu achitat de către un şofer de Skoda Octavia care deţine asigurare, arată studiul UNSAR. Astfel, șoferul fără asigurare a plătit 501,03 lei, faţă de 1.505,52 lei cât au cerut în medie service-urile în cazul aceleiaşi maşini, dar cu asigurare.

Pentru o revopsire bară spate, șoferul neasigurat a plătit la service un preţ mediu de 503,15 lei, în timp ce o revopsire printr-o asigurare auto se plătește 1.750,65 de lei.

Și pentru înlocuirea unui far dreapta, piesă originală, tot șoferul neasigurat a plătit mai puțin. Avantajul de preţ mediu achitat este de 528,44 lei, faţă de 814 lei achitaţi în cazul unui autovehicul cu asigurare.  

UNSAR a realizat studiul în perioada 1 ianuarie 2017 – 31 mai 2018, pe baza ofertelor colectate de la 29 de ateliere de reparaţii.

 

În ceea ce priveşte reparaţia unei aripi faţă dreapta, reparaţie cu revopsire, tariful mediu pentru un autovehicul neasigurat este de 552,5 lei, faţă de 1.550,29 lei, tariful mediu pentru un autovehicul asigurat.

Dacă luăm drept exemplu un model Mercedes Benz E-Classe, și aici se mențin diferențele. În acest caz, preţul mediu plătit la service pentru înlocuire şi revopsire bară spate, fără a avea asigurare, este de 2.375,11 lei, iar cel cu asigurare se ridică la 5.238,64 lei.

„Încă de când a apărut legea RCA, în piaţa de asigurări s-au observat nişte lacune, astfel încât azi asistăm la nişte creşteri nejustificate de preţuri. Am tot menţionat că păgubitul nu beneficiază de serviciile de service, ci anumiţi terţi, respectiv anumite ateliere de reparaţii. Un asigurător normal nu o să vină niciodată cu o soluţie de reparaţie pentru o aripă sau o bară făcută praf, ci doar cu soluţia de înlocuire, pentru că acolo este câştigul şi pentru că legislaţia permite. Atunci, de ce legislaţia permite acest lucru? Am mai auzit că elementele de plastic ale unei bare nu se repară. Nu se repară ce? Pe de altă parte, se vorbeşte despre siguranţă rutieră. Anumite lucruri care se pot repara, se repară. Tehnicieni sunt şi de o parte, şi de alta, la fel cum sunt şi în service-uri”, a afirmat Mădălin Roşu, responsabil Secţiunea Auto din cadrul Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare din Romania (UNSAR).