„Vedem planuri de redresare la nivelul companiilor. Dacă finanțăm și zona corporate, creșterea economică va fi reală. Competiția dintre bănci va face ca piața să funcționeze mai corect. În România, 12 bănci sunt în concurență pentru 90% din piață, spre deosebire de alte țări europene, unde 4-5 bănci dețin această cotă de piață”, afirmă Oana Petrescu, vicepreşedinte executiv al BCR pe retail şi private banking.
Vasile Dâncu, președinte al Institutului Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) afirmă că „lansarea creditului de consum nu ține neapărat de situația financiară, ci mai degrabă de percepția populației despre aceasta”. Oamenii vor solutii, nu neapărat credite. „Principalele motive pentru care tinerii din România pleacă din țară sunt nivelul de percepție a resurselor și faptul că aceștia consideră ca nu au un viitor previzibil”, continuă acesta.
Conform unui studiu realizat de IRES, investiția într-o afacere și economisirea banilor sunt primele două opțiuni ale românilor dacă aceștia ar dispune de o sumă mare de bani. 52% dintre clienții băncilor se simt expuși la întârzieri de plată. 42% consideră că sunt expuși la fraude, dintre care 75% consideră că sunt expuși în mare măsură. 45% dintre persoanele consultate considera că produsele de asigurare oferă mai multă siguranță decât produsele bancare, iar 32% că cele bancare sunt mai sigure.
Din acelasi studiu reiese că 46% dintre clienții băncilor lucrează în prezent cu o singură bancă, 35% cu două bănci și 15% cu trei bănci. Principalele motive pentru care oamenii ar contracta un credit în viitorul apropiat sunt renovarea sau cumpărarea unei locuințe.
Valentin Lazea, economist șef al BNR susține că „era de așteptat ca pentru consum să scadă creditarea în lei, este preocupant faptul că nu scade mai mult și creditarea în valută. O creștere între 5-10% pe an la soldul creditelor în perioada următoare ar reprezenta un ritm sănătos de creștere a creditării”.