De ce lipsesc femeile de la conducerea companiilor tehnologice

Andreea Popescu, customer service director Orange România, a explicat pentru Capital cum ajunge o femeie să ocupe o poziţie de management într-o companie telecom şi de ce sunt atât de puţine femei care ocupă astfel de poziţii.

Companiile tehnologice care au în consiliul de administraţie femei merg mai bine decât cele care nu au, iar start-up-urile lansate de femei eşuează mai rar decât cele conduse de bărbaţi, însă cu toate acestea lumea tehnologică este condusă de bărbaţi.
“La acest capitol, după parerea mea, România stă mult mai bine comparativ cu alte ţări şi sunt din ce în ce mai multe. De exemplu, în cadrul Grupului Orange, conform ultimului raport anual publicat, 50% dintre angajate sunt femei fiind pe locul 3 în grup la acest capitol, iar procentul de femei în management este de 40 %, fiind cel mai mare comparativ cu celelalte 42 de filiale. Ca să va dau un exemplu, Directorul tehnic in Orange România este o femeie şi suntem singura filală unde această poziţie,  în care în mod tradiţional activează bărbaţii, este o femeie. Cred că şansele la avansare sunt egale pentru bărbaţi şi femei. Este mai mult o alegere pe care fiecare femeie o poate face: este nevoie de multă muncă, dedicare, presiune, dorinţa de autodepăsire, de a învăţa constant, de a nu cădea în capcana de a considera că ştii totul în domeniul tău”, potrivit lui Popescu.

Şi totuşi de ce lipsesc femeile din top managementul companiilor? “De multe ori, poate că pentru femei este mai grea împărţirea între rolul de la serviciu şi cel de mamă, soţie. Tradiţional, asumăm că dacă avem mai multă responsabilitate la muncă şi dedicăm mai mult timp, asta poate aduce o deteriorare a implicării în viaţa de familie. Părerea mea este că un bun leader şi manager este bun în orice zonă, căci principiile de bază sunt aceleaşi: dorinţa de succes, o bună organizare pe priorităţi şi lucruri importante, delegarea, motivarea, dezvoltarea oamenilor. Şi nu în ultimul rând, dragostea şi pasiunea pe care le simţi şi le transmiţi. Nu poţi avea succes fără să-ţi iubeşti job-ul, fără să fii ataşat şi dedicat faţă de clienţii tăi, fără să fii contact cu ei, fără să ai sentimente faţă de oamenii cu care lucrezi zi de zi ş cu care construieşti. La fel şi faţă de famile, nu ?”, spune Popescu.

Cum ajunge o femeie să ocupe o funcţie de mangement într-o companie telecom?  “În Orange România majoritatea promovărilor se fac din intern însă sunt şi situaţii în care un manager este recrutat din exterior. Eu de exemplu am fost recrutată pe această poziţie din exterior. Cred că orice poziţie vacantă în orice business se ocupă prin interviuri. Pentru interviu, este important ca experienţa şi profilul celui care candidează să se plieze pe necesităţile companiei.

Sfaturi pentru femei? “Nu am sfaturi speciale pentru femei. Nu cred că se aplica reguli diferite, bazate pe sex, la serviciu, aşa că e mai degrabă un sfat general valabil, şi nu numai în telecom: să nu uite niciodată că fiecare are părticica lui de contribuţie către satisfacţia clientului, fie că este direct, fie că este prin clienţii interni ai companiei (celelalte departamente), iar clienţii noştri sunt cei mai importanţi. Fără ei nu ar exista niciun business”, conchide Popescu.

Andreea Popescu
Andreea a obţinut licenţa la Facultatea de Management din cadrul ASE Bucureşti. Cariera şi-a început-o în 1994 la DHL România, companie în cadrul căreia a lucrat timp de 7 ani. În 2001 s-a alăturat Orange România în funcţia de Customer Service Manager, iar în 2008 a devenit Customer Service Director. Printre proiectele majore în care a fost implicată în cadrul Orange România se numără rebrandingul Orange, proiectele de optimizare si eficientizare a activitatii de asistenţă a clienţilor şi negocierile cu partenerii din Grup pentru dezvoltarea operaţiunilor din România.