De ce litoralul românesc este mai scump decât cel bulgar sau grec

În loc să le reducă, mulţi hotelieri de pe litoral au majorat tarifele de cazare şi se aşteaptă la o marjă a profitului de până la 30%. Omologii lor din Grecia şi Bulgaria se mulţumesc cu jumătate. Pentru a-i determina pe hotelieri să reducă tarifele, Ministerul Turismului a decis ca unităţile de cazare de pe litoral să funcţioneze pe durata sezonului turistic, adică 1 mai - 30 septembrie. „Am reglementat acest lucru în speranţa micşorării de către hotelieri a pre

În loc să le reducă, mulţi hotelieri de pe litoral au majorat tarifele de cazare şi se aşteaptă la o marjă a profitului de până la 30%. Omologii lor din Grecia şi Bulgaria se mulţumesc cu jumătate.

Pentru a-i determina pe hotelieri să reducă tarifele, Ministerul Turismului a decis ca unităţile de cazare de pe litoral să funcţioneze pe durata sezonului turistic, adică 1 mai – 30 septembrie. „Am reglementat acest lucru în speranţa micşorării de către hotelieri a preţurilor practicate pe litoralul românesc“, a declarat ministrul Elena Udrea. Deşi turoperatorii sus­in că unităţile de cazare nu au crescut tarifele, iar mulţi hotelieri se laudă cu tarife şi oferte „de criză“, la faţa locului preţurile de recepţie sunt mai mari faţă de cele din 2008. Reprezentanţii hotelurilor dau vina pe turoperatori, care ar fi impus comisioane chiar şi de 20%, deşi marja de profit a unităţilor de cazare poate fi de 15% – 30%.

Cum se stabilesc tarifele de cazare pe litoralul românesc? „Încă există obişnuinţa (printre hotelieri, n.red.) de a face preţul uitându-se la concurenţă“, explică Paul Mărăşoiu, preşedintele firmei de consultanţă Peacock Hotels. Practic, se merge pe ideea „dacă pot să vând camera cu 100 de euro, de ce să o dau la 80 de euro?“, sperându-se că astfel se vor recupera în două–trei luni şi banii pentru perioada în care hotelul nu funcţionează. 

Ca şi în alţi ani, locurile de cazare de pe litoralul românesc se vând la preţuri greu de justificat. Întrebaţi asupra calculelor care stau la baza stabilirii tarifelor pentru acest sezon, hotelierii au fost extrem de reticenţi în a oferi explicaţii. Cu mici excepţii. Să luăm exemplul hotelului Aurora din Mamaia, clasificat la două stele, unde o noapte de cazare costă 280 de lei (67 de euro). „Din acest tarif, 70% reprezintă cheltuielile cu camera (196 de lei), restul, 84 de lei (30% – n.red.), este profitul pe camera respectivă“, a arătat, pentru Capital, Dumitru Carabaş, directorul de vânzări al unităţii, menţionând că mare parte a cheltuielilor constituie plata utilităţilor şi salarizarea.

Profituri de bun-simţ, tarife în consecinţă

În timp ce managerii românii aşteaptă un profit cât mai ridicat într-o perioadă cât mai scurtă de timp, bulgarii şi grecii se mulţumesc cu un profit de 15%, ceea ce explică tarifele mai mici pentru cazare. „În Bulgaria, hotelurile sunt sub management străin, au un rulaj mare şi, automat, pot practica un tarif mai mic, mai ales în extrasezon, unde se poate vedea diferenţa mare faţă de România“, explică Mărăşoiu. E drept, hotelierii bulgari beneficiază de faptul că preţul utilităţilor este cu 14% mai mic faţă de cel din România, materia primă, mai ieftină cu 18%-20%, în timp ce TVA-ul aplicat pachetelor turistice este de 9%, comparativ cu nivelul de 19% practicat în România. În Grecia, marja de profit a unui hotel de trei stele cu până la 30 de camere, deschis patru luni pe an, poate ajunge la 50%. Una din soluţiile care le permit hotelierilor eleni să aibă costuri mici o reprezintă utilizarea surselor alternative de energie (panouri solare). „În structura tarifului, cheltuielile salariale reprezintă 7%, reparaţiile anuale – 3%, consumabilele (săpun, prosoape etc.) – 8%, diferenţa însemnând cheltuielile pentru utilităţi şi impozitele“, explică proprietarul unui hotel din Grecia. Potrivit acestuia, unităţile de cazare mari au o marjă de profit de 10%-15%.

Specialiştii spun că grila tarifară în România ar trebui stabilită în urma unei analize realiste a costului pe cameră (care să ia în calcul inclusiv cheltuielile din perioada de nefuncţionare). Practic, structura tarifului unei camere ar putea fi următoarea: 27% salarii, 25% utilităţi, 15% variabilele (adică serviciile externalizate – spălătorie, catering etc.), 6% rulajul de capital şi 5% obligaţiile către stat. Astfel, profitul pe cameră nu ar depăşi 22%.

Hotelierii sunt încă obişnuiţi să stabilească preţul pe camera de hotel uitându-se la concurenţă.
Paul Mărăşoiu, preşedinte Peacock Hotels

600.000 de români sunt aşteptaţi să călătorească anul acesta, prin intermediul agenţiilor de turism, în Grecia, Turcia şi Bulgaria

COMPARAŢIE: CÂT COSTĂ ŞAPTE NOPŢI LA NOI ŞI CÂT LA EI*

ROMÂNIA Preţul unui pachet turistic cu cazare la Perla Majestic din Mamaia este de 3.108 lei (circa 722 de euro).

TURCIA O vacanţă în Antalya costă 698 de euro. În preţ sunt incluse transportul cu avionul, transferurile de la aeroport la hotel, precum şi asistenţa turistică. Preţul este valabil în perioada iulie-august. (ofertă Kartago Tours).

GRECIA Cei care aleg staţiunea Kos, vor plăti 578 de euro. Preţul include transportul cu avionul, transferuri şi mic dejun. (ofertă Prestige Tours).

BULGARIA La Nisipurile de Aur, preţul este 392 de euro. Pentru transportul cu autocarul se plăteşte o taxă de 40 de euro de persoană. (ofertă Christian Tours).