De ce Marina SUA nu folosește acest metal la construirea submarinelor? Titanul este un material cu densitate redusă, puternic, strălucitor și rezistent la coroziune.
Are cel mai bun raport rezistență / greutate al oricărui metal și, în starea sa nealiată, este la fel de puternic ca unele grade de oțel. Are avantajul suplimentar de a fi cu 45% mai ușor decât aliajele pe bază de oțel și nichel, păstrând în același timp o ductilitate bună, scrie Slashgear.
Din ce sunt fabricate submarinele din SUA
Submarinele americane sunt fabricate în principal folosind HY-80, un aliaj de oțel de nichel, molibden și crom. Este fiabil și durabil, dar nu este precum titanul.
În timpul Războiului Rece, Uniunea Sovietică a observat beneficiile construirii submarinelor cu titan și și-a proiectat clasa Lira (denumirea NATO „Alfa”) folosind metalul din corpurile sale. Astrel, submarinele sovietice au devenit mai rapide, mai silențioase și mai capabile să atingă adâncimi mai mici decât omologii lor americani.
Nu în ultimul rând, motivul pentru care americanii au rămas cu oțelul este destul de practic. Titanul este mult mai scump decât aliajele de oțel și, datorită proprietăților sale, este mai greu de utilizat în construcții.
Cum au răspuns America la submarinele URSS
Când americanii au aflat de planul Uniunii Sovietice de a construi submarine din titan, puteau foarte ușor să-și dezvolte propria flotă de submarine similare, pentru a se potrivi cu capacitățile de viteză și adâncime ale clasei Lira, deși metalul se găsea destul de greu în Occident. Dar SUA au decis să nu contracareze astfel amenințarea Rusiei.
Metalul este dificil de utilizat în majoritatea aplicațiilor normale, iar subconstrucția este și mai grea. Sudurile corecte sunt dificile, deoarece greșelile pot face ca titanul să devină casant – ultimul lucru pe care și l-ar dori cei care construiesc un submarin.
Rușii au descoperit că unele submarine începeau să aibă crăpături, necesitând reparații costisitoare și dificile. În plus, erau incredibil de costisitoare de întreținut și mult mai zgomotoase decât se dorea, motiv pentru care au fost scoase din uz.
Rapid, Marina Rusă a abandonat practica utilizării titanului în construcția carenei submarinului
Americanii au preferat să bage banii în dezvoltarea de noi torpile. Au plecat de la principiul ”de ce să construiești o flotă de submarine scumpe când poți crea o torpilă special concepută pentru a le elimina?”
Această gândire a dus la dezvoltarea Mk. 48 Torpedo, o torpilă grea, concepută special pentru războiul anti-submarin (ASW), deși era mai mult decât capabilă să elimine și navele de suprafață.
Mk. 48 Torpedo putea atinge viteze de 72,5 mph, ceea ce a făcut-o ideală pentru viteza submarinului din clasa Lira. În plus, americanii au dezvoltat racheta antisubmarină RUM/UUM-125 Sea Lance, anulată în cele din urmă, dar care era capabilă să transporte Mk. 50 Advanced Light Weight Torpedo (ALWT) și ar fi fost folosită ca armă anti-submarine.
În schimb, Aproximativ 39% din F22 Raptor avion al Forțelor Aeriene ale SUA, unul dintre cele mai avansate avioane de luptă din lume, este fabricat din titan.