Înmatriculările de mașini noi în Europa au scăzut pentru a noua lună consecutiv în martie, din cauza problemelor lanțurilor de aprovizionare cu piese cauzate de războiul din Ucraina, potrivit Forumului Economic Mondial.
Lumea producătorilor de SUV-uri este se află sub o mare presiune
Conform sursei citate, la nivel global, o mașină mică emite anual cu 2.040 kilograme mai puțin CO2 decât o camionetă. Desigur, SUV-urile mari și mașinile sport emit niveluri deosebit de ridicate de CO2. Cu toate acestea, SUV-urile se bucură de o popularitate tot mai mare la nivel mondial. De exemplu, în patria automobilelor, Germania, cele mai multe înmatriculări noi din 2021 au fost pe acest segment. Dar lumea producătorilor de SUV-uri este se află sub o mare presiune.
Uniunea Europeană a stabilit recent limite mai stricte pentru emisiile emise de autoturismele înmatriculate. Începând din 2021, aceasta va reprezenta o medie de 95 de grame pe km pentru întreaga flotă a unui producător. Acest lucru oferă un stimulent puternic pentru producătorii de automobile să producă și să vândă vehicule mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil, cu emisii de CO2 mai mici. Dacă producătorii nu respectă regulile, riscă amenzi. De asemenea, din 2030, limita va fi coborâtă la 61,75 grame.
Regimul fiscal favorabil pentru vehiculele ”neprietenoase” cu mediul
În ciuda acestor măsuri, în Belgia, se constată, de la an la an, o creștere a vânzărilor camionetelor, iar un studiu recent dezvăluie că unul dintre motive ar putea fi regimul fiscal favorabil pentru vehiculele ”neprietenoase” cu mediul. Specialiștii spun că dacă un SUV ar fi taxat ca o mașină obișnuită, proprietarii lui ar trebui să plătească taxe de înmatriculare de 11.557 de euro și 3.201 de euro taxe anuale de drum.
Dar datorită regimului fiscal favorabil pentru „camionetele ușoare”, costurile de înmatriculare sunt reduse complet, iar taxa anuală de drum este de doar 157 de euro.
Motivul pentru care aceste mașini cu emisii de CO2 mari se bucură de un regim atât de favorabil este că sunt considerate de lege vehicule utilitare ușoare utilizate în scop comercial. În realitate, două treimi din ele sunt înmatriculate ca vehicule private.
Scutiri de taxe pentru vehicule poluante
Cercetătorii de la HIVA, institutul de cercetare pentru Muncă și Societate de la KU Leuven, au stabilit că șoferul unei camionete plătește în medie o optime din taxele pe care ar trebui să le plătească pentru o mașină obișnuită. Asta în ciuda faptului că o camionetă precum un Dodge Ram emite de două până la trei ori mai mult CO2 decât un autoturism mic, iar studiile arată că sunt și de 2,5 ori mai implicate în accidente mortale decât mașinile obișnuite.
În plus, deoarece camioanele sunt mult mai mari decât mașinile normale, ele ocupă adesea mai mult de un loc de parcare în Belgia, unde infrastructura rutieră este mai des proiectată pentru vehicule mai mici și mai ușoare.