SUA, țara în care clienții nu se înghesuie să cumpere mașini electrice
Mașinile electrice nu sunt soluția pentru toate problemele de mediu cauzate de vehiculele cu ardere internă, dar pot contribui la reducerea emisiilor din transportul urban și rural.
Au avantajele și dezavantajele lor, așa că legislația nu ar trebui să excludă alte soluții.
Printre economiile majore în care industria auto este un motor cheie al prosperității se numără Statele Unite, care au întârziat să adopte vehicule electrice.
Deși s-au înregistrat unele progrese în ultimii ani, aceste mașini joacă și acum un rol insignifiant în industrie și pur și simplu nu au reușit să cucerească piața americană.
Potrivit UKMotor, acestea sunt cele patru motive principale pentru lipsa de interes a americanilor pentru VE.
Americanii sunt atrași de mașini mari și de cultura benzinăriilor
SUV-urile și camionetele-urile au câștigat teren în America. Nevoia de mai mult spațiu interior și mai multă putere în afara orașelor le-a făcut foarte populare în rândul consumatorilor din SUA. Americanilor le place ca totul să fie XXL: centre comerciale foarte mari, aeroporturi mari, autostrăzi mari, parcări, farfurii cu mâncare, și, bineînțeles, vehicule foarte mari.
Nicio altă țară nu are atât de multe vehicule de dimensiuni generoase ca Statele Unite. Drept urmare, vehiculele sunt propulsate de motoare mari, iar acestea sunt însetate de benzină.
Este nevoie de mult combustibil pentru deplasarea vehiculelor, a căror greutate medie în 2023 era de 2.254 kg pentru SUV-uri și 2.649 kg pentru pick-up-uri.
Resursele uriașe de energie din SUA au permis oamenilor să se deplaseze, fără să-și facă griji cu privire la realimentare. Economia americană se bazează în mare măsură pe industria petrolului, la fel ca și cultura societății de consum.
Va fi nevoie de timp pentru a schimba această mentalitate. Și va dura și mai mult pentru a trece de la acest mod tradițional de a conduce la o realitate complet nouă, în care acest combustibil nu mai are un rol principal.
Prețurile bune la pompele de benzină
Starea bună a economiei SUA în ceea ce privește disponibilitatea surselor de energie are un impact direct asupra prețurilor petrolului din întreaga țară. Prețul combustibilului rămâne mult mai mic decât în multe alte țări în care politicile guvernamentale de protecție a mediului au avut ca rezultat taxe mari pe combustibil.
În Germania, de exemplu, prețul mediu al unui galon de benzină, în februarie 2024, echivala cu peste 7 USD, comparativ cu doar aproximativ 3,50 USD în SUA.
Datorită costului relativ scăzut de operare a unui vehicul cu ardere internă, în prezent în SUA nu există un stimulent financiar care să-i facă pe oameni să treacă la vehicule electrice.
Legislația pune bețe-n roate
Ca urmare a concurenței crescânde din partea Chinei și a planurilor sale de expansiune globală, guvernul SUA a început să ia măsuri pentru a preveni sau a descuraja rivalul chinez.
IRA, Legea de reducere a inflației, are scopul de a promova producția locală de mașini electrice și componentele acestora.
În încercarea de a scoate China din joc atunci când vine vorba de producția de baterii și furnizorii de metale, IRA îngreunează, de fapt, viața unor companii precum Tesla, General Motors, Ford sau Volkswagen.
Lipsa materiilor prime competitive ar putea face din IRA o barieră în calea producătorilor de automobile din SUA care produc EV. Este un alt motiv pentru consumatorii nu renunță la motoarele cu ardere internă.
Motiv de controversă politică
Americanii se pregătesc de campania electorală care va decide viitorul președinte al SUA. Principalii candidați sunt Donald Trump și Joe Biden, iar mașinile electrice vor reprezenta un subiect de campanie în lupta pentru Casa Albă.
Pe de o parte, actuala administrație încearcă să afirme interesele țării prin IRA, iar pe de altă parte, există o retorică puternică care asociază automat mașinile electrice cu China.
Incertitudinea politică îi obligă pe unii producători auto să-și amâne planurile de electrificare, dând un mesaj negativ potențialilor clienți ai vehiculelor electrice.