De ce noul guvern laburist al Marii Britanii ar trebui să investească în trenuri, nu în avioane

Trenuri, nu avioane! În cercurile de afaceri se spune că toate preocupările de mediu privind expansiunea aeroporturilor sau a companiilor aeriene care transportă un număr record de pasageri ar trebui anulate de beneficiile aduse de acestea economiei Regatului Unit.

Contribuția industriei aviației la economia țării a fost mult timp axată pe expansiunea acestui sector. Iar contribuția unor companii precum Heathrow, Gatwick, British Airways și Easyjet este semnificativă, sectorul aviației în ansamblu pompând anual aproximativ 12 miliarde de lire sterline în Marea Britanie, arată un articol publicat de Cityam.

Cu toate acestea, importanța sectorului pentru creșterea economică și PIB sunt rareori puse la îndoială. Iată o statistică care îi va surprinde pe mulți: din 2006 nu a mai existat o creștere netă a călătoriilor de afaceri în sectorul aviației din Regatul Unit.

În termeni absoluți, numărul de pasageri care călătoresc pentru afaceri a atins vârful înainte de criza financiară, când reprezentau unu din șase pasageri (17,4%). Până în 2022, cota lor de piață a scăzut la doar unu din 12 pasageri (8,2%).

Companiile au redus masiv călătoriile cu avionul

Narațiunea post-Covid s-a axat pe o „recuperare” mai lentă a călătoriilor corporative, dar datele de mai sus sugerează că, de fapt, companiile acordă din ce în ce mai puțină importanță călătoriilor de afaceri. De ani buni, directorii companiilor reduc orele de zbor, deoarece platforme precum Zoom și Teams elimină nevoia unor călătorii lungi pentru întâlniri cu clienții și partenerii de afaceri.

Covid-19 a exacerbat această tendință. În 2023, au fost cu 3,9 milioane mai puține călătorii cu avionul efectuate în scopuri de afaceri, adică o scădere de 29% față de 2019. În plus, companiile au plătit mai puțin cu 2,9 miliarde de lire sterline în călătoriile cu avionul, fenomen descris de New Economics Foundation (NEF) drept o „decuplare” a călătoriilor cu avionul în mediul afaceri și a economiei”.

Desigur, călătoriile de agrement sau altele asemenea rămân la un nivel semnificativ, dar contribuția lor nu justifică afirmațiile directorilor cu privire la beneficiile pe care le aduc economiei.

Începând cu acest an, peste 50% din traficul hub-ului East-London, cunoscut pentru ca fiind dominat de călătoriile de afaceri datorită apropierii de Canary Wharf, este pentru prima dată alcătuit din călătorii de agrement.

Conform analizei NEF, mai mult de jumătate din călătoriile efectuate in 2023 de la hub se puteau face în șase ore sau mai puțin, cu trenul.

Industria feroviară se luptă cu investiții insuficiente, întârzieri și întreruperi

Industria feroviară din Marea Britanie se luptă de ani de zile cu investiții insuficiente, servicii slabe, întârzieri și întreruperi.

Cu toate acestea, contribuie la economia țării cu peste 36 de miliarde de lire sterline anual, un impact economic mai mare decât industria alimentară, a băuturilor, tutunului, chimică și farmaceutică.

Iar angajamentul guvernului de a renaționaliza rețeaua, în ciuda defectelor sale, a oferit claritatea atât de necesară.

Guvernul ar trebui să intensifice investițiile în trenuri, nu în sectorul aviației

Acum este momentul perfect pentru a intensifica investițiile în trenuri, și nu în sectorul aviației, ale cărui planuri de decarbonizare se bazează în mare parte pe ipoteza îndoielnică potrivit căreia Combustibilii pentru aviație (SAF) pot fi implementați destul de ieftin până în 2050.

De fapt, există mari îndoieli cu privire la faptul că SAF sunt durabili. Călătoria cu trenul este cea mai bună soluție pentru mediu și este momentul pentru stimularea investițiilor în rețeaua feroviară a Marii Britanii, subliniază publicația.