De ce nu există economie modernă fără plăţi electronice. Modelul polonez

Firmele mici şi mijlocii din România utilizează numerar pentru mai bine de 80% din plăţile de zi cu zi. În Polonia, doar 29% din tranzacţii presupun plăţi cash. Este încă un capitol care arată de ce Polonia, ţara cu care ne-a plăcut dintotdeauna să ne comparăm, se află la mare distanţă de România, cu o economie deja comparabilă cu ţările dezvoltate

Polonia nu este doar ţara sud-est europeană cu cea mai importantă dezvoltare economică în ultimii 20 de ani, ci şi reperul la care România a avut mereu tendinţa să se raporteze. Dimensiunile pieţelor, structura asemănătoare a economiei (cu o pondere semnificativă în PIB a agriculturii şi industriei), dar şi trecutul comunist al celor două ţări sunt elementele care susţin o astfel de comparaţie. Diferenţele sunt însă, deocamdată, mult mai multe şi mai importante. Unul dintre elementele care diferenţiază mediul de afaceri din România de cel din Polonia este felul în care managerii şi antreprenorii au înţeles beneficiile plăţilor electronice în comparaţie cu utilizarea numerarului. Concret, potrivit unui studiu Visa Europe, doar 29% la sută dintre firmele mici şi mijlocii din Polonia aleg să facă plăţi cu numerar, în timp ce 23% preferă să efectueze tranzacţii cu cardul, iar aproape jumătate dintre ele aleg alte tipuri de tranzacţii electronice cum este serviciul online banking. De cealaltă parte, numerarul a rămas singura formă de plată pentru mai bine de 80% din IMM-urile din România şi doar 8% din plăţile firmelor sunt efectuate cu ajutorul cardului, deşi lucrurile au început să se schimbe substanţial în ultimii ani.   

Antreprenorii români recuperează

 În ultimii ani însă, oamenii de afaceri români au început să recupereze decalajele de dezvoltare faţă de antreprenorii din Polonia în ceea ce priveşte utilizarea cardurilor de firmă. Anul trecut, numărul de tranzacţii efectuate cu cardurile Visa Business în România a urcat, în medie, cu aproape 21%, în timp ce în Polonia s-au înregistrat creşteri de două cifre doar pe trei categorii particulare de afaceri, adică transporturi, magazine şi produse alimentare. Piaţa din România a înregistrat o creştere substanţială şi în ceea ce priveşte valoarea totală a a sumelor cheltuite cu cardurile de firmă, valoare care a ajuns la 4,2 miliarde de euro, cu 17% mai mult decât în 2012. La finele lui 2013 erau active 457.000 de carduri Visa Business.

De ce cardul este chiar mai util pentru români decât pentru polonezi

Spre deosebire de Polonia, unde mediul de business este deja consolidat, experimentat şi stabil, în România lipsa de predictibilitate şi dificultăţile în relaţia cu organismele statului şi chiar cu băncile au rămas în continuare o problemă. Un studiu al Visa arată că peste două treimi din IMM-uri consideră că plata taxelor şi a impozitelor la timp a rămas o provocare, jumătate au probleme cu gestionarea fluxurilor de numerar, iar 60% spun că evidenţa clară a cheltuielilor reprezintă o provocare. În acelaşi timp, aproape toate IMM-urile aşteaptă să primească mai multe informaţii de la bancă privind evidenţa plăţilor, fapt care arată o anume lipsă de experienţă. Aproape toate aceste probleme pot fi evitate prin utilizarea cardurilor pentru firmă care permit ţinerea unei evidenţe clare a cheltuielilor fără costuri suplimentare şi elimină, definitiv, problema gestionării numerarului.