De ce nu mai e atractivă România pentru investitori? Statele europene scad impozitele, noi le creștem

Nivelul fiscalității face din România o țară atractivă pentru business, în timp ce birocrația și instabilitatea legislativă alungă potențialii investitori. Mai mult, și avantajul competitiv dat de fiscalitate scade pe măsură ce tot mai multe state europene micșorează taxele pe care le plătesc companiile.

Astfel, nu mai puțin de opt state membre ale Uniunii Europene (UE) au redus cotele de impozit pe profiturile companiilor începând din 2017, cu scopul de a deveni mai competitive fiscal, arată o analiză Deloitte România, realizată pe baza datelor din rețeaua globală Deloitte. Chiar și în noul context, cota de impozit pe profit din România continuă să se afle printre cele mai mici din UE, clasându-se pe poziția a șasea. Totuși, vecinii României, Ungaria și Bulgaria au cote semnificativ mai mici decât ale României, respectiv 9% și 10%.

 

“Deciziile de scădere a cotelor de impozit pe profit în 2017-2018 luate aproape simultan de opt state membre reprezintă o schimbare substanțială de abordare. Până anul trecut, marea majoritate a țărilor UE au tratat cu precauție reducerea fiscalității. Este de așteptat ca tendința să continue în anii următori având în vedere declarațiile oficiale ale unor state, cum ar fi Franța, Polonia sau Belgia. În acest context, devine evident faptul că România va putea miza tot mai puțin pe fiscalitatea redusă ca avantaj major de atragere a investitorilor și că va trebui să se concentreze pe alte politici favorabile pentru mediul de business, cum ar fi predictibilitatea și stabilitatea legislativă, reducerea birocrației, dezvoltarea infrastructurii, pregătirea forței de muncă”, arată Dan Bădin, Partener Coordonator Servicii Fiscale și Juridice Deloitte România.

 

Principalele constatări ale analizei Deloitte România sunt:

 

13 state membre și-au diminuat cotele de impozit pe profit începând din 2013

8 dintre cele 13 state care au optat pentru reducerea cotelor, respectiv Belgia, Croația, Ungaria, Italia, Luxemburg, Polonia, Slovacia, Regatul Unit, le-au operat în 2017-2018

3 state membre au majorat cotele de impozit pe profit în ultimii cinci ani: Grecia în 2015, Slovenia în 2017 și Letonia în 2018

Statele membre cu cele mai mici cote de impozit pe profit sunt: Ungaria (9%), Bulgaria (10%), Irlanda (12,5%), Cipru (12,5%), Lituania (15%), Polonia (15%, dar numai pentru micile afaceri), România (16%)

Statele membre cu cele mai mari rate de impozit pe profit sunt: Franța (33,33%), Germania (cca 30-33%: rata totală rezultă din cumularea cotei la nivel național cu supra taxa de solidaritate și taxa municipală), Belgia (29%)

“Cauza principală a reducerii cotelor de impozit pe profit o reprezintă competiția internațională de atragere a investițiilor străine. În acest context, diminuarea de către SUA a cotei de impozit pe profit de la 35% la 21% poate fi considerată un punct de cotitură care a antrenat mai rapid decât se anticipa măsuri similare în statele membre UE. Toate aceste decizii marchează o schimbare de abordare a statelor dezvoltate în condițiile în care până în 2017, tendința generală a fost de menținere a cotelor, guvernele nedorind să își afecteze negativ veniturile bugetare. Totodată, la nivelul UE se dorește pe viitor uniformizarea bazei de impozitare a profiturilor prin adoptarea unei baze de impozitare comune care va conduce la o nivelare a facilităților fiscale. Astfel, există posibilitatea ca pe termen mai lung cel puțin în UE, cota de impozit să devină singura pârghie a guvernelor din perspectiva competitivității fiscale”, explică Dan Bădin.