De ce nu se organizează olimpiade școlare pentru clasele I-IV în 2025
Potrivit lui Daniel David, Ministerul nu a organizat olimpiade școlare pentru clasele I-IV nici în anul 2024, deci nu se poate considera o premieră. Totuși, spune ministrul Educației, este adevărat că acest lucru este acum asumat mai ferm de către el, dintr-o serie de motive pe care le explică pe blogul său:
- În clasele I-IV, este esențial să punem bazele competențelor cheie.
- Acest nivel de învățământ trebuie să fie dezvoltat în ritmul fiecărui copil. Dacă nu reușim să facem acest lucru, dezvoltările ulterioare, care depind de acest fond, vor avea de suferit. Unele testări recente au arătat că anumite forme de analfabetism funcțional identificate în clasa a IX-a au rădăcini identificabile încă din clasa a V-a.
- Participarea la olimpiade organizate de minister adaugă o presiune suplimentară concursurilor, stimulând prea devreme o industrie a meditațiilor și accentuând focusarea prematură pe anumite domenii, în detrimentul altora esențiale. Acest lucru poate distorsiona dezvoltarea nivelului de bază al competențelor cheie.
- Este important să avem coerență în politicile educaționale pentru a nu crea confuzie în rândul elevilor și pentru a evita politici cu efecte contradictorii. La nivelul învățământului primar, am înlocuit evaluarea prin note cu evaluarea prin calificative pentru a preveni segregarea prea timpurie între copii (și școli), protejându-le astfel stima de sine. Scopul este de a dezvolta nivelul de bază al competențelor cheie, adaptat ritmului fiecărui copil, nu de a face diferențieri premature (și adesea nerelevante). În acest context, este important ca dezvoltarea cooperării și a lucrului în echipă să primeze, iar competiția, deși importantă, să fie abordată într-un mod adecvat vârstei și nivelului.
- Un aspect important pentru mine este că olimpiadele organizate la acest nivel de minister nu reprezintă seturi de bune practici generalizate la nivel european.
Ministerul Educației nu interzice organizarea unor concursuri locale, regionale sau naționale
Daniel David a menționat că, pentru a stimula competiția adecvată, Ministerul Educației nu interzice organizarea unor concursuri locale, regionale sau naționale, asumate autonom și responsabil de școli, cu consultarea părinților. Acestea trebuie să fie însă congruente cu politicile ministerului și să fie monitorizate de acesta. Astfel, concursurile respective pot face parte dintr-un portofoliu educațional mai extins, dar nu vor avea aceeași greutate și mesaj ca o olimpiadă organizată de minister.
De asemenea, profesorul universitar a subliniat că evaluările obligatorii din clasa a II-a și a IV-a sunt deja în vigoare și ar trebui folosite mult mai atent în procesul de învățare personalizată a elevilor.
„Așadar, hai să ne focalizăm în clasele I-IV pe dezvoltarea riguroasă și în ritmul personal, la cât mai mulți copii, a tuturor aspectelor elementare necesare competențelor-cheie, fără să distorsionăm acest proces prea devreme prin focalizarea pe olimpiade organizate de minister, cu accente prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se alte (ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competențelor cheie), dar lăsând școlilor posibilitatea să facă comparații responsabile și voluntare prin concursuri locale/regionale/naționale ce pot intra într-un portofoliu educațional extins”, a conchis el.