De ce nu vor pleca secretarii de stat

“Secretarii de stat cu rezultate slabe vor fi inlocuiti”. Declaratia ii apartine premierului Calin Popescu Tariceanu si a fost facuta la inceputul acestei saptamani. Nu pare nimic in neregula, la prima vedere, dimpotriva – evaluarea angajatilor si selectarea in functie de rezultate este un proces absolut normal si este de laudat ca premierul doreste sa introduca in guvern ideea de evaluare pe baza de rezultate. S-ar putea, insa, sa se iveasca o singura problema:



“Secretarii de stat cu rezultate slabe vor fi inlocuiti”. Declaratia ii apartine premierului Calin Popescu Tariceanu si a fost facuta la inceputul acestei saptamani. Nu pare nimic in neregula, la prima vedere, dimpotriva – evaluarea angajatilor si selectarea in functie de rezultate este un proces absolut normal si este de laudat ca premierul doreste sa introduca in guvern ideea de evaluare pe baza de rezultate.


S-ar putea, insa, sa se iveasca o singura problema: orice evaluare presupune anumite obiective. Orice obiective trebuie sa se incadreze intr-o viziune pe termen lung si sa fie comunicate, masurabile si clar definite in timp. Manualele elementare de management spun ca aceste conditii trebuie indeplinite pentru ca evaluarea sa aiba vreun sens si, mai mult, pentru ca metodele sa nu fie respinse si contestate de catre cei evaluati. Nu am auzit sa existe un astfel de sistem in administratia din Romania. Nu numai ca secretarii de stat nu au primit, dupa cunostintele noastre, obiective pe baza carora sa fie evaluati, dar exista si contradictii majore intre ceea ce este evident in exterior si ceea ce ministerele sustin ca se intampla in interior.


Un exemplu simplu legat de integrarea europeana, subiect devenit deja un fel de slogan al Guvernului: in luna iunie, Romania a primit de la Comisia Europeana o scrisoare de avertizare cu 11 puncte, care semnala ca nu ne-am facut lectiile si ca am intarziat sa reformam colectarea taxelor, evidenta proprietatilor in agricultura si alte asemenea. Nu numai ca cele 11 puncte si scrisoarea in sine nu au fost niciodata facute publice de catre Guvern, dar nici nu s-a stabilit vreun fel de prioritate in ministere. La aproape doua luni de la respectivul avertisment, Capital a vrut sa vada cat am avansat cu respectivele capitole. Raspunsurile au fost vagi, cele mai multe indicand ca “suntem in grafic”. In care grafic, unde suntem, ce mai este de facut, care sunt costurile, problemele majore au constituit intrebari la care nu a fost gasit, de cele mai multe ori, un raspuns concret.


Acum, premierul anunta ca destituie secretarii de stat care nu au avut performante in ceea ce priveste pregatirea pentru aderare. Intrebarea este: performante in raport cu ce? Este timpul ca, in Romania, guvernarea sa se apropie ceva mai mult de modelul democratiilor mai avansate si, de ce nu, de cel al companiilor performante. Cu alte cuvinte, este momentul ca guvernarea sa se faca in functie de o strategie coerenta, de obiective concrete si nu in functie de interese de moment sau sub presiunea unor revolte populare. Abia atunci va putea Calin Popescu Tariceanu sa demita in mod legitim secretarii de stat. Pana una-alta, oricine poate sustine ca si-a facut treaba, daca nimeni nu defineste ce este exact de facut.